944 -86 | Första bilen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

944 -86 | Första bilen

#1 Post by Vidar9_4 »

961712_10202494001949660_365834311_n.jpg
Hej!
Jag heter Vidar och är 17 år gammal, jag går andra året i gymnasiet och tar snart körkort. Min pappa har alltid varit intresserad av bilar(porsche) och sedan kanske 3 år tillbaka har mitt intresse för bilar också vuxit. Har vart ute efter en 944 över ett år och har jobbat extra på mataffär för att kunna köpa en nån dag, Och....

I fredags köpte jag min första Porsche! Det blev en Vinröd -86a 944 med vinröd inredning. Targa-tak, manuell låda, Eftermarknads bakdiffuser & stötfångare samt 16" Borbet A fälgar. Stolarna har vinröd läder/vinyl sidor med Porsche-scriptade ryggstöd och dynor. Skicket vid köp är mindre buckla snett höger ner under Porsche-emblemet i fronten, Sprucket spackel på förardörr under sidolisten, Taket har bleknat med åren och speglarna har tagit många stenskott. Bilen har gått 15 tusen mil men verkar vad jag och min pappa bedömt vara i ok skick om man tittar på det mekaniska men det visar sig ;) , tidigare ägaren hade bytt mycket bl.a. kamrem och tändstiftskablar samt nya däck bak och fram. Lådan går bra men som många andra 944 och 924or kan den uppfattas något sladdrig. Några bussningar verkar vara slitna i bakaxeln för när man släpper på gasen gungar det där bak. Bilen är utrustad med M220-differentialen som ska vara bra när man är ute på banan :D . Det som vi har lagt märke till är att vakuumslangarna verkar vara ganska slitna så de ska nog bytas. Det sitter ett blått sportluftfilter på också. Tidigare ägare hade kopplat in en eldriven servopump men någon slang hade börjat läcka så den var urkopplad, anringen fixar vi det eller så blir det armträning varje bilkörning numera ;)

Inredningen är lite okomplett med saknad av radio, högtalare, kassett mittkonsol. Dock skickade tidigare ägare med nya högtalare. Bilen är lite solkig i tyget på stolarna och mattorna behöver rengöras. Lådan till handsfacket sitter inte på plats men är medskickat. Standardspricka i instrumentbrädan, kanske var detta ett tillval 1986? ;) Reva och hål på förarstolens högra sida från slitage av massa hopp in och hopp ut, detta ska kläs om med röd vinyl för att bästa hemresultat.

Det jag har skrivit upp att jag ska fixa är följande:
Bucklan på huven
Slipa spackla lacka förardörr
Laga förarstolen
kassettfacket/armstödet på mittkonsolen
Installera stereo och högtalare
Dammsuga tvätta mattan och stolarna med hett & rengöringsmedel vatten sedan våtdammsuga.
Lägga i färg på mindre områden av karossen som tanklucka

Här kommer väl jag lägga upp när jag har lagat något på bilen eller liknande, typ som en blogg kanske. Kom gärna med tips för jag har mycket att lära om denna bil!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Vidar9_4 on 2015-03-17 18:21:38, edited 2 times in total.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 1986 Garnet Red 944 - Första bilen/porschen

#2 Post by patand »

Grattis till en verkligt kul förstabil! Ser ut att vara en i grunden fin! :)

Är du förresten snäll och uppdaterar rubriken på tråden enligt den standard som gäller för "Våra Bilar" : forum/viewtopic.php?f=17&t=6694" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT: Å glöm inte att uppdatera din användar profil med bilmodell (och gärna ort också så kan man lättare se om du har Porschevänner i närheten)!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#3 Post by Vidar9_4 »

Tack! Känns bara som att köpet blir bättre för varje gång man tänker på det. Ska bli riktigt kul att få köra den själv och bjuda polarna på en åktur någon fin kväll i juni med takluckan avtagen 8) har uppdaterat profilen och namnet på tråden nu så nu stämmer det också.
Var ledig från skolan idag så jag skrubbade hela golvmattan med hett vatten och såpa sen våtdammsuga efter, det gör verkligen underverk på inredningen. Tog också ut förarstolen och började plocka isär clips för att kunna reparera eller sy på med nytt material där det är slitet. Har också beställt en blåtandstereo på eBay för 300 kr hemskickat från kina!

Mvh Vidar

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#4 Post by patand »

Ser att du bor i Trosa! Det är ju mina hemtrakter (uppvuxen i Vagnhärad och bor numera i Tystberga), vore kul att träffas vid tillfälle. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#5 Post by Vidar9_4 »

Jaha där ser man! Varför inte, alltid kul att träffa lite folk med samma smak på bilar, om inte annat är du välkommen att komma till någon av veteransbilträffarna som anordnas i hamnen varje torsdag under sommaren. Tycker det har varit lite dåligt med frontmotor-porsche där! :)

Mvh Vidar

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#6 Post by patand »

Vidar9_4 wrote:om inte annat är du välkommen att komma till någon av veteransbilträffarna som anordnas i hamnen varje torsdag under sommaren. Tycker det har varit lite dåligt med frontmotor-porsche där! :)
Har ofta tänkt jag skulle åka dit men det har inte blivit av. Far min har varit där vid något tillfälle dock vet jag (han bor i Vagnhärad, har en 924 Turbo och heter Berand på forumet). Jag får ta mig i kragen och åka ner helt enkelt! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#7 Post by Vidar9_4 »

Ja det tycker jag, särskilt veckorna i juli när det brukar komma uppåt kanske 200 bilar! Tror faktiskt jag har sett den 931an vara där någon gång, den är något i gråsilvervägen va?

Tänkte följa upp lite vad jag har gjort också eftersom det gått mer än en vecka sedan köp. Det absolut första jag gjorde morgonen efter var att tvätta bilen utvändigt och invändigt samt motorn. Sedan skrubbade jag och våtdammsög rent alla stolar samt golvmattan och lite där det fanns fläckar i bagageutrymmet. Jag lyfte sen ut förarstolen för att laga sprickorna i sidoryggstödet samt en spricka i sidan i sitsen till vänster om låret. Efter lite pillande insåg jag och min pappa att det var alldeles för pilligt och svårt att fixa stolen. För att inte tala om att försöka få det att se snyggt ut dessutom så vi bestämde sig att lämna in det stora och svåra(ryggstödet) hos Alfa Bilsadleri så att man får det riktigt snyggt gjort dessutom. När jag ändå var igång plockade vi ut askkoppen och botten till det som en gång varit ett kassettfack. Askkoppen var smutsig och ett under 30 år uppbyggt lager av rost som behandlades med rostätare och skrapande med skruvmejsel. Sedan ett lager med svart färg på den så nu ser den nästan ny ut förutom kratrarna i botten som rosten efterlämnade sig(att försöka fixa det känns lite overkill för en askkopp). Sedan kom det till armstödet/kassettfacket som behövde fixas. Såg att det fanns att köpa ny för typ 600 kr på eBay men kände att det inte borde vara särskilt svårt att bygga själv. Det jag behövde var en bottenplatta och något skumgummi-liknande material till "kudden". Vi fick en spillbit vinrött galontyg från alfa. Bottenplattan ritades och sågades ut ur en tunn plywood och kudden fick sågas ut ur en knäskyddsdyna från rusta för 30 kr! :D. Allt sandades till för att få en jämn kant. Sedan limmades kudden fast på plywooden och och tyget kläddes och häftades på. Nu saknas det bara ett par små gångjärn att fästa kudden i botten. Resultatet blev en lätt, snygg och billig detalj för bara 30 kr + priset för gångjärnen som jag tror kommer lyfta bilens inredning mycket. Det som saknas för att inredningen ska bli typ komplett nu är bara att reparera nederdelen av stolen och montera tillbaka samt att installera nya stereon och högtalarna. Juste köpte ett par billiga mattor från Jula för 100 kr också eftersom det saknades. Ber föresten om ursäkt om jag är långrandig men det är skolverket som får en att skriva allt som att man förklarar för en 5-åring! Bifogar bild också på hur resultatet blev :)

Mvh Vidar
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

944 -86 | Första bilen

#8 Post by Freddie_81 »

Snyggt, vad kostar det att få en stol lagad på sadelmakeri?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

944 -86 | Första bilen

#9 Post by Natanael »

Härlig förstabil! :) Helt rätt att ha Porsche som första åk!

Såna där till synes "småpill" som kasettfack och mittenfack med mera gör mer för helheten än vad man tror när man får ordning på det, bra jobbat!

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#10 Post by Vidar9_4 »

Tack! Tror det kommer göra mycket av helhetsintrycket när den lagade stolen är på plats. I Förhållande till värdet på bilen kändes det ganska dyrt men antar att det är det enda sättet att få stolen lagad på det sättet samt att hantverkarna ska ha betalt för det specialjobb de utför när de tar av en stor del av tyget och syr på nytt. Det tog 600kr/timmen + moms sådet blir ju dyrare ju större arbete men jag fick betala 2500 för att deras arbete inkl. material oförhandlat.
Ja visst känns lite speciellt när man berättar att man köpt bil för kompisarna och de undrar vad för märke (antar väl såklart att det är en 740) så säger man att det är en Porsche och de tappar hakorna, eller kanske inte direkt men ändå haha. Något som förvånade mig var att många i min ålder dessutom tycker att bilen är riktigt snygg trots att den har 29 år på nacken (hade förväntat mig att de skulle fnysa när bilen inte ser ut som en 918). Kul är det iallafall! Även fast jag är ovan med att renovera bilinredningar känns det som att jag kommer närmare min mål för varje dag och dessa små, enkla och billiga reparationer kan göra riktiga lyft på helheten.

Mvh Vidar

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

944 -86 | Första bilen

#11 Post by Natanael »

2500 låter helt ok tycker jag.
Designen på dessa bilder är rätt tidlösa, de går hem! Volvo 740 spelar i en helt annan liga, under :D

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#12 Post by patand »

Vidar9_4 wrote:Ja det tycker jag, särskilt veckorna i juli när det brukar komma uppåt kanske 200 bilar! Tror faktiskt jag har sett den 931an vara där någon gång, den är något i gråsilvervägen va?
Ska göra ett försök i sommar! :) Det stämmer bra, farsans bil är silverfärgad (precis som min).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#13 Post by Vidar9_4 »

Hallå igen! Tänkte egentligen vänta på att få lite mer saker fixade innan uppdatering men nu har det ju nästan gått 3(!) veckor sedan senast så känner att det är dags nu. Det har tyvärr egentligen inte hänt mycket på senaste tiden utan att jag har tagit av inredningspanelerna för att kunna koppla in högtalarna där samt att smörja upp låset på förardörren vilket var knepigare än väntat eftersom det verkar som att en av aluminiumkuggen i handtaget har slitits ner en del under åren. Dock fick jag hem kinastereon häromdagen som väntat var... lite plastig :mrgreen: . Försökte koppla in den men det var alldeles för mycket kablar som ingen passade i bilen, det som behövs är nog en ISO adapter och lite egenkoppling. Tips på ISO adapter som passar i 944 vore bra. Frontplåthuvstycket mellan strålkastarna har sandats ner och spacklats samt lackat en gång men då blev det tyvärr lite fula prickar så det måste göras om. Sen fick jag ju tillbaka ryggstödet som vart mycket bra, klart värt pengarna att få det snyggt och slippa göra själv! :) Sen var det också en reva i nedre delen av förarstolen som togs hand om med ett jättebra läderspackel-kit från tyskland för 300 kr. Det man gjorde var att man blandade till rätt färg och smetade på. Därefter lade man på ett medföljande texturpapper som man tryckte på med en liten uppvärmd metallplatta, den enda skillnaden jag ser nu är att det området är mycket mattare, men det går nog att fixa med lite vinylglansmedel tror jag.

Det stämmer helt klart Natanael! Porsche>Volvo iallafall när det kommer till utseende och coolhetsfaktor 8)
Ja jag hade för mig att jag sett den, kom någon gång i Juli eftersom jag troligtvis kommer vara borta större delen av juni samt att det är bäst väder och bilar i juli! :)

Bifogar bilder så jag slipper få den här :thisthread: på mig!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#14 Post by Vidar9_4 »

Hej hade egentligen tänkt att vänta med uppdatering men nu har jag tråkigt så det får bli en uppdatering nu.
Det är som är klart sen senaste uppdatering är att frontplåten är lackad och tillbaka satt men ska plockas av igen för att sätta dit porsche-emblemet med fräsch gummipackning.
Högtalarna och stereon är instoppade och fungerande! Lyckan i när musiken från radion kom ut i högtalarna fick mig att skratta! Har också skruvat tillbaka innerpanelen på passagerardörren men förarsidan är lämnad tills att handtaget är rätt justerat, hittade en bra guide på http://www.clarks-garage.com/shop-manual/body-12.htm" onclick="window.open(this.href);return false; så det är snart på plats igen :) Nu dock har förardörren plockats av för lackering så nu sitter det en fasttejpad sopsäck för att skydda mot väder och djur, typiskt att när bilen börjar ta form igen ska man laga yttligare nåt så det ser ut som nåt från tobias och morrans uppfart!! :S iallafall har första lagret spackel spacklats och slipats ner men det behövs några omgångar till innan det är dags för lack. Har också maskerat runt höger backspegel för lack i samband med dörrens omlackning eftersom den är som blästrad med stenskott. Det som återstår nu förutom resten av dörren och backspegeln är egentligen bara att justera och sätta dit handtaget, fixa bränslenivå-mätarn, byta ett kugghjul i trippmätarn, rengöra spegel och fönster-switch eftersom att den är lite opålitlig. Ska också sätta dit ny gasfjäder till huven samt spakarna till stolarna för att tilta framåt eftersom de saknas. Och när det är klart bör bilen vara i ett rätt så acceptabelt skick ärligt talat. Bara lite mindre grejer som att lägga i färg och klarlack samt polering och vax.

/Vidar
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Adamj
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2013-11-02 17:32:10
Telefon: 0730363859
Bilmodell: porsche 944
Årsmodell: 1982
Location: Blåviksjön
Contact:

Re: 944 -86 | Första bilen

#15 Post by Adamj »

Hej, kul att en ung man gillar dessa bilar och dessutom lägger tid och pengar på att hålla liv i dem. Fin bil!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users