NIce!robinkjellstedt wrote:
*Edit: Hittade denna.. Det kanske är snyggt ändå?
968 Clubsport -93
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2015-02-16 20:30:04
- Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
- Årsmodell: 1993
- Location: Motala
- Contact:
Re: 968 Clubsport -93
//Jonas
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2015-02-16 20:30:04
- Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
- Årsmodell: 1993
- Location: Motala
- Contact:
Re: 968 Clubsport -93
Jag tog bort alla dekaler på bilen, det var snyggt men inte riktigt jag...
En 968 skall ha orangea blinkers fram, så även min pärla
Har oxå köpt en uppsättning Boxsterfälgar att ha r-däcken på...
Återstår nu att:
- Lacka splittern mattsvart (plastidippa??)
- Lacka Cup2 i Speed yellow
- Köpa 17 vardagsdäck att sätta på Cup2
- Plastidippa Boxsterfälgarna mattsvarta (eller varför inte mattblåa... )
- Inköp av lämpligt fjäderbensstag.
Går i valet och kvalet över hur jag ska göra med 18 tummarna... Överväger att enbart köra 17 tum... Vi får se!
En 968 skall ha orangea blinkers fram, så även min pärla
Har oxå köpt en uppsättning Boxsterfälgar att ha r-däcken på...
Återstår nu att:
- Lacka splittern mattsvart (plastidippa??)
- Lacka Cup2 i Speed yellow
- Köpa 17 vardagsdäck att sätta på Cup2
- Plastidippa Boxsterfälgarna mattsvarta (eller varför inte mattblåa... )
- Inköp av lämpligt fjäderbensstag.
Går i valet och kvalet över hur jag ska göra med 18 tummarna... Överväger att enbart köra 17 tum... Vi får se!
//Jonas
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 968 Clubsport -93
Håller plastidip? Har du testat förut?
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2015-02-16 20:30:04
- Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
- Årsmodell: 1993
- Location: Motala
- Contact:
Re: 968 Clubsport -93
Jag tror det håller ok, men det får ge sig... Det är ju bara att dra bort om det inte blir bra...
//Jonas
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2015-02-16 20:30:04
- Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
- Årsmodell: 1993
- Location: Motala
- Contact:
Re: 968 Clubsport -93
Banpremiären avklarad med den gule... Första körpasset fick jag ingen värme i däcken och hade fruktansvärt understyrt... Kände mig osäker och vågade inte ta i.
Andra körpasset hade solen kikat fram och med lite värme i asfalten gick det bättre, dock ville bilen inte riktigt gå dit jag ville utan önskade emellanåt gå rakt fram. Sista körpasset tog jag det lugnt och försökte hitta rätt spårval och försöka komma underfund med understyrdheten.
Jag startade med ett kalltryck på 1,9kg runt om och hade 2,1 fram och 2,3 bak i varmtryck efter andra passet. Skulle tro att jag borde gått upp till 2,2 fram och 2,0 bak kallt. Slitaget var påtagligt fram och nästan obemärkt bak, men har läst att det är ganska vanligt när det gäller 944/968. Har 215/45/17 fram men kanske 225/45/17 vore att föredra...
Slutligen, föraren... Han har en hel del att lära sig om bilen som skiljer sig markant åt från 993:an som var överstyrd vilket passar mig bättre, som det verkar...Har aldrig kört r-däck så det var en ny upplevelse. Med facit i hand borde jag kanske ha kört första banmötet med gatdäcken, hittat balansen och fått lite känsla för bilen... Sedan måste jag jobba mer på spårvalen som igår blev en effekt av min oro för dåligt fäste fram...
Andra körpasset hade solen kikat fram och med lite värme i asfalten gick det bättre, dock ville bilen inte riktigt gå dit jag ville utan önskade emellanåt gå rakt fram. Sista körpasset tog jag det lugnt och försökte hitta rätt spårval och försöka komma underfund med understyrdheten.
Jag startade med ett kalltryck på 1,9kg runt om och hade 2,1 fram och 2,3 bak i varmtryck efter andra passet. Skulle tro att jag borde gått upp till 2,2 fram och 2,0 bak kallt. Slitaget var påtagligt fram och nästan obemärkt bak, men har läst att det är ganska vanligt när det gäller 944/968. Har 215/45/17 fram men kanske 225/45/17 vore att föredra...
Slutligen, föraren... Han har en hel del att lära sig om bilen som skiljer sig markant åt från 993:an som var överstyrd vilket passar mig bättre, som det verkar...Har aldrig kört r-däck så det var en ny upplevelse. Med facit i hand borde jag kanske ha kört första banmötet med gatdäcken, hittat balansen och fått lite känsla för bilen... Sedan måste jag jobba mer på spårvalen som igår blev en effekt av min oro för dåligt fäste fram...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
//Jonas
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2015-02-16 20:30:04
- Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
- Årsmodell: 1993
- Location: Motala
- Contact:
Re: 968 Clubsport -93
Jag testade att lacka en av Boxsterfälgarna gula, jag drog bara av färgen, det gick jättebra.robinkjellstedt wrote:Håller plastidip? Har du testat förut?
//Jonas
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2015-02-16 20:30:04
- Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
- Årsmodell: 1993
- Location: Motala
- Contact:
Re: 968 Clubsport -93
Fjäderbensstag fram beställt av Sanden...
//Jonas
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 968 Clubsport -93
Jag går också i tankarna kring fjäderbenstag.. Känner man skillnad? Är det värt att köpa det? Jag hade det på en S40 en gång i tiden och där blev det en jäkla skillnad, men den var ju framhjulsdriven och nästan 300 hk..JonasO wrote:Fjäderbensstag fram beställt av Sanden...
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2015-02-16 20:30:04
- Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
- Årsmodell: 1993
- Location: Motala
- Contact:
Re: 968 Clubsport -93
Det ska tydligen göra en del vad jag har hört, men annars är det ju rätt coolt att ha...robinkjellstedt wrote:Jag går också i tankarna kring fjäderbenstag.. Känner man skillnad? Är det värt att köpa det? Jag hade det på en S40 en gång i tiden och där blev det en jäkla skillnad, men den var ju framhjulsdriven och nästan 300 hk..JonasO wrote:Fjäderbensstag fram beställt av Sanden...
Får återkomma i frågan efter sektionsträningen på Gelleråsen den 10:e.
//Jonas
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 968 Clubsport -93
Vad tar Sandén för sitt? Är det han som tillverkar det? Rostfritt, aluminium?
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2015-02-16 20:30:04
- Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
- Årsmodell: 1993
- Location: Motala
- Contact:
Re: 968 Clubsport -93
2500 + frakt. Vet inte om det är egentillverkat, pratade med en kille på Mantorp som nyttjade hans stag och var nöjd. Vet inte material, får återkomma i frågan när jag fått det!robinkjellstedt wrote:Vad tar Sandén för sitt? Är det han som tillverkar det? Rostfritt, aluminium?
//Jonas
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 Clubsport -93
Låter som nåt är lite knasigt, är det rätt inställt borde du ha ett jäkla bett i framvagnen. Låter som smala däck, vad har du bak? Vet inte vad fjädersättningen är anpassad för men lika brett runt om brukar funka väldigt bra. Vanligt bland tävlingsbilarna va iaf förut att köra 255 runt om, men du kan säkert komma undan med något smalare, beroende på körtempo.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2015-02-16 20:30:04
- Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
- Årsmodell: 1993
- Location: Motala
- Contact:
Re: 968 Clubsport -93
Ja, något står inte helt rätt till... Det kan dock vara bakom ratten största boven sitter...Cédric wrote:Låter som nåt är lite knasigt, är det rätt inställt borde du ha ett jäkla bett i framvagnen. Låter som smala däck, vad har du bak? Vet inte vad fjädersättningen är anpassad för men lika brett runt om brukar funka väldigt bra. Vanligt bland tävlingsbilarna va iaf förut att köra 255 runt om, men du kan säkert komma undan med något smalare, beroende på körtempo.
Bak är det 255/40/17, orig dim fram är 225/45/17 så fortsätter detta så blir det till att byta till 225:or fram. Det jag kan se på framdäcken nu när bilen är parkerad hemma är att det är ett stort slitage på framhjulen jämfört med bakhjulen, viktigast är dock att det är jämnt slitet så jag tror inte att det är fel inställningar i framvagnen. Den är cornerweightad för något år sedan, kanske dags att göra det igen.
Idén med bilen är väl inte att bygga en 100% räserbil utan få till en kompromiss mellan sportbil till glasskiosken och trackdaybil som inte gör bort sig på bana, den är säkert supersnabb idag med rätt förare bakom ratten. Jag gillar inte understyrt, men måste kanske börja köpa det faktumet att bilen är som den är och lägga om min körstil lite.
//Jonas
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 Clubsport -93
Om du inte gillar understyrt finns ingen anledning att ha bilen så , en väl inställd 968 borde understyra väldigt lite. kolla vad andra bilar kör med, skulle gissa på minst 235 fram om man har 255 bak. Om du ändå har en uppsättning separat för banan så Kan du ju ha den mer bananpassad.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2015-02-16 20:30:04
- Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
- Årsmodell: 1993
- Location: Motala
- Contact:
Re: 968 Clubsport -93
Du har nog rätt... Jag får lura på detta, tack för input!Cédric wrote:Om du inte gillar understyrt finns ingen anledning att ha bilen så , en väl inställd 968 borde understyra väldigt lite. kolla vad andra bilar kör med, skulle gissa på minst 235 fram om man har 255 bak. Om du ändå har en uppsättning separat för banan så Kan du ju ha den mer bananpassad.
//Jonas
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08
Who is online
Users browsing this forum: No registered users