944 -84 | Ersättaren
Posted: 2015-06-02 16:48:37
Eftersom min 951 står inför motorrenovering och har all hjulupphängning med mera bortmonterat så kände jag att det enda vettiga var att köpa en 944a till som behöver skruvas med.
Tanken var en bil som går att köra med i sommar, mest gata, men även slalom och kanske någon bankörning. Sen ska bilen gå som andrabil i höst och vinter.
Efter att ha letat 924/944 ett tag så hittade jag en i Stockholm som verkade ha en hyfsad kvot mellan skick och pris. I fredags hade jag möjlighet att få skjuts dit så då passade jag på. Bilen har körförbud sen den inte gick igenom besiktningen 2014 och verkar ha stått mest i ett par år. Den var i sämre än jag tänkt mig, så priset justerades, kanske inte så mycket jag ville, men tillräckligt. Så sent på fredagskvällen blev det affär.
När alla papper skrivits och pengar flyttats så var det dags att åka och tanka. Upptäcker då att jag har punka på ena bakhjulet och att det inte finns några verktyg eller kompressor eller punkalagning i bilen. Med lånade verktyg satt snart ett av de tre medföljande telefonfälgarna på bilen istället och jag kunde börja leta efter någonstans att fylla på luft.
Eftersom det nu var midnatt så var det inte lätt att hitta en mack som kunde sälja verktyg, punkalagning och luft. Den första jag stannade vid hade säkert, men det var bara en liten lucka öppen till butiken dit det var lång kö av korvköpare och eftersom batteriet var helt slut ville jag inte stänga av bilen. Med tanke på hur bilen ser ut ville jag inte be någon av de motorburna ungdomarna med fulla kompisar om starthjälp. Tänkte att jag tar nästa mack och körde vidare. Eftersom jag glömt GPSen så följde jag en skylt mot Södertälje, den ledde in mig på småvägar som jag fick följa hela vägen till Södertälje. Det var rätt spännande, en bil jag som inte gått på länge, gammal kamrem, jättedåligt med tryck i däcken, dåligt lyse, kolsvart och inga andra bilar...
Bilen slingrade sig ordentligt på vägen, 245or runt om och snitt på 1bar i tryck är inte anpassat för svenska spåriga vägar. Hittade ingen mack, så fick köra så hela vägen hem. Strax efter klockan 02:00 parkerade jag hemma i garaget, rätt nöjd över att ha kommit hem
Påfyllning i Porschegaraget
Tanken var en bil som går att köra med i sommar, mest gata, men även slalom och kanske någon bankörning. Sen ska bilen gå som andrabil i höst och vinter.
Efter att ha letat 924/944 ett tag så hittade jag en i Stockholm som verkade ha en hyfsad kvot mellan skick och pris. I fredags hade jag möjlighet att få skjuts dit så då passade jag på. Bilen har körförbud sen den inte gick igenom besiktningen 2014 och verkar ha stått mest i ett par år. Den var i sämre än jag tänkt mig, så priset justerades, kanske inte så mycket jag ville, men tillräckligt. Så sent på fredagskvällen blev det affär.
När alla papper skrivits och pengar flyttats så var det dags att åka och tanka. Upptäcker då att jag har punka på ena bakhjulet och att det inte finns några verktyg eller kompressor eller punkalagning i bilen. Med lånade verktyg satt snart ett av de tre medföljande telefonfälgarna på bilen istället och jag kunde börja leta efter någonstans att fylla på luft.
Eftersom det nu var midnatt så var det inte lätt att hitta en mack som kunde sälja verktyg, punkalagning och luft. Den första jag stannade vid hade säkert, men det var bara en liten lucka öppen till butiken dit det var lång kö av korvköpare och eftersom batteriet var helt slut ville jag inte stänga av bilen. Med tanke på hur bilen ser ut ville jag inte be någon av de motorburna ungdomarna med fulla kompisar om starthjälp. Tänkte att jag tar nästa mack och körde vidare. Eftersom jag glömt GPSen så följde jag en skylt mot Södertälje, den ledde in mig på småvägar som jag fick följa hela vägen till Södertälje. Det var rätt spännande, en bil jag som inte gått på länge, gammal kamrem, jättedåligt med tryck i däcken, dåligt lyse, kolsvart och inga andra bilar...
Bilen slingrade sig ordentligt på vägen, 245or runt om och snitt på 1bar i tryck är inte anpassat för svenska spåriga vägar. Hittade ingen mack, så fick köra så hela vägen hem. Strax efter klockan 02:00 parkerade jag hemma i garaget, rätt nöjd över att ha kommit hem
Påfyllning i Porschegaraget