Page 6 of 7

Re: 944S2-90 Janne J

Posted: 2017-05-08 15:51:33
by Eddie Varvstopp
Härligt att träffas grabbar :#cheers: ser ut som allt gick bra :D

Re: 944S2-90 Janne J

Posted: 2017-05-08 16:09:22
by Janne J
Eddie Varvstopp wrote:Härligt att träffas grabbar :#cheers: ser ut som allt gick bra :D
Detsamma! Kul att träffas och tjöta lite i verkligheten.

Re: 944S2-90 Janne J

Posted: 2017-06-11 16:37:08
by Janne J
Har haft lite dåligt fokus på bilen den senaste tiden, prioriteringarna har legat på att måla om hela huset och att hålla jämna steg med jobben.

Stig tyckte vi skulle ta en körning med Sportvagnskubben Göteborg på Kinnekulle, tack Stig för att du övertalade mig!

Väderprognosen talade om regn, åtminstone fram till lunch, och så blev det.
Hade ingen erfarenhet av S2:an i regn, speciellt inte med så breda R-däck så jag såg det som en möjlighet att utvecklas som förare.
Till min förvåning gick det bättre än vad jag hade förutspått, fästet när däcken blivit lite varma var riktigt bra.
Hade en liknande upplevelse på Anderstorp för några år sedan, då var det Yokohama A032 som visade sig vara mycket bättre än förväntat i regn.
Det blev ett antal bra träningspass på blöt asfalt, framåt 14-tiden var jag mätt på körning, började bli lite ofokuserad och valde att lägga av för dagen.

Stig är en riktig hårding och nötte på ytterligare en stund ( Grattis förresten :#cheers: )
944-3b.jpg

Re: 944S2-90 Janne J

Posted: 2017-08-06 14:57:46
by Janne J
Har haft ett 6-punktsbälte liggande i garaget sedan en tid tillbaka, nu när semestern börjar gå mot sitt slut tog jag tag i saken och smidde ihop en bältessträva för axelremmarna. Jag använde originalfästena i c-stolpen, den dag jag fixar någon form av båge kommer remmarna att flyttas dit men än så länge blir det så här, är fullt medveten att det inte är optimalt att ha 6-punktsbälten utan helbur men jag vill sitta ordentligt fast när jag kör.
944S2-4.jpg
944S2-5.jpg

Re: 944S2-90 Janne J

Posted: 2017-08-06 19:16:56
by toyrace
Det där blev ju jättefint! Du är en jäkel på att fixa grejer :idea:
:#cheers:

Re: 944S2-90 Janne J

Posted: 2017-08-22 16:27:33
by Janne J
SVKG hade körning på Andestorp 21/8, Stig var snabb att anmäla sig och jag hakade på.
Vädret var kanonbra för banåka, lagom sol och någonstans 18-19º. Massor av trevliga människor i olika bilar, många Porsche men även RPB och Alpine-Renault!

Körningen gick bättre och bättre för varje pass, helt klart är det så att bilen är mycket mer kompetent än vad jag är som förare. Kurvhastigheterna känns helt sjuka och när jag vågar stå på ordentligt i ingången av kurvorna får jag ett riktigt gott flyt genom hela böjen.
Fegar jag är det som att bilen bara rycker på axlarna, är jag obeslutsam kan det bli lite understyrt, satsar jag ordentligt blir det åka av!

Förarträning är vad som behövs...
20915623_10155660076532774_2206022746223701393_n.jpg
Bilden tagen av David Dahl

Re: 944S2-90 Janne J

Posted: 2017-08-25 13:01:43
by Janne J
Några varv på Anderstorp:

https://www.youtube.com/watch?v=pOlcwF1 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 944S2-90 Janne J

Posted: 2017-08-25 16:14:37
by Ragnar Joensen
Bilen ser ut at gå bra. Stadig och utan nämnvärd krängning. Inget tecken på förlorat grepp heller.

Vilka däckdimensioner hade du?

Re: 944S2-90 Janne J

Posted: 2017-08-25 16:17:37
by Janne J
255/40*17 fram på 9" fälg, 265/35*18 bak på 10"

Re: 944S2-90 Janne J

Posted: 2017-09-04 16:38:47
by Janne J
Mantorp med PCS, antagligen den sista bankörningen för säsongen.

Klockan ringde 05:00, detta hörde säkert Malte också och vaknade med ett uppdämt gosebehov:
Man1.jpg
Efter att ha serverat lite mat till honom kunde jag återgå till kaffekokandet:
Man2.jpg
Och sedan skulle hästarna ha mat också...
Man3.jpg
Vättern är riktigt vacker när ljuset kommer smygande.
Man4.jpg
Sedan var det sedvanliga förberedelser på plats i depån och inte minst en massa trevliga människor, hej Erik (fälgen)!
Man5.jpg
Jag var lite ringrostig första passet, det var några år sedan jag körde Mantorp senast men någonstans i ryggmärgen finns minnet, det behöver bara väckas först. Körde här första gången 1988 och det har genom åren blivit åtskilliga hundra varv när jag tävlade i Historic Racing.
Andra och tredje passet gick bättre och bättre, flytet började komma tillbaka och även nyare Porschar har svårt att hänga med i de kurvigare partierna, rakan behöver vi inte nämna.... vill ha 200 hästar till....
Man6.jpg
Hade följe med Stig på vägen hem, vacker utsikt eller hur?
Man7.jpg

944S2-90 Janne J

Posted: 2017-09-10 07:19:55
by Natanael
Härligt med lite variation på bilderna :) Ser ut som en lyckad dag!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 944S2-90 Janne J

Posted: 2017-12-10 11:46:15
by Janne J
Har några små projekt under vintern, det första är byte av motorfästen. Märkte några gånger under sommaren att drivlinan flyger runt lite mer än vad jag vill, kurvan vid depåinfarten på Mantorp är ett typiskt sådant ställe.
Var inne hos Sanden och köpte ett par semisolida motorfästen, har kört med liknande tidigare och fördelarna överväger nackdelarna mångfalt.

Jämförelse original-semisolida:
944S2-2.jpg
Själva bytet är en orgie i att skruva, länkarmar, krängningshämmare och framvagnsbrygga måste lossas, motorfästena sitter krångligt till och är pilliga att få bort, allmänt bökigt och småjäkligt. Som tur är har det mesta varit loss i rimlig närtid så det är lätt att lossa.
944S2-1.jpg

Re: 944S2-90 Janne J

Posted: 2017-12-11 19:12:51
by Ragnar Joensen
Blir bra med tajt gummi. Var detta Sandéns eller Lindsey?

Har du shore data på gummit?

Re: 944S2-90 Janne J

Posted: 2017-12-11 20:00:53
by Janne J
Ragnar Joensen wrote:Blir bra med tajt gummi. Var detta Sandéns eller Lindsey?

Har du shore data på gummit?

Detta är Sandéns, Peter tog fram ett Lindseys och ett annat fäste som jämförelse, jag gick därifrån med Sandéns, inget svårt val när man såg skillnaderna.
Har ingen koll på shore, Peter kanske sa det men jag kommer inte ihåg.

Re: 944S2-90 Janne J

Posted: 2017-12-11 20:10:30
by Ragnar Joensen
OK, vad var det som gjorde att du valde Sandéns?