944 -84 | Ersättaren
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 -84 | Ersättaren
Köpte tre nya drivknutar (en byttes nyligen) och monterade idag.
Kladdigt jobb..
Skapade en separat tråd om de inre brickorna som inte passar på mina drivaxlar, de är för stora. Vet inte om jag har fel axlar eller om det är fel brickor.
Lyckades plocka ihop brickor ifrån turbon (som tydligen har fel knutar och axlar, för den ska väl ha 25 splines istället för 32?)
Drivaxel med nya knutar på väg in.
Bildbevis på att bilen varit utanför garaget.
Bilen blev lite tightare för det var stort glapp i två av de gamla drivknutarna.
Tycker fortfarande jag ett ljud som låter som drivknut, men det måste vara något annat, får kolla över bromsen och kanske handbromsbackarna. Sen är det något som smäller lite i bakvagnen ibland. Vet ju att jag har glapp i stubbaxel/hjullager men tycker inte det borde låta så.
Jaja, Mantorp nästa lördag, det ska bli kul!
Kladdigt jobb..
Skapade en separat tråd om de inre brickorna som inte passar på mina drivaxlar, de är för stora. Vet inte om jag har fel axlar eller om det är fel brickor.
Lyckades plocka ihop brickor ifrån turbon (som tydligen har fel knutar och axlar, för den ska väl ha 25 splines istället för 32?)
Drivaxel med nya knutar på väg in.
Bildbevis på att bilen varit utanför garaget.
Bilen blev lite tightare för det var stort glapp i två av de gamla drivknutarna.
Tycker fortfarande jag ett ljud som låter som drivknut, men det måste vara något annat, får kolla över bromsen och kanske handbromsbackarna. Sen är det något som smäller lite i bakvagnen ibland. Vet ju att jag har glapp i stubbaxel/hjullager men tycker inte det borde låta så.
Jaja, Mantorp nästa lördag, det ska bli kul!
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 -84 | Ersättaren
Precis hemma ifrån Mantorp med ett stort leende på läpparna, jäklar så kul det är!
Även kul att träffa lite fler 944-folk i verkligheten, men var är alla? Idag var det två 951, min 944 och en 924S som enda frontmotorporschar.
Körde klassikgruppen med porscheklubben och det var open pitlane så vi hade två timmar på oss att köra så mycket som möjligt, 12mil fick jag ihop med rätt många kortare pauser.
Två depåbilder var det enda jag tog.
I förrgår efterdrog jag alla bultar i bak- och framvagn och det visade sig att bakre krängaren och även svärdet på en sidan satt lite löst, så där hade jag mitt ljud jag funderat över.
Bilen höll ihop bra och det var inga problem trots värmen och lite längre stinter.
Noterade idag att oberoende av vilket spår jag väljer i mjölbykurvan hade jag samma hastighet vid en fläck i uppförsbacken efter, annars känns det som att det framför allt är där och i den tighta högern på slutet som jag är lite långsam och saknar vrid. Och så rakan såklart...
Även kul att träffa lite fler 944-folk i verkligheten, men var är alla? Idag var det två 951, min 944 och en 924S som enda frontmotorporschar.
Körde klassikgruppen med porscheklubben och det var open pitlane så vi hade två timmar på oss att köra så mycket som möjligt, 12mil fick jag ihop med rätt många kortare pauser.
Två depåbilder var det enda jag tog.
I förrgår efterdrog jag alla bultar i bak- och framvagn och det visade sig att bakre krängaren och även svärdet på en sidan satt lite löst, så där hade jag mitt ljud jag funderat över.
Bilen höll ihop bra och det var inga problem trots värmen och lite längre stinter.
Noterade idag att oberoende av vilket spår jag väljer i mjölbykurvan hade jag samma hastighet vid en fläck i uppförsbacken efter, annars känns det som att det framför allt är där och i den tighta högern på slutet som jag är lite långsam och saknar vrid. Och så rakan såklart...
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 944 -84 | Ersättaren
Precis Erik. Det var ett riktigt bra banmöte, men endast 17 bilar i klassen och där samtliga förare visade väldigt gott omdöme vid omkörningar mm.
Extra kul att alla frontmotor-bilarna gott och väl hängde med i tempot också
Bengt
Extra kul att alla frontmotor-bilarna gott och väl hängde med i tempot också
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 -84 | Ersättaren
Idag har jag och bilen varit på Mantorp med porscheklubben igen. Som alltid är det kul att träffa lite forumkändisar!
Bilen skötte sig bra hela dagen förutom att "den" fick sladd och snurrade ett varv, ut i gräset och stannade på en bit asfalt där det stod en flaggvakt. Så det var bara att pusta ut och köra ut igen med lite gräsrester här och var.
Det som hände var att jag som vanligt blev omkörd precis i slutet av start-mål-rakan och fick hålla igen bakom någon modern bil med många bokstavskombinationer på bakluckan. Efter parisern är det en liten raka där den drar ifrån men saktar snart ner, jag låg då i ett annat spår än jag brukar och släppte plötsligt gasen. Det regnade och hade precis börjat regna mer, så helt utan förvarning var bilen bortom min kontroll.
Har haft lite sista-minutenfix som vanligt, hade dåligt oljetryck vid kallstart tidigare i veckan så i fredags kväll tog jag ur oljetrycksreduceringsventilen och rengjorde och polerade lite. På lördagen var det fortfarande dåligt så jag gjorde samma sak igen fast mer noggrant. Hade inte möjlighet att testa en kallstart förrän i morse på väg till Mantorp, men nu hade jag tryck direkt och perfekt oljetryck i övrigt. Så problemet verkar vara löst för stunden, men ska se om det går att få tag i en uppdaterad (1-dels) oprv. Om någon har en begagnad till salu får ni gärna säga till.
Bilen skötte sig bra hela dagen förutom att "den" fick sladd och snurrade ett varv, ut i gräset och stannade på en bit asfalt där det stod en flaggvakt. Så det var bara att pusta ut och köra ut igen med lite gräsrester här och var.
Det som hände var att jag som vanligt blev omkörd precis i slutet av start-mål-rakan och fick hålla igen bakom någon modern bil med många bokstavskombinationer på bakluckan. Efter parisern är det en liten raka där den drar ifrån men saktar snart ner, jag låg då i ett annat spår än jag brukar och släppte plötsligt gasen. Det regnade och hade precis börjat regna mer, så helt utan förvarning var bilen bortom min kontroll.
Har haft lite sista-minutenfix som vanligt, hade dåligt oljetryck vid kallstart tidigare i veckan så i fredags kväll tog jag ur oljetrycksreduceringsventilen och rengjorde och polerade lite. På lördagen var det fortfarande dåligt så jag gjorde samma sak igen fast mer noggrant. Hade inte möjlighet att testa en kallstart förrän i morse på väg till Mantorp, men nu hade jag tryck direkt och perfekt oljetryck i övrigt. Så problemet verkar vara löst för stunden, men ska se om det går att få tag i en uppdaterad (1-dels) oprv. Om någon har en begagnad till salu får ni gärna säga till.
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 -84 | Ersättaren
Alltid kul att träffas irl och vilken bra ordning du har på bilen!
Var det på sista passet som bilen åkte av det svarta?
Jag och Stig valde att ge oss iväg hemåt efter det 3:dje passet då regnet såg ut att öka.
Var det på sista passet som bilen åkte av det svarta?
Jag och Stig valde att ge oss iväg hemåt efter det 3:dje passet då regnet såg ut att öka.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
944 -84 | Ersättaren
Kul att läsa om allt! Bra dokumentation också. Sånt uppskattas! Då lär man sig alltid nåt.
Mvh
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mvh
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
Re: 944 -84 | Ersättaren
Trevligt att träffas Erik! Känner väl igen fenomenet med att bli omkörd på rakor för att sedan behöva hålla igen i kurviga partier Själv fick jag kvitto på att jag har en snabb bil som satt ett 1,33sek varv, tyvärr inte med mig bakom ratten
/ Stig
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld
944S2 Racebil Såld
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 944 -84 | Ersättaren
Väl snurrat Erik du är långt ifrån ensam att ha snurrat i den kurvan ...och kommit undan med blotta förskräckelsenfälgen wrote:Bilen skötte sig bra hela dagen förutom att "den" fick sladd och snurrade ett varv, ut i gräset och stannade på en bit asfalt där det stod en flaggvakt. Så det var bara att pusta ut och köra ut igen med lite gräsrester här och var.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 -84 | Ersättaren
Tyvärr beror detta inte på att bilen ska rensas och bli banbil utan på att jag upptäckte att det var blött på mattan på passagerarsidan.
De senaste dagarnas regnande har resulterat i en pöl som verkar bero på läckage ifrån batterihyllan. Kanske läcker det in någonstans längre bak också. Får leta vidare någon annan dag.
Som bilden redan avslöjat har jag plockat ur stolarna, mattorna och lite isolering som nu ligger på tork vid luftavfuktaren.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 -84 | Ersättaren
Insåg precis att jag inte uppdaterat här och det ser ju tråkigt ut om man beskriver ett problem och sen inte skriver att det är fixat.
När allt torkat letade jag efter var vattnet kommit in, hittade inget uppenbart förutom en skarv vid batterihyllan där tätningen antagligen torkat och spruckit. Fixade det och körde utan mattorna några veckor för att försäkra mig om att bilen höll tätt, vilket den gjorde.
Mattor på väg in igen:
Har även bytt 968cs-krängarna till turbo-krängarna för att inte köra med de andra i snö och salt och även tagit bort bromskylningen. Dubbdäcken sitter på givetvis. Det som återstår är att göra en mer vinteranpassad hjulinställning.
Använder bilen dagligen och den går hur bra som helst. Var iväg på en lite längre resa för några helger sen och blev påmind om hur bra bilen faktiskt går på motorvägen också.
När allt torkat letade jag efter var vattnet kommit in, hittade inget uppenbart förutom en skarv vid batterihyllan där tätningen antagligen torkat och spruckit. Fixade det och körde utan mattorna några veckor för att försäkra mig om att bilen höll tätt, vilket den gjorde.
Mattor på väg in igen:
Har även bytt 968cs-krängarna till turbo-krängarna för att inte köra med de andra i snö och salt och även tagit bort bromskylningen. Dubbdäcken sitter på givetvis. Det som återstår är att göra en mer vinteranpassad hjulinställning.
Använder bilen dagligen och den går hur bra som helst. Var iväg på en lite längre resa för några helger sen och blev påmind om hur bra bilen faktiskt går på motorvägen också.
- Sebastu
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2013-11-16 09:42:21
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -84 | Ersättaren
Snyggt! Vad tätade du med för material?
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 -84 | Ersättaren
Sent svar, men karosseritätning använde jag. Fortfarande tätt.Sebastu wrote:Snyggt! Vad tätade du med för material?
Har använt bilen som bruksbil till och från jobbet och för att hämta på dagis hela vintern utan några som helst problem. Blev en del snö att köra i också vilket har varit kul!
Men någon gång i vintras upptäckte jag några droppar på garagegolvet, vilket visade sig vara kylarvätska ifrån kupévärmeventilen. Det hade dessutom läckt ner lite på kopplingen vilket gjorde att den kändes lite konstig några gånger.
En ny ventil inhandlades och för några helger sen bytte jag den.
Tror den gamla var tät och det hade antagligen räckt att dra åt en slangklämma, men eftersom den sitter trångt ville jag ha en ny.
Upptäckte samtidigt att vajern till ventilen hade böjt sig vid reglaget inne i bilen och reglaget gick inte som det skulle. Så fick plocka bort mittkonsollen och räta ut vajern och nu går den bättre än någonsin.
För några kvällar sedan var det dags för första nöjeskörningen på länge, här fotad på samma plats som flera gånger tidigare.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -84 | Ersättaren
Upptäckte precis att forumet funkar igen efter att ha legat nere länge, äntligen!
Tyvärr måste jag meddela att jag sålt den här bilen till förmån åt en till bil som är mer anpassad att köra två barn i.
Jag har verkligen varit jättenöjd med bilen och hela resan jag gjorde med den där den hela tiden blev lite bättre. Den var inte perfekt men hade en charm och gick bra i alla väder.
Jag har ju kvar turbon såklart så jag blir kvar på forumet, förhoppningsvis hittar bilen hit igen också.
Tyvärr måste jag meddela att jag sålt den här bilen till förmån åt en till bil som är mer anpassad att köra två barn i.
Jag har verkligen varit jättenöjd med bilen och hela resan jag gjorde med den där den hela tiden blev lite bättre. Den var inte perfekt men hade en charm och gick bra i alla väder.
Jag har ju kvar turbon såklart så jag blir kvar på forumet, förhoppningsvis hittar bilen hit igen också.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 944 -84 | Ersättaren
Så länge du inte säljer turbon, så är det ok
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users