968 Clubsport -93

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 968 Clubsport -93

#31 Post by Cédric »

En ide kan ju vara att prova/Åka med nån annan liknande bil på typ pcs konbanekörning, som kanske har en annan setup.

JonasO
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2015-02-16 20:30:04
Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
Årsmodell: 1993
Location: Motala
Contact:

Re: 968 Clubsport -93

#32 Post by JonasO »

Cédric wrote:En ide kan ju vara att prova/Åka med nån annan liknande bil på typ pcs konbanekörning, som kanske har en annan setup.
God idé!
//Jonas

Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 968 Clubsport -93

#33 Post by Rikard »

Jonas

Jag har kört ett flertal 968:or och ingen har varit understyrd. Visst har du för smala framdäck men jag tror att det är något annat. Kolla dämpare, hjulvinklar och kränghämmare.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

JonasO
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2015-02-16 20:30:04
Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
Årsmodell: 1993
Location: Motala
Contact:

Re: 968 Clubsport -93

#34 Post by JonasO »

Rikard wrote:Jonas

Jag har kört ett flertal 968:or och ingen har varit understyrd. Visst har du för smala framdäck men jag tror att det är något annat. Kolla dämpare, hjulvinklar och kränghämmare.

Rikard
Som jag sagt tidigare, felet kan mycket väl ligga hos mig... Men ska göra en koll, allt känns dock tight och bilen drar inte åt ngt håll utan är väldigt stabil under acc och broms, jag har jämnt däckslitage, bilen kränger minimalt fram...
Jag tror jag måste tänka om när jag kör, jag är "van" vid överstyrda bilar och gillar när de lever lite med bakvagnen. 968 verkar vara väldigt fast bak, men vill som sagt inte betta fram med min körstil... Måste förmodligen köra lite tuffare, få upp temp i däcken fram och lita på att bilen går dit ratten pekar...

Men jag ska försöka få till en hjulinställning bara för att försäkra mig om att allt står rätt till...

Tack för input! :#cheers:
//Jonas

Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 968 Clubsport -93

#35 Post by Ragnar Joensen »

Har du M030 krängare (30 mm fram och 19 mm justerbar bak)?

Isf. kan du ställa den i hårdaste läget bak. Om du inte redan gjort det, såklart :D
Porsche fantast !

968 1992

JonasO
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2015-02-16 20:30:04
Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
Årsmodell: 1993
Location: Motala
Contact:

Re: 968 Clubsport -93

#36 Post by JonasO »

Har M030 krängare fram men inte bak... Kanske skulle leta rätt på en uppsättning ställbara krängare fram + bak... Tack för tipset Ragnar!
//Jonas

Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08

JonasO
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2015-02-16 20:30:04
Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
Årsmodell: 1993
Location: Motala
Contact:

Re: 968 Clubsport -93

#37 Post by JonasO »

Hittade justerbara m030 bakre krängningshämmare hos Lindsey Racing för 130 Usd, känns väl som en lämplig mod, kanske kan hjälpa till med balansen lite... :)
//Jonas

Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 968 Clubsport -93

#38 Post by fälgen »

JonasO wrote:Hittade justerbara m030 bakre krängningshämmare hos Lindsey Racing för 130 Usd, känns väl som en lämplig mod, kanske kan hjälpa till med balansen lite... :)
Den bakre är inte så dyr att beställa i Sverige, köpte nyligen en av utzon. Beställde den främre ifrån Lindsey, den blev rätt dyr med frakt, moms och tull.

Var och kollade en stund på Mantorp, kul att gula 968 cs var klart överrepresenterade bland frontmotorerna, 4 st va?

Edit: tror det är den här http://utzon.se/41/11/35669" onclick="window.open(this.href);return false;

JonasO
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2015-02-16 20:30:04
Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
Årsmodell: 1993
Location: Motala
Contact:

Re: 968 Clubsport -93

#39 Post by JonasO »

fälgen wrote:
JonasO wrote:Hittade justerbara m030 bakre krängningshämmare hos Lindsey Racing för 130 Usd, känns väl som en lämplig mod, kanske kan hjälpa till med balansen lite... :)
Den bakre är inte så dyr att beställa i Sverige, köpte nyligen en av utzon. Beställde den främre ifrån Lindsey, den blev rätt dyr med frakt, moms och tull.

Var och kollade en stund på Mantorp, kul att gula 968 cs var klart överrepresenterade bland frontmotorerna, 4 st va?

Edit: tror det är den här http://utzon.se/41/11/35669" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag får kolla med Utzon, tack för tipset!

Och vi var fyra gula CS, kändes tryggt! :-)
//Jonas

Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 Clubsport -93

#40 Post by patand »

Körstilen gör mycket för hur en bil upplevs. Har hänt flera gånger då jag varit intstruktör att en elev klagat på att deras bilen är understyrd, men märkligt nog var den sen inte det när jag körde den. Men givetvis har det också varit bilar som är understyrda även när jag kört dem, det går ju inte att förklara allt med körstilen.

Men föreslår ändå att du låter någon som är van med frontmotorporschar köra din bil och ge ett utlåtande om den hur den känns innan du börjar experimentera med andra krängare osv. Åk med själv (om det tillåts på banträffen) och notera om personen gör något annorlunda än du. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

JonasO
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2015-02-16 20:30:04
Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
Årsmodell: 1993
Location: Motala
Contact:

Re: 968 Clubsport -93

#41 Post by JonasO »

patand wrote:Körstilen gör mycket för hur en bil upplevs. Har hänt flera gånger då jag varit intstruktör att en elev klagat på att deras bilen är understyrd, men märkligt nog var den sen inte det när jag körde den. Men givetvis har det också varit bilar som är understyrda även när jag kört dem, det går ju inte att förklara allt med körstilen.

Men föreslår ändå att du låter någon som är van med frontmotorporschar köra din bil och ge ett utlåtande om den hur den känns innan du börjar experimentera med andra krängare osv. Åk med själv (om det tillåts på banträffen) och notera om personen gör något annorlunda än du. :)
Bra tips patand!

Monterade Sandénstaget igår och tänkte ta en tur idag men lite migrän och lite familjeåtaganden satte stopp för detta... Får åka Porsche till jobbet imorgon istället... :mrgreen:
11198835_10152741855381513_1583672937_n.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
//Jonas

Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08

JonasO
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2015-02-16 20:30:04
Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
Årsmodell: 1993
Location: Motala
Contact:

Re: 968 Clubsport -93

#42 Post by JonasO »

Blev 968 till jobbet idag... :mrgreen:
unnamed.jpg
Staget känns faktiskt, bilen vill styra in bättre, kanske bara jag som får för mig det ifs, men det viktigaste är ju att känslan är rätt... :#cheers:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
//Jonas

Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 Clubsport -93

#43 Post by robinkjellstedt »

Kanske får bli en sån investering för mig också :)

JonasO
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2015-02-16 20:30:04
Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
Årsmodell: 1993
Location: Motala
Contact:

Re: 968 Clubsport -93

#44 Post by JonasO »

Ikväll åker r-däcken av, i stort sett nya Michelin är monterade på Boxsterfälgarna så dessa skall på bilen ett litet tag.

Imorgon åker jag till Malmö för lite rekreation med flickvännen, passar då på att köpa en uppsättning 997 Carrera III hjul.
Image

Det innebär att jag då har fyra uppsättningar hjul, överväger om jag behöver hjälp... :shock:

Det är inte så illa som det låter (intalar jag mig i alla fall...), jag kommer ha tre uppsättningar hjul. Caymanhjulen kommer säljas (50% däckmönster), PM om någon är intresserad...
77-new_2009-06-15-porsche_008_copy.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by JonasO on 2015-07-31 09:28:11, edited 1 time in total.
//Jonas

Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08

JonasO
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2015-02-16 20:30:04
Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
Årsmodell: 1993
Location: Motala
Contact:

Re: 968 Clubsport -93

#45 Post by JonasO »

Dags för en liten uppdatering...

997-fälgarna är i behov av lite renovering och lack, blir vinterns jobb. Men de passar bilen som hand i handsken tycker jag... :)
11692678_10152889259101513_5156258162204205042_n.jpg
Dessutom visade sig bilen vara en storlastare av rang... Fyra 18 tums däck och lite annat kul rymdes utan problem i bilen... :mrgreen:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
//Jonas

Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users