931 -81 20V turbo. Restomod. Reggad och klar.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. Restomod. Godkänd av SFRO

#181 Post by Eddie Varvstopp »

Grattis :D
Synnerligen fin bil :#944burn: :#cheers: :#pray: :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. Restomod. Godkänd av SFRO

#182 Post by Cédric »

Härligt!!

User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. Restomod. Godkänd av SFRO

#183 Post by Kjell 944 »

Har läst igenom tråden och tycker att detta bygge väcker ett stort ha-begär :P
Gillar retro stuket och fuchs fälgarna gör sig klockrent på dessa bilar.
Grattis till en mycket läcker bil :#pray:
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. Restomod. Godkänd av SFRO

#184 Post by Bathory »

Härligt. Grattis :#cheers: :#pray: :#944burn:
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. Restomod. Godkänd av SFRO

#185 Post by balansaxel »

Är sjukt nöjd med bilen. Fungerar klockrent och det är en fantastisk rolig bil måste jag säga
Måste ha bredare bakdäck dock :#944burn:
285 borde bli bättre, det verkar vara en rätt ovanlig dimension i 17" dock...
tips på R däck i den dimensionen?
Youtube film kommer snart...
:#cheers:
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. Restomod. Reggad och klar.

#186 Post by Vidar9_4 »

Håller med ovanstående, synnerligen habegär!
Vore häftigt med en video i "Saabkyle04" upplägg. Filma runt hela bilen, gå in på detaljer, starta motorn pch varva lite sen gå på en körtur och recensera hela upplevelsen. Men det är väl kanske lättare sagt än gjort... :mrgreen:

Mvh Vidar

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. Restomod. Reggad och klar.

#187 Post by balansaxel »

Ett par filmer, mer kommer..


https://youtu.be/XS0SN_zwsTs" onclick="window.open(this.href);return false;

https://youtu.be/TlUyD5Wk8lk" onclick="window.open(this.href);return false;
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. Restomod. Reggad och klar.

#188 Post by 964RS »

Det där får ju min bil att framstå som mesig. Helt hysterisk manskin. Hur mycket laddtryck hade du på mappningen?

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. Restomod. Reggad och klar.

#189 Post by balansaxel »

Nja, jag laddar 2,1bar för att få 500whp..
Så den ger väl inte så mycket på 0,5 igentl
Dom här lätta bilarna går ju bra redan vid 300hp
Min väger 1110kg torr med släckare och div småplock..
Din är väl ännu lättare?

En kul grej var att jah mätte längden på femman från remskiva till blockslutet och 944 motorn ärcirka 8,5cm längre !!
Vore intressant att veta vikten på motorerna med
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. Restomod. Reggad och klar.

#190 Post by 964RS »

Ja att 944 motorerna är tunga och stora är det ingen tvekan om, 170kg om jag har förstått det rätt.

Min har ett grundladdtryck på 0.6 bar, mindre går inte att få.

Laddtryck på 2.1 bar är ju rätt häftigt, jag kör som mest med 1.0 bar men återigen så kör jag med 9.2 i komp.

Hur som helst så återigen grattis till ett otroligt fint bygge.

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. Restomod. Reggad och klar.

#191 Post by balansaxel »

Femmorna är tröga på så vis, en portning skulle förbättra det förstås.
Många laddar 3,5 bar på dessa
Dom tål ju mer ladd iom små kolvar,4v, och järnblock.

Ditt bygge är grymt med :#944burn:
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. Restomod. Reggad och klar.

#192 Post by Joakim.S »

Trevligt ljud minst sagt :d=: :d=:

d_b
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2008-12-24 12:28:48
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. Restomod. Godkänd av SFRO

#193 Post by d_b »

balansaxel wrote:Är sjukt nöjd med bilen. Fungerar klockrent och det är en fantastisk rolig bil måste jag säga
Måste ha bredare bakdäck dock :#944burn:
285 borde bli bättre, det verkar vara en rätt ovanlig dimension i 17" dock...
tips på R däck i den dimensionen?
Youtube film kommer snart...
:#cheers:
Hej, grym bil! :)

jag körde på Toyo R888 i 275 på 17" och 9" breda. Blev lite "ballongit" med den bredden på dom fälgarna, nästan så att 255orna hade större yta i backen pga det.

Mvh,
David
David
951 Cup 3,0 16v

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. Restomod. Reggad och klar.

#194 Post by balansaxel »

Jag har börjat fått till greppet med förändringar i bakvagn, det bär i iväg fint med grepp :)
Tänkte mappa lite så att laddtrycket sänks på 1 o 2 växel så den blir mer körbar.
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. Restomod. Reggad och klar.

#195 Post by 964RS »

att kliva runt en small 90 gradare på banan runt 50-60km/h gör ingen jätteglad om man ligger i tvåansväxel, helt plötsligt suger vridmomentet tag i bakvagnen. Å andra sidan så är trean inte heller optimal i just den farten.

Drömreceptet är inget ladd i ettan och tvåan. Halvt ladd i trean och slutligen fullt ladd i fyran och femman.

I mitt fall blir det
1vxl, grundladd 0,6 bar
2vxl, grundladd 0,6 bar
3vxl, 0,8 bar
4vxl, 1,0 bar
5vxl, 1,0 bar

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users