944 n/a 85b JanneJ's vinterprojekt
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
944 n/a 85b JanneJ's vinterprojekt
Tanken på att ha ett vinterprojekt att pilla med gick inte att få bort.
Det var bara att vika ner sig och börja leta, Blocket scannades, forum bevakades.
Efter ett tag tappade jag tålamodet och satte in en köpesannons, och ser man på, jag fick napp ganska omgående!
Förhandling inleddes, bilder mailades och skicket avhandlades på telefon. Vi kom överens om en lämplig köpeskilling och tidpunkt för hämtning bestämdes.
Bilen stod drygt 25 mil från mig och gick inte att köra så det var släphämtning som gällde.
En tidig morgon i början av september rullade jag norrut på RV40 mot Jönköping och vidare mot Linköping. Vädret var fantastiskt och Vättern visade sig från sin vackraste sida när jag körde mot målet och en Porsche som jag så långt bara sett på några ganska suddiga bilder.
Väl framme möttes jag av ägarens far som gav mig en mycket intressant lektion hur det är att vara ekologisk mjölkbonde i Sverige, helt klart inget för mig, vilken snårskog av regler..
Bilen var i det skick som beskrivits så pengar bytte ägare, papper fixades och lastning påbörjades:
Det var bara att vika ner sig och börja leta, Blocket scannades, forum bevakades.
Efter ett tag tappade jag tålamodet och satte in en köpesannons, och ser man på, jag fick napp ganska omgående!
Förhandling inleddes, bilder mailades och skicket avhandlades på telefon. Vi kom överens om en lämplig köpeskilling och tidpunkt för hämtning bestämdes.
Bilen stod drygt 25 mil från mig och gick inte att köra så det var släphämtning som gällde.
En tidig morgon i början av september rullade jag norrut på RV40 mot Jönköping och vidare mot Linköping. Vädret var fantastiskt och Vättern visade sig från sin vackraste sida när jag körde mot målet och en Porsche som jag så långt bara sett på några ganska suddiga bilder.
Väl framme möttes jag av ägarens far som gav mig en mycket intressant lektion hur det är att vara ekologisk mjölkbonde i Sverige, helt klart inget för mig, vilken snårskog av regler..
Bilen var i det skick som beskrivits så pengar bytte ägare, papper fixades och lastning påbörjades:
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 n/a 85b JanneJ's vinterprojekt
På vägen hem skulle jag hämta en reservdel till en kompis bil hos en forummedlem i Linköping. Vi hade telefonkontakt och bestämde träff på en bensinmack. Jag dundrade in med bil och släp och parkerade lite praktiskt = rakt över infarten, medan vi lämnade över grejorna. Plötsligt säger han " det rinner något från din bil! ", bensin var det...och inte lite heller...jag hade skapat en mindre insjö av bensin mitt framför en bensinmack. Snabbt upp med huven och där rann bensinen glatt från slangen för bränslereturen som inte var pluggad. Tryckte in en M8 bult och drog åt slangklämman, stopp på flödet, gött..
Avslutade mötet snabbt och smet iväg så diskret jag kunde och hoppades på att insjön skulle försvinna på något magiskt vis
Dragbilen behövde lite påfyllning innan vi lämnade Linköping och till slut hittade jag en ST1 mack innanför en McDonalds restaurang. Efter påfyllning av diesel skulle jag ut på E4:a för vidare färd söderut, det var bara det att klockan var lunch och infarten till McDrive gick tvärs över utfarten från macken. Efter att ha väntat tålmodigt i 5 minuter och sett hur kön av hungriga Linköpingsbor bara växte och växte försvann min normala ödmjukhet och jag formligen tryckte mig fram mellan de parkerade bilarna utanför McDonalds och gick helt på devisen " störst kör först".
Efter några mil stannade jag vid rastplatsen Vida Vättern för en enklare lunch och en första ordentlig titt på vad jag egentligen hade på släpet.
Avslutade mötet snabbt och smet iväg så diskret jag kunde och hoppades på att insjön skulle försvinna på något magiskt vis
Dragbilen behövde lite påfyllning innan vi lämnade Linköping och till slut hittade jag en ST1 mack innanför en McDonalds restaurang. Efter påfyllning av diesel skulle jag ut på E4:a för vidare färd söderut, det var bara det att klockan var lunch och infarten till McDrive gick tvärs över utfarten från macken. Efter att ha väntat tålmodigt i 5 minuter och sett hur kön av hungriga Linköpingsbor bara växte och växte försvann min normala ödmjukhet och jag formligen tryckte mig fram mellan de parkerade bilarna utanför McDonalds och gick helt på devisen " störst kör först".
Efter några mil stannade jag vid rastplatsen Vida Vättern för en enklare lunch och en första ordentlig titt på vad jag egentligen hade på släpet.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Bathory
- Addict
- Posts: 3569
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 944 n/a 85b JanneJ's vinterprojekt
Grattis till bilen
Ser fin ut på bilderna.
Kul historia också
Sven
Ser fin ut på bilderna.
Kul historia också
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 n/a 85b JanneJ's vinterprojekt
TackarBathory wrote:Grattis till bilen
Ser fin ut på bilderna.
Kul historia också
Sven
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 n/a 85b JanneJ's vinterprojekt
Jag hade köpt en 944 n/a 1985b med ett par trevliga attribut och en del saker som måste åtgärdas.
Det som är bra är att den inte har taklucka, den är vit, den har AC ( som inte funkar, men som ska funka när jag är klar )
Det som är dåligt är ett par rostskador på bakstammen, samma typ som min 924S hade, inget jätteproblem.
Diverse lackskador, mest grussprut i front och skärmkanter.
Motorn mår inte bra heller, mer om det senare.
Bilen har stått i ladugård sedan 2012 och har dragit på sig en patina som har klara rötter i lantbruket.
Det som är bra är att den inte har taklucka, den är vit, den har AC ( som inte funkar, men som ska funka när jag är klar )
Det som är dåligt är ett par rostskador på bakstammen, samma typ som min 924S hade, inget jätteproblem.
Diverse lackskador, mest grussprut i front och skärmkanter.
Motorn mår inte bra heller, mer om det senare.
Bilen har stått i ladugård sedan 2012 och har dragit på sig en patina som har klara rötter i lantbruket.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 n/a 85b JanneJ's vinterprojekt
På väg hem tog jag en favorit i repris, jag backade in hela biltransporten i en självtvättanläggning och gick lös på bilen med högtryck och schampo. Blickarna från de andra båsen är obetalbara när man står uppe på släpet och skrubbar för fullt.
Det stora problemet och anledningen till att den har blivit stående sitter under huven, alltså tar vi bort den, huven alltså:
Efter ett litet missöde går inte motorn att vrida runt, inte en millimeter, inte en tusendels millimeter, vevaxeln sitter berghårt!
Motorn måste ur innan storleken på skadorna kan bedömas. En hel del runtomkringgrejor var redan bortplockade så jag hade bara att lossa framvagnsbryggan, rattaxeln och transaxeln. Sedan såg det ut så här:
Det stora problemet och anledningen till att den har blivit stående sitter under huven, alltså tar vi bort den, huven alltså:
Efter ett litet missöde går inte motorn att vrida runt, inte en millimeter, inte en tusendels millimeter, vevaxeln sitter berghårt!
Motorn måste ur innan storleken på skadorna kan bedömas. En hel del runtomkringgrejor var redan bortplockade så jag hade bara att lossa framvagnsbryggan, rattaxeln och transaxeln. Sedan såg det ut så här:
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 n/a 85b JanneJ's vinterprojekt
Bensinsjön är numera borta så den behöver du inte ha dåligt samvete för Det låg en stor sandhög där någon dag efter, men om det var pga bensinen eller pga att de gräver på andra sidan bensinpumpen vet jag inte..Janne J wrote:På vägen hem skulle jag hämta en reservdel till en kompis bil hos en forummedlem i Linköping. Vi hade telefonkontakt och bestämde träff på en bensinmack. Jag dundrade in med bil och släp och parkerade lite praktiskt = rakt över infarten, medan vi lämnade över grejorna. Plötsligt säger han " det rinner något från din bil! ", bensin var det...och inte lite heller...jag hade skapat en mindre insjö av bensin mitt framför en bensinmack. Snabbt upp med huven och där rann bensinen glatt från slangen för bränslereturen som inte var pluggad. Tryckte in en M8 bult och drog åt slangklämman, stopp på flödet, gött..
Avslutade mötet snabbt och smet iväg så diskret jag kunde och hoppades på att insjön skulle försvinna på något magiskt vis
Det var en väldigt trevlig försäljning av delar för min del, du (som inte ens var köparen) mötte upp utanför jobbet och bjöd på en förhandskoll på projektbilen
Frågade dig säkert då och det står kanske i tråden, men vad är planen med projektet? Ska den bli banbil, finbil, vardagsbil? Har för mig inredningen var rätt fin va?
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 n/a 85b JanneJ's vinterprojekt
Där vacklar jag lite, den har potential för att bli både banbil och vardagsbil, jag har inte bestämt mig till 100%.fälgen wrote:
Frågade dig säkert då och det står kanske i tråden, men vad är planen med projektet? Ska den bli banbil, finbil, vardagsbil? Har för mig inredningen var rätt fin va?
Inredningen är godkänd, lite slitage här och där men inget som inte går att åtgärda, rätt bra för att vara snart 30 år.
Detta var all olja som fanns i motorn:
Här orsaken till att det var så lite olja:
När jag plockade av tråget möttes jag av detta:
Det där kändes inte bra, rost på vevaxeln brukar inte vara vanligt. Jag tror det har gått ordentligt varmt innan det havererade.
Jag lossnade vevstakarna men vevaxeln gick fortfarande inte att rubba. När jag tog bort muttrarna till överfallen gick veven fortfarande inte att rubba, efter att ha knackat bort överfallen/bryggan lossade veven till slut.
Så här såg lagren ut:
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Bathory
- Addict
- Posts: 3569
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 944 n/a 85b JanneJ's vinterprojekt
Det såg inget vidare ut
Skall du renovera den motorn eller ska du leta efter en annan?
Fanns 2 st i Skara för ett tag sen till bra pris i så fall.
Mvh
Sven
Skall du renovera den motorn eller ska du leta efter en annan?
Fanns 2 st i Skara för ett tag sen till bra pris i så fall.
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 n/a 85b JanneJ's vinterprojekt
När jag undersökte motorn noggrannare visade det sig att lagerläget på det mittersta överfallet hade fått stryk och blivit ovalt.Bathory wrote:Det såg inget vidare ut
Skall du renovera den motorn eller ska du leta efter en annan?
Fanns 2 st i Skara för ett tag sen till bra pris i så fall.
Mvh
Sven
Kostnaden för att rätta till detta är inte försvarbar i förhållande till vad jag fick ge för en komplett begagnad motor:
Jag tittade på annonsen från Skara men fick intrycket av att det var renoveringsobjekt.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 n/a 85b JanneJ's vinterprojekt
Grrr humpfff....
Nu har jag försökt vid 3 olika tillfällen att lufta kopplingen.
Med medhjälpare som trampar pedal.
Med bilen lutande kraftigt framåt.
Med oljekanna underifrån.
Alla sätt har misslyckats å det grövsta. Det enda som har hänt är att jag har sölat ner mig och golvet med en massa bromsvätska.
Det gick så långt att jag valde att stanna inne och diska istället för att gå ut i garaget...
Idag repade jag mod och bestämde mig för att lösa problemet innan jag går tillbaka in i huset, sa god natt till familjen och gjorde mig beredd på ett långt mekpass fyllt med desperation och förtvivlan.
Väl ute i garaget kom jag att tänka på en sådan där luftningsmanick som jag köpte för massor av år sedan som med hjälp av lite halvfisigt lufttryck från ett däck sätter tryck på behållaren.
Jag kom inte överens med den då, det läckte och sprutade bromsvätska hursomhelst.
Bestämde mig för att testa den på Porschen.
Var extremt noggrann med lufttrycket och vätskenivåerna, hade trasor liggande över hela behållaren ifall den skulle löpa amok och börja spruta bromsvätska över garage och bil.
Kröp ner under bilen och lossade nippeln..
Mindre än 2 minuter senare var det klart! lätt som en plätt, varför började jag inte med den direkt...
Nu har jag försökt vid 3 olika tillfällen att lufta kopplingen.
Med medhjälpare som trampar pedal.
Med bilen lutande kraftigt framåt.
Med oljekanna underifrån.
Alla sätt har misslyckats å det grövsta. Det enda som har hänt är att jag har sölat ner mig och golvet med en massa bromsvätska.
Det gick så långt att jag valde att stanna inne och diska istället för att gå ut i garaget...
Idag repade jag mod och bestämde mig för att lösa problemet innan jag går tillbaka in i huset, sa god natt till familjen och gjorde mig beredd på ett långt mekpass fyllt med desperation och förtvivlan.
Väl ute i garaget kom jag att tänka på en sådan där luftningsmanick som jag köpte för massor av år sedan som med hjälp av lite halvfisigt lufttryck från ett däck sätter tryck på behållaren.
Jag kom inte överens med den då, det läckte och sprutade bromsvätska hursomhelst.
Bestämde mig för att testa den på Porschen.
Var extremt noggrann med lufttrycket och vätskenivåerna, hade trasor liggande över hela behållaren ifall den skulle löpa amok och börja spruta bromsvätska över garage och bil.
Kröp ner under bilen och lossade nippeln..
Mindre än 2 minuter senare var det klart! lätt som en plätt, varför började jag inte med den direkt...
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Bathory
- Addict
- Posts: 3569
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 944 n/a 85b JanneJ's vinterprojekt
Härligt
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 n/a 85b JanneJ's vinterprojekt
Det här med kopplingen var att gå händelserna lite i förväg. Först måste motorn ner i bilen..
Började med att byta remmar och packboxen på vevaxeln:
Så enkelt det är när motorn hänger i lyften
Sedan var det bara att knö tillbaka paketet i bilen:
Nu skulle bara alla slangar, kylare, avgas och annat smått och gott monteras.
Började med att byta remmar och packboxen på vevaxeln:
Så enkelt det är när motorn hänger i lyften
Sedan var det bara att knö tillbaka paketet i bilen:
Nu skulle bara alla slangar, kylare, avgas och annat smått och gott monteras.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 n/a 85b JanneJ's vinterprojekt
http://youtu.be/ExWbkMQWuzc" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Bathory
- Addict
- Posts: 3569
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 944 n/a 85b JanneJ's vinterprojekt
Låter ju riktigt fint i gången.
Grattis
Grattis
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users