Page 1 of 3

968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2015-02-01 12:45:31
by Ragnar Joensen
Dags att lägga upp en tråd om ersättaren till 924:an (forum/viewtopic.php?f=17&t=26930).

Tanken är att bygga 968:an upp efter exakt samma recept som 924:an, med H&R Clubsport chassis, rensad inedning och skalstolar. Det har funkat mycket bra med 924:an, dock har den inte haft motorkraft, som motsvarar köregenskaperna. Men otroligt mycket körglädje.

Tills vidare har jag inga planer om att sälja 924:an, och en fordel med det är att det inte är så bråttom med 968:an.

Bilen har ingen taklucka, men annars är den ganska vanlig, med stolsvärme, AC och annat. 17.000 mil och full servicebok. Senaste 10 åren har Sandén servat den med kamremsbyte och vanlig service.
968.jpg

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2015-02-01 12:54:25
by Ragnar Joensen
Jag köpte en Wiechers helbur till 924:an, men kom inte så långt som att montera den. Buren hamnar nu i 968:an istället.

Dessutom ligger det M030 bromsar, M030 krängningshämmare fram, Sandén stag, Recaro PP stolar, 4-punktsbälten, MOMO mockaratt med snap-off och ett H&R Clubsport chassi med Sandén topplagringar redo för montering.
HR.jpg

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2015-02-01 13:28:05
by balansaxel
Det blir grymt!!
Fin bil med mycket godis... :-)

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2015-02-01 13:46:48
by Janne J
Ett stort grattis från mig med!

Den motorn i en 924S hade varit mums..

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2015-02-01 17:05:07
by gtBen
Fin bil Ragnar 8)
Hoppas inte den är för fin att göra banbil av :shock:

Hur många kg tyngre är en 968 från början jämfört med 924S?
Janne J wrote:Den motorn i en 924S hade varit mums..
:#cheers: :#cheers: :#cheers:

Bengt

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2015-02-01 18:00:17
by Ragnar Joensen
Tackar för de fina orden.

Motorn är huvudanledningen till att jag har valt denna modell. Och såklart att det egentligen är en 924 i grund och botten. Det innebär en mycket fin balans och svårslagna köregenskaper.

När det gäller vikt, så är tjänstevikten på 924S 1.280 kg, och 1.470 för 968:an. Jag har fått 924:an ner på 1.020 kg utan förare, och motsvarande bör det vara möjligt att få 968:an ner på runt 1.200 kg. Den har inte taklucka, men åt andra sidan skall det monteras bur i 968:an, som inte finns i 924:an.

I dagsläget väger 968:an 1.360 kg med all utrustning, utan förare och med halv tank.
968 2.png

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2015-02-06 17:10:51
by Jim Profit
Snygg, gillar färgen!

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2015-02-06 19:30:51
by martenheller
Snygg!
Trevliga planer också.

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2015-05-30 20:27:40
by Ragnar Joensen
Bilen har nu hittat sin närmaste släkting.
944sverige veilchenblau.jpg

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2015-10-04 00:10:34
by Ragnar Joensen
Var ute med bilen i finvädret i dag.

Image

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2015-10-05 09:51:18
by patand
Fixade så bilden syntes direkt. :) Mycket fin bild så det förtjänade den tycker jag!

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2015-10-05 19:58:55
by Bojen
Notera klockslaget då patand gjorde justeringen :D

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-03-27 18:47:25
by Ragnar Joensen
Våren gör sitt intåg - på sitt eget sätt!
Profil regn.jpg

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-04-24 19:28:50
by Ragnar Joensen
Då har bilen fått svarta Cup II fälgar och fräscha R888 inför nästa helg på Knutstorp
Svarta fälgar 2.jpg

Re: 968 -92 | Veilchenblau

Posted: 2016-04-24 20:40:00
by Janne J
Ska bli kul att känna på den i verkligheten, vi ses på söndag!