944 1989 2,7 | Linen Gray

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 944 1989 2,7 | Dr Kohl!

#31 Post by jesper »

I helgen har jag gått över fjäderbenen. Efter tvätten så var det ganska enkelt att se att det här knappast är 27 år gamla komponenter.
Image
Jag tippar på max 5 år så det kändes ju bra.
Bilen kändes lite hög så jag skaffade sänkfjädrar till den från Ta Technix.http://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/pr ... -30mm.html

När det ändå var i sär så passade jag på att snygga till fjäderbenen i underkant med lite svart fälgfärg och svetsa på en ny skruv för jordning av bromsvarnarnaren som gick av på en sidan när jag försökte lossa muttern.
Image

Färdigt resultat!
Image

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 944 1989 2,7 | Dr Kohl!

#32 Post by jesper »

Update: Nu har jag gått igenom belysning i hela instrumentpanelen, och även för intrumentpanel, klocka, askfat osv. Det var en del och byta, och på ljusprismorna hade den reflekterande färgen börjat lossna. Jag rengjorde med frugans acetonfria nagellack och tejpade med aluminiumtape på det sen. Det funkar nog bättre iallafall. Gick upp från 2Watt till 3Watt på bakgrundsbelysningen.
Image
Rengjorda prismor.


Sen har vi gett oss på bromsarna som kändes rätt svampiga. Oken var totalt igenbekade och var inte intresserade av att röra på sig speciellt mycket. Allt togs isär, rengjordes och slitytor fick lite kopparpasta på sig. Passade på att köpa stålomspunna slangar när det var rea på jspec, 800 spänn runt om, så de har vi bytt fram också. Snart dags att lyfta bilen bak för genomgång av de oken. Sen vore det väl f*n om bilens bromsar inte skulle kännas bättre.

Image


Image
Nya klotsar satte vi på med. De här ska väl duga för lite aktiv körning utanför bana?

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 944 1989 2,7 | Dr Kohl!

#33 Post by jesper »

I helgen så fortsatte jag med vårrustandet.
Image

På dagens arbetsorder stod det sänka bilen bak, fixa läcka vid servooljebehållaren och ett oljebyte för motorn.
Efter att ha rengjort behållaren var det inte svårt att se var det läckte, båda slangarna satt rätt löst och det som jag tyckte var extra konstigt var att båda slangklammerserna var så hårt åtdragna som det gick. Jag köpte den vanliga sortens slangklämmor och satte dit och nu sitter slangarna som de ska.
Image

Därefter bytte jag olja, Mekonomen hade en drive på Castrol Magnatec 5-40W för 399 dunken så jag köpte den. Tycker det här med motoroljor är en djungel och det är alltid nån som tycker någonting om det val man gjort. :lol: Det satt ingen kopparbricka på oljepluggen? När jag kollar på sprängskisser så finns det. Nu hade jag vart förutseende att köpa kopparbrickor från Aliexpress för ingenting så jag har så det räcker för en livstids Porsche 944 ägande. Därefter var det uppstart och den har stått hela vintern men startade snällt efter 5 sekunder på startmotorn, utan ventillyftarslammer och trycket gick upp nästan på direkten.

Jag läste när Janne fixade sin vita 944a förra vintern. Och då sänkte han den bak. Det var bra beskrivet och kändes som det är ganska enkelt att fixa till. Tji.

Rätt verktyg hade jag med mej, men som vanligt så faller kontorsråttan dit. Förr när man var servicetekniker var det tamejfan inte en bultjävel som stod i vägen för mej. Valkar i nävarna så man kunde använda dom som direkt städ när man svetsade. Nu blir man sjukskriven för man stukar handleden när man försöker räta ut ett gem. Ja ni kan säkert gissa att jag inte fick loss bultarna. :#stupid:

Den ser lite amerikansk ut nu porschen, men sänkfjädrar fram och normalhöjd bak. Får ta med mej nån av sönerna till nästa gång....och börja på Gym.

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 944 1989 2,7 | Dr Kohl!

#34 Post by jesper »

Bilen är besiktad utan anmärkningar.
Idag är den på Dohini däck i Växjö för att få hjulinställning fram och bak. I helgen ska grabben lägga på nya Michelin Pilot Sport PS2 som jag köpte på dackleader.se mycket förmånligt.

Hoppas få tid med en grundlig tvätt och urstädning i helgen. Så jäkla kul bilen är snart i väldigt gott skick!

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 944 1989 2,7 | Dr Kohl!

#35 Post by andypandy »

jesper wrote:Bilen är besiktad utan anmärkningar.
Idag är den på Dohini däck i Växjö för att få hjulinställning fram och bak. I helgen ska grabben lägga på nya Michelin Pilot Sport PS2 som jag köpte på dackleader.se mycket förmånligt.

Hoppas få tid med en grundlig tvätt och urstädning i helgen. Så jäkla kul bilen är snart i väldigt gott skick!
Härligt! Blir det konbanekörning med VSVK den 8/5?
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 944 1989 2,7 | Linen Gray

#36 Post by jesper »

Nej tyvärr. Morsan å farsan kommer å hälsar på den helgen!

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Update

#37 Post by jesper »

Förra veckan lämnade jag in bilen på hjulinställning iom att jag haft isär framvagnen i vintras. Men jag är inte helt nöjd och tycker bilen krumbuktar sig initialt vid hårt gaspådrag. Vad kan det bero på, det är precis som att bakvagnen sladdrar till lite i sidled innan bilen tar fart.
Tycker ni det ser ok ut?
Image
Jag reagerade på Camber vänster bak, men han menade på att det inte gick justera mer utan att det skulle påverka andra värden. Att det var rött menade han att det var så nära toleransen, hade det varit 0.94 hade det blivit grönt istället. Är det detta som orsakar det konstiga beteendet i bakvagnen? Känner att jag behöver prova mer, har bara kört mycket begränsat, vädret har ju vart sådär.

Sen i helgen har vi monterat nya däck, Michelin Pilot Sport PS2. Det är bra att ha en son som har tillgång till däckmaskiner.
Image
Image
Lilleman kämpar på.


Bilen står stadigt i baken :D
Image


Sen har jag köpt en aux-kabel till min samtida Blaupunkt från http://www.youngtimerradio-shop.de/ Radion har igentligen inte AUX, men kablaget är terminerat för att lura in signalen via cd-växlarstyrningen och det funkar utmärkt. Ska nu bygga in strömbrytare och ingång i mittkonsollen lite snyggt. Bilder kommer.

Image

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 1989 2,7 | Linen Gray

#38 Post by patand »

Toe out bak gör ju att den blir orolig. :-) Låter också konstigt att den ska ha camber åt fel hål på hjulet vänster bak, men jag tror det är toe out som gör det mesta.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 944 1989 2,7 | Linen Gray

#39 Post by jesper »

patand wrote:Toe out bak gör ju att den blir orolig. :-) Låter också konstigt att den ska ha camber åt fel hål på hjulet vänster bak, men jag tror det är toe out som gör det mesta.
Vad tycker du intställningen på bakvagnen borde vara?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 1989 2,7 | Linen Gray

#40 Post by patand »

Beror ju på vad du ska ha bilen till. Men toe out bak tror jag inte passar bra ens på bana. Är det bankörning som gäller och du inte har superhårt chassie så kör med max camber fram (om du har original dämparinfästningar så bör du få -2,5 till -3 ungefär, så har du andra infästningar sikta på dessa värden), max caster fram, någon millimeter toe ut fram, ett par grader camber bak (negativ alltså) och någon millimeter toe in bak. :-) Jag är dock absolut ingen chassi expert.

Faktum är att dina "före" värden för bakvagnen såg bättre ut i mina ögon än dina "efter" värden... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

944 1989 2,7 | Linen Gray

#41 Post by Maxx »

jesper wrote:... han menade på att det inte gick justera mer utan att det skulle påverka andra värden.
Det är för han inte vet hur bakvagnen funkar. Jag hade bett om att få pengarna tillbaka och tagit bilen till en firma som vet hur man ställer in bakvagnen på en 944.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

#42 Post by jesper »

Men vafan.......

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

#43 Post by jesper »

Men det ser ju ut som om han tagit riktvärden ur någon databas och ställt in mot det...eller?

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

#44 Post by jesper »

Jag ska köra på småvägar och ibland aktivt men sällan eller aldrig bana. Så jag vill ha en följsam, responsiv men inte nervös bil. Den gick jättefint innan jag rev ner framvagnen och hörde mej för om vårt jag skulle vända mej och de här skulle vara bra. Jag vet inte vilka värden som det ska vara och förutsatte att de visste det. Får forska vidare imorgon och höra med dom

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

944 1989 2,7 | Linen Gray

#45 Post by Maxx »

jesper wrote:Men det ser ju ut som om han tagit riktvärden ur någon databas och ställt in mot det...eller?

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Det är i så fall rekommenderade värden från Porsche, men kommentaren att han inte kan justera mer utan att något annat ändras visar på att han inte vet hur bakvagnen är konstruerad och hur den ska justeras.

Den är byggd så att justering av toe påverkar camber och vice versa. Det är så den funkar och något man måste ta hänsyn till.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users