Page 1 of 14

931 -81 20V turbo. Restomod. Reggad och klar.

Posted: 2015-02-18 09:25:19
by balansaxel
Köpte för några år sedan denna bil av en kompis som påbörjat ett rejsbygge av den. Det kom dock av sig ganska snabbt för honom och bilen blev ståendes med såld inredning, framskärmar samt fälgar.

I grunden en mycket fin 931 -81 med endast 9580 mil på mätaren och fullstämplad servicebok.

Ett mycket fint utgångsämne och så kunde byggnationen av mina drömmars 924 påbörjas.... 8)

Original drivlina såldes bort och bara kaross vart kvar.

Recept i korta drag:

Exteriört blir det inspirerat av Carrera GTS och 17" Fuchs

Drivlina:

Audi AAN 20V Turbo
Borg warner Efr 7163
M.m..

Gällande koppling så har jag ett Lättat 7A svänghjul Sachs 707 tryckplatta, organisk sachs performance lamell

Ombyggd sprängkåpa från en Audi växellåda.

951 Turbo S låda, den med penhärdade 1 och 2 samt chromemolybdencoatade axlar samt original diffbroms.

Finess halvbur

Gaz gold chassie med ställbara topplagringar
Tarret/kokeln Knivkrängare fram o bak.

Bromsar fram från 964 turbo/964 RS, 322mm skivor.
951 M030 spindlar och hubbar.
Bakbromsar 944 turbo


Med, mera...

Re: 931 -81 20V turbo

Posted: 2015-02-18 09:38:37
by gegge
Jag ser verkligen fram mot att följa detta bygge!

Motor och växellåda är helrätt. GTS utseende med stora Fuchs känns spännande. Mycket trevligt att du behåller orginalfärgen. Så tänker jag inte kommentera "orginal" mer. Har nog ett par extra GTS backspeglar liggandes i källaren om looken är viktig.

Re: 931 -81 20V turbo

Posted: 2015-02-18 09:43:05
by balansaxel
Tack gegge, ja dom är givna tycker jag, men ett par sådana ligger redan i tryggt förvar...

Re: 931 -81 20V turbo

Posted: 2015-02-18 11:14:53
by patand
Jag kan inte låta bli att minnas de tårar som föll på forumet när vi insåg att en så fin 931 skulle förstöras och jag kände redan då att det där rejsbilsbygget som din kompis planerade skulle nog aldrig bli klart... det var mycket ord och lite verkstad och fel objekt att utgå ifrån. :(

Men jag hoppas och tror nu att bilen får nytt liv och när den ändock inte går att rädda till original så är ju GTS utseende är riktigt läckert! Håller tummarna för att du tar det i mål! :#944burn: :d=:

Re: 931 -81 20V turbo

Posted: 2015-02-18 11:18:04
by balansaxel
Jo, hade det varit idag hade till och med jag gråtit.... :|

Men som sagt, den ska få en värdig pånyttfödelse... :)

Re: 931 -81 20V turbo

Posted: 2015-02-18 13:27:53
by Bathory
Häftigt bygge. :D
Har du införskaffat motorn än?
Hur löser du det med koppling & montaget mot transaxeln?

Sven

Re: 931 -81 20V turbo

Posted: 2015-02-18 13:47:11
by balansaxel
Sven: Det står lite om det i första inlägget...

Motor finns från en s6 -96 alltså AAN 2,2 20V

Koppling blir nog quartermaster eller tilton ev dubbelskivig.
Sprängkåpa är en avsågad audi växellåda som modifierats. Även oljetråg är kraftigt modifierat.
Dessa delar kommer ursprungligen från en långloppsbil som hade audi femma...

Bilder kommer på ovanstående när kronologin tillåter... :)

Re: 931 -81 20V turbo

Posted: 2015-02-18 15:05:21
by Bathory
Tack.
Läste nog lite snabbt igen :oops:

Re: 931 -81 20V turbo

Posted: 2015-02-18 21:31:05
by Eddie Varvstopp
Kan väl hålla med om att lite synd att modifiera ett bra grundobjekt för en originalbil.

Men vad tusan, kul att sen en av de beryktade bilarna som har annat än Porschemotor under huven :D . Sen diggar jag färgen :D .Lycka till!

Re: 931 -81 20V turbo

Posted: 2015-02-18 23:14:55
by balansaxel
Fuchs :P

Re: 931 -81 20V turbo

Posted: 2015-03-07 07:13:04
by balansaxel
Mini update

Gts speglar och script handtag monterade

Re: 931 -81 20V turbo

Posted: 2015-03-07 21:55:12
by balansaxel
Bildkavalkad på lite prylar och progress...

Re: 931 -81 20V turbo

Posted: 2015-03-08 16:56:41
by patand
Fint jobbat! :-)

Re: 931 -81 20V turbo

Posted: 2015-03-08 21:37:59
by gegge
:#pray:

Re: 931 -81 20V turbo

Posted: 2015-03-09 18:24:05
by balansaxel
Tack för glada tillrop :#cheers:

Nu ska bränslesystem fram till motorrum byggas klart och
Bakskärmbreddare monteras... Sedan känns det som att det tråkigaste Momenten är avklarade...
Då lägger vi en :#944burn: och fortsätter med Inpassning av drivlina och grenrörsbygge :D