944 -84 | Ersättaren

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#166 Post by Janne J »

Vintern blir lite roligare i en Porsche, bra jobbat!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#167 Post by fälgen »

Tack Janne, kan bara hålla med dig. Ett perfekt sätt att förlänga säsongen!

Ikväll gjorde jag hjulinställning fram. Hann inte justera bak, men konstaterade att det fortfarande är toe-out bak.

Tyvärr blev ratten sned igen, dvs bilen går rakt men då pekar ratten åt höger. Måste betyda att jag gör något fel eller att någon bärarm är krokig? Eller helt enkelt att det måste justeras i bakvagnen också.

Måste låsa ratten på något sätt, nu kontrollerar jag den hela tiden istället vilket tar tid och är svårt eftersom det rör sig lite. Tänkte låsa i det lilla centreringsmärket under styrväxeln, men hittade ingen skruv som passade. Vet någon vad det för gänga i styrväxeln? Verkar vara 10mm fingängad?

I övrigt är laddningsproblemet fixat, den var ett brott inuti generatorn, se separat tråd
forum/viewtopic.php?f=3&t=31521&p=294321#p294321" onclick="window.open(this.href);return false;

Var och vägde bilen på testkörningen, 1300kg med mig på drygt 80kg i. Trodde nog att den skulle vara lite lättare.
EDIT: glömde skriva att det är med halv tank.
Image
Last edited by fälgen on 2015-12-14 21:46:37, edited 2 times in total.

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#168 Post by Janne J »

Är du säker på att ratten är centrerad?
Vrid från max höger till max vänster och räkna rattvarven noggrant, vrid sedan tillbaka ½ av varven och se var ratten hamnar. Står den snett får du lossa ratten och sätta dit den rätt.
En detalj är också styrarmarnas längd, är det stor skillnad på antalet synliga gängor på höger/vänster sida får du nog börja där.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#169 Post by fälgen »

Jag kollade centreringsmärket i styrväxeln och justerade ratten på splinsen efter det så att den var rak, då borde den ju vara rätt?

Funderar på om det kan vara så att det gled lite för dåligt under hjulen. Ställde bilen på lecablock med en masonit mellan, ska kanske ta två masonitbitar med olja mellan. De här däcken flexar ju rätt mycket, men jag mäter ju på fälgen så det bör inte göra något.

Sen stod inte bilen perfekt i våg, tänkte att det inte borde påverka toe så mycket, men det kan helt klart göras bättre nästa gång.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#170 Post by fälgen »

Idag när jag fick lite tid över tänkte jag gå ut och skruva på något, men kom på att man ju faktiskt kan köra med bilen också. Så det blev en timmes nöjeskörning istället, kul!

Öppen taklucka 4 dagar före jul.
Image
Image

Måste få ner bilen några centimeter, tror dämparna jobbar utanför sitt intervall. Bilen har väldigt spännande vägegenskaper när man pressar den, måste ta tag i att göra hjulinställning ordentligt när jag är nöjd med höjden, får jag inte till det själv får jag lämna in. Då kan jag ju mäta själv hemma och se om jag får samma.

Grusväg är skoj! Åtminstone tills bensinlampan började lysa.
Image
Image

Fick i 53 liter med lysande lampa, hur stor är tanken? Funderar på hur bra mätaren stämmer..

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#171 Post by fälgen »

Det har inte hänt så mycket med bilen sen sist, men ett ordentligt väderomslag har vi fått. Just nu -17 grader och snö!

Har använt bilen till och från jobbet och den funkar bra, men det är helt omöjligt att inte köra på sladd. Min hjulinställning med toe out bak är nog en bidragande orsak. Det är ju kul så den får gå så någon vecka till, kör ändå bara i stan.
Image

Tog tag i ett litet med störande problem idag, det har tagit lång tid innan spolningen på rutan kommit igång och varit dåligt tryck. Hittade en plastvinkel där det förmodligen drog lite luft och att backventilerna jag satt dit var lite för tröga.
Image

Lösningen blev att ta lock och plastvinkel ifrån turbon som var nästan nya och helt enkelt ta bort alla backventiler förutom den i tanken. Verkar funka bra nu.

Använde bromsluftaren för att suga upp vatten så att pumpen lättare kommer igång.
Image

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#172 Post by [Bobo] »

Kul att vi är två i stan som vågar även vintertid iallafall!
Jag har ju jycken med mig jämt när jag kör, så det har inte blivit något sladdande för mig än tyvärr...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#173 Post by fälgen »

[Bobo] wrote:Kul att vi är två i stan som vågar även vintertid iallafall!
Jag har ju jycken med mig jämt när jag kör, så det har inte blivit något sladdande för mig än tyvärr...

Bobo
Visst är det kul! Jag fuskar ju dock lite och har en familjebil att ta till när fler ska med eller när jag ska långt..

Senaste dagarna har kopplingen velat fastna i botten de första gångerna. När jag pumpat lite blir det ok. Tror att någon av kopplingscylindrarna är dåliga så jag har beställt renoveringssatser till båda två. Köpte även till frambromsarna och får se om jag tar dem samtidigt, tyckte tätningarna såg rätt dåliga ut.

I övrigt funkar bilen bra (trots neråt -20 grader) och inget har hunnit fixats sen sist.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#174 Post by fälgen »

Igår var jag i garaget en timma och skruvade med Saaben, när jag var klar vid 22-tiden blev jag överraskad att det snöat en centimeter blötsnö. Så istället för att bara backa in Porschen i garaget fick det bli sväng för att nöta lite på dubben... :D

Blötsnö har en förmåga att klistra sig fast under bilen och i skärmarna, så trots att jag borstade av bilen noga och skrapade ut massa vatten ur garaget möttes jag av stora pölar imorse. Dessvärre inte bara under bilen utan flera meter bort där jag förvarar motordelar i flyttkartonger på golvet och bakom alla travar med däck. Så istället för att åka till jobbet spenderades en dryg timme på att plocka upp alla delar och torka det som blivit blött.

Den buskörningen var rolig, men inte värt det.

Prylar överallt innan jag plockade i ordning ikväll.
Image

För övrigt har inget gjorts åt bilen, men har fått hem renoveringssats till kopplingscylindrarna och frambromsarna. Kopplingen har funkat rätt bra, men har behövts pumpas lite ibland för att få upp tryck och nu börjar det märkas att den är sämre.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#175 Post by fälgen »

Fortsätter att köpa på mig delar, det var 25% på mekonomen så jag passade på att köpa nya bussningar till främre bärarmarna, en ny drivknut och ett hjullager. Image
Vet inte om bussningarna behöver bytas, men de var ju billiga och så vet jag att allt fram är bytt. Drivknutar behöver jag säkert fler, men har inte haft isär dem än så får se. Hjullagret låter som att det är bortom räddning så det är nog bara att byta.

Häromkvällen tog renoveringen hemma tillfälligt stopp så jag passade på att smita ut en stund i garaget istället. Nu står bilen uppallad igen och tanken är att den ska vara lägre, tightare, med bättre koppling och bromsar innan den kommer ner igen.

Damaskerna är trasiga på bromsarna och oken ser tråkiga ut, så de ska blästras. Sen får jag se om de lackas eller penslas. Vilken färg har de original, svarta eller rent av olackade?
Image

Hann med att byta den ena fjädern och det andra fjäderbenet är bortplockat. Byter ifrån turbofjädrar till de sänkfjädrar jag hade på turbon förut.
Image

Anledningen till att bilen rustas upp lite är att jag inser att jag inte får ihop turbon till slutet av april när jag ska till Mantorp, så ersättaren ska få bekänna färg på banan.

Söker förresten efter en sportstol, skicka ett PM om du har en över.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#176 Post by [Bobo] »

Kul att det rör på sig! :D
Du får gärna låna min stol om du inte hittar någon före Mantorp!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#177 Post by fälgen »

Tack för erbjudandet Bobo, får se om det dyker upp något. Måste få till körställningen, dels för att få plats med hjälmen men också för att kunna svänga utan att slå i knäna.

Blev ett pass ikväll igen, nu är andra fjäderbenet också klart.

Image

Sen gav jag mig på slavcylindern. Allt satt som vanligt stenhårt, men släppte fint till slut.
Loss med batteriet och sen startmotorn
Image

Sen loss med slavcylindern
Image

Som inte såg helt kry ut
Image

Image

Imorgon ska jag köpa ett honingsverktyg, cylindern verkar bara ha lite smuts/rost precis längst ut eftersom damasken varit trasig.

Tyvärr saknades en del i renoveringssatsen, men det var ringen som håller damasken så det går förhoppningsvis att återanvända den gamla. Istället har hade jag fått två låsringar i satsen, men det hjälper ju inte..

User avatar
Pelleflash
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2014-02-08 14:15:52
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#178 Post by Pelleflash »

Ja jädrar, här händer det grejjer! :D
Har inte varit inne här på ett (bra) tag men du verkar ju ha åstadkommit underverk med "Kermit"! :#pray:
Porsche 944 -84
BMW 330i -06
Triumph Rocket III -08

User avatar
Pelleflash
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2014-02-08 14:15:52
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#179 Post by Pelleflash »

fälgen wrote:Tack Janne, kan bara hålla med dig. Ett perfekt sätt att förlänga säsongen!

Ikväll gjorde jag hjulinställning fram. Hann inte justera bak, men konstaterade att det fortfarande är toe-out bak.

Tyvärr blev ratten sned igen, dvs bilen går rakt men då pekar ratten åt höger. Måste betyda att jag gör något fel eller att någon bärarm är krokig? Eller helt enkelt att det måste justeras i bakvagnen också.

Måste låsa ratten på något sätt, nu kontrollerar jag den hela tiden istället vilket tar tid och är svårt eftersom det rör sig lite. Tänkte låsa i det lilla centreringsmärket under styrväxeln, men hittade ingen skruv som passade. Vet någon vad det för gänga i styrväxeln? Verkar vara 10mm fingängad?

I övrigt är laddningsproblemet fixat, den var ett brott inuti generatorn, se separat tråd
forum/viewtopic.php?f=3&t=31521&p=294321#p294321" onclick="window.open(this.href);return false;

Var och vägde bilen på testkörningen, 1300kg med mig på drygt 80kg i. Trodde nog att den skulle vara lite lättare.
EDIT: glömde skriva att det är med halv tank.
Image
Apropå att "ratten står snett" så hade jag detta på min bil. Gjorde en fyrhjulsinställning (lämnade in) och det så bra ut även rattens läge. Efterhand började dock det gula märket på ratten att "vandra". Efter en provtur "släpper styrningen" på ena hjulet (turligt nog i gånghastighet)! Det visade vara detta:
944.jpg
Ena styrstaget hade (långsamt) gängat ur mot snäckan!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 -84
BMW 330i -06
Triumph Rocket III -08

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#180 Post by fälgen »

Tack Pelle, kommer ihåg ditt bekymmer och var lite orolig när jag bytte de inre styrlederna, men har kollat sen och det verkar sitta fast.

I mitt fall står alltså ratten snett direkt efter hjulinställningen, vilket jag tror beror på att det står fel bak där jag inte justerat ännu.

Kermit var ju ett bra namn :D
Last edited by fälgen on 2016-03-08 22:31:00, edited 1 time in total.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users