944 -84 | Ersättaren

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#241 Post by fälgen »

Köpte tre nya drivknutar (en byttes nyligen) och monterade idag.

Kladdigt jobb..
Image

Skapade en separat tråd om de inre brickorna som inte passar på mina drivaxlar, de är för stora. Vet inte om jag har fel axlar eller om det är fel brickor.
Image

Lyckades plocka ihop brickor ifrån turbon (som tydligen har fel knutar och axlar, för den ska väl ha 25 splines istället för 32?)

Drivaxel med nya knutar på väg in.
Image

Bildbevis på att bilen varit utanför garaget.
Image

Bilen blev lite tightare för det var stort glapp i två av de gamla drivknutarna.

Tycker fortfarande jag ett ljud som låter som drivknut, men det måste vara något annat, får kolla över bromsen och kanske handbromsbackarna. Sen är det något som smäller lite i bakvagnen ibland. Vet ju att jag har glapp i stubbaxel/hjullager men tycker inte det borde låta så.

Jaja, Mantorp nästa lördag, det ska bli kul!

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#242 Post by fälgen »

Precis hemma ifrån Mantorp med ett stort leende på läpparna, jäklar så kul det är!

Även kul att träffa lite fler 944-folk i verkligheten, men var är alla? Idag var det två 951, min 944 och en 924S som enda frontmotorporschar.

Körde klassikgruppen med porscheklubben och det var open pitlane så vi hade två timmar på oss att köra så mycket som möjligt, 12mil fick jag ihop med rätt många kortare pauser.

Två depåbilder var det enda jag tog.
Image
Image

I förrgår efterdrog jag alla bultar i bak- och framvagn och det visade sig att bakre krängaren och även svärdet på en sidan satt lite löst, så där hade jag mitt ljud jag funderat över.

Bilen höll ihop bra och det var inga problem trots värmen och lite längre stinter.

Noterade idag att oberoende av vilket spår jag väljer i mjölbykurvan hade jag samma hastighet vid en fläck i uppförsbacken efter, annars känns det som att det framför allt är där och i den tighta högern på slutet som jag är lite långsam och saknar vrid. Och så rakan såklart...

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#243 Post by gtBen »

Precis Erik. Det var ett riktigt bra banmöte, men endast 17 bilar i klassen och där samtliga förare visade väldigt gott omdöme vid omkörningar mm.
Extra kul att alla frontmotor-bilarna gott och väl hängde med i tempot också :#cheers:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#244 Post by fälgen »

Idag har jag och bilen varit på Mantorp med porscheklubben igen. Som alltid är det kul att träffa lite forumkändisar!

Bilen skötte sig bra hela dagen förutom att "den" fick sladd och snurrade ett varv, ut i gräset och stannade på en bit asfalt där det stod en flaggvakt. Så det var bara att pusta ut och köra ut igen med lite gräsrester här och var.
Image
Image

Det som hände var att jag som vanligt blev omkörd precis i slutet av start-mål-rakan och fick hålla igen bakom någon modern bil med många bokstavskombinationer på bakluckan. Efter parisern är det en liten raka där den drar ifrån men saktar snart ner, jag låg då i ett annat spår än jag brukar och släppte plötsligt gasen. Det regnade och hade precis börjat regna mer, så helt utan förvarning var bilen bortom min kontroll.

Har haft lite sista-minutenfix som vanligt, hade dåligt oljetryck vid kallstart tidigare i veckan så i fredags kväll tog jag ur oljetrycksreduceringsventilen och rengjorde och polerade lite. På lördagen var det fortfarande dåligt så jag gjorde samma sak igen fast mer noggrant. Hade inte möjlighet att testa en kallstart förrän i morse på väg till Mantorp, men nu hade jag tryck direkt och perfekt oljetryck i övrigt. Så problemet verkar vara löst för stunden, men ska se om det går att få tag i en uppdaterad (1-dels) oprv. Om någon har en begagnad till salu får ni gärna säga till.

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#245 Post by Janne J »

Alltid kul att träffas irl och vilken bra ordning du har på bilen!

Var det på sista passet som bilen åkte av det svarta?
Jag och Stig valde att ge oss iväg hemåt efter det 3:dje passet då regnet såg ut att öka.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#246 Post by Natanael »

Kul att läsa om allt! Bra dokumentation också. Sånt uppskattas! Då lär man sig alltid nåt.

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#247 Post by toyrace »

Trevligt att träffas Erik! Känner väl igen fenomenet med att bli omkörd på rakor för att sedan behöva hålla igen i kurviga partier :? Själv fick jag kvitto på att jag har en snabb bil som satt ett 1,33sek varv, tyvärr inte med mig bakom ratten :roll:
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#248 Post by gtBen »

fälgen wrote:Bilen skötte sig bra hela dagen förutom att "den" fick sladd och snurrade ett varv, ut i gräset och stannade på en bit asfalt där det stod en flaggvakt. Så det var bara att pusta ut och köra ut igen med lite gräsrester här och var.
Väl snurrat Erik :mrgreen: du är långt ifrån ensam att ha snurrat i den kurvan ...och kommit undan med blotta förskräckelsen :#cheers:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#249 Post by fälgen »

Image

Tyvärr beror detta inte på att bilen ska rensas och bli banbil utan på att jag upptäckte att det var blött på mattan på passagerarsidan.

De senaste dagarnas regnande har resulterat i en pöl som verkar bero på läckage ifrån batterihyllan. Kanske läcker det in någonstans längre bak också. Får leta vidare någon annan dag.

Som bilden redan avslöjat har jag plockat ur stolarna, mattorna och lite isolering som nu ligger på tork vid luftavfuktaren.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#250 Post by fälgen »

Insåg precis att jag inte uppdaterat här och det ser ju tråkigt ut om man beskriver ett problem och sen inte skriver att det är fixat.

När allt torkat letade jag efter var vattnet kommit in, hittade inget uppenbart förutom en skarv vid batterihyllan där tätningen antagligen torkat och spruckit. Fixade det och körde utan mattorna några veckor för att försäkra mig om att bilen höll tätt, vilket den gjorde.

Mattor på väg in igen:
Image
Image

Har även bytt 968cs-krängarna till turbo-krängarna för att inte köra med de andra i snö och salt och även tagit bort bromskylningen. Dubbdäcken sitter på givetvis. Det som återstår är att göra en mer vinteranpassad hjulinställning.

Använder bilen dagligen och den går hur bra som helst. Var iväg på en lite längre resa för några helger sen och blev påmind om hur bra bilen faktiskt går på motorvägen också.

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#251 Post by Sebastu »

Snyggt! Vad tätade du med för material?

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#252 Post by fälgen »

Sebastu wrote:Snyggt! Vad tätade du med för material?
Sent svar, men karosseritätning använde jag. Fortfarande tätt.

Har använt bilen som bruksbil till och från jobbet och för att hämta på dagis hela vintern utan några som helst problem. Blev en del snö att köra i också vilket har varit kul!

Men någon gång i vintras upptäckte jag några droppar på garagegolvet, vilket visade sig vara kylarvätska ifrån kupévärmeventilen. Det hade dessutom läckt ner lite på kopplingen vilket gjorde att den kändes lite konstig några gånger.

En ny ventil inhandlades och för några helger sen bytte jag den.
Image

Tror den gamla var tät och det hade antagligen räckt att dra åt en slangklämma, men eftersom den sitter trångt ville jag ha en ny.

Upptäckte samtidigt att vajern till ventilen hade böjt sig vid reglaget inne i bilen och reglaget gick inte som det skulle. Så fick plocka bort mittkonsollen och räta ut vajern och nu går den bättre än någonsin.Image
Image

För några kvällar sedan var det dags för första nöjeskörningen på länge, här fotad på samma plats som flera gånger tidigare.
Image
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#253 Post by fälgen »

Upptäckte precis att forumet funkar igen efter att ha legat nere länge, äntligen!

Tyvärr måste jag meddela att jag sålt den här bilen till förmån åt en till bil som är mer anpassad att köra två barn i.

Jag har verkligen varit jättenöjd med bilen och hela resan jag gjorde med den där den hela tiden blev lite bättre. Den var inte perfekt men hade en charm och gick bra i alla väder.

Jag har ju kvar turbon såklart så jag blir kvar på forumet, förhoppningsvis hittar bilen hit igen också.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 379
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#254 Post by jockes »

:shock:

Så länge du inte säljer turbon, så är det ok :lol:
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]