Page 7 of 9
951-88 | Projekt Bus
Posted: 2017-04-30 17:28:22
by eckan
Re: 951-88 | Projekt Bus
Posted: 2017-05-02 22:19:48
by DLS
Snyggt!
Ser ut o bli ett stort gasspjäll.
En fråga, vad körde du med för tps på din gamla motor, antar att du inte körde med 944 turbo original tps?
951-88 | Projekt Bus
Posted: 2017-05-02 22:44:40
by eckan
Kör med en sån här.
http://server.pure-pf.com/webshop2/se/t ... -0-5v.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har tidigare använt Volvo 850 -001 Tps med bra reultat.
Spjället jag kommer köra med är 75mm, lite i största laget.
Mvh//Eckan
Re: 951-88 | Projekt Bus
Posted: 2017-09-13 18:58:20
by DLS
Hur går det här då?
Du är inte sugen på o sälja ditt ecumaster o skaffa ett ecumaster black istället ?
951-88 | Projekt Bus
Posted: 2017-11-07 00:20:11
by eckan
DLS wrote:Hur går det här då?
Du är inte sugen på o sälja ditt ecumaster o skaffa ett ecumaster black istället ?
Jorå, har allt till nya motorn ligger i garaget utom blocket som fortfarande är hos motorfirman på fodring.
Tanken har slagit mig o byta upp mig till black, men det får bli ett senare projekt.
Mvh//Eckan
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: 951-88 | Projekt Bus
Posted: 2017-11-09 12:41:28
by eckan
Tjenare!
Nu har jag suttit och flyttat över alla bilder från photobucket till forumbilder.se så nu kan alla se bilderna i tråden igen!
Återkommer med en ny bildupdatering inom kort.
Re: 951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus
Posted: 2017-11-12 13:26:49
by eckan
CatCams Trim kamaxlar.
Gasniterhärdad vevaxel med Mitsubishi ramtappar, vevtappar första under dimension, "cross-drilled" samt riktad och polerad.
Div packningar, Coopering toppackning, lager etc. etc.
Re: 951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus
Posted: 2017-11-13 13:43:27
by Peedster
Tjena!
Vem har strokat veven åt dig och vad gör du åt block/kolvar?
Mvh Peter
Re: 951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus
Posted: 2017-11-13 16:20:52
by Cédric
Kul bygge, härligt att turbon hamnar på rätt sida, kommer göra mycket för responsen. Vad är det för kamaxelspec? Pulssplit ger ju lite mer manöverutrymme på den fronten..
951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus
Posted: 2017-11-13 20:28:42
by eckan
Peedster wrote:Tjena!
Vem har strokat veven åt dig och vad gör du åt block/kolvar?
Mvh Peter
Veven har std slag.
Jag valde att använda Mitsubishi evo stakar pga tillgången på riktiga racelager samt för att få ner periferihastigheten på lagret för att få bättre hållbarhet på det känsliga 2’ans vevlager.
Passade även på att ”cross-drilla” 2’ans och 3’ans velagertapp.
Slipningen gjorde jag hos Ståhls motor i Arboga och härdningen gjorde jag hos Sala Härdteknik.
Resten gjorde jag själv hemma i garaget.
Blocket är fodrat med flänsade Darton foder hos Engsson motor i Västerås och kolvarna är måttbeställda JE från Ultramotors i Stockholm.
Mvh Eckan
Skickat från min iPhone med Tapatalk
951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus
Posted: 2017-11-13 20:31:52
by eckan
Cédric wrote:Kul bygge, härligt att turbon hamnar på rätt sida, kommer göra mycket för responsen. Vad är det för kamaxelspec? Pulssplit ger ju lite mer manöverutrymme på den fronten..
Kammarna är CompCams snällaste, typ 10’ mer duration vid 1mm och 0,5mm mer lyft.
Valde dom mildare kammarna pga att jag forfarande har std oljepump så jag är begränsad att hålla ner varvet.
Mvh Eckan
Skickat från min iPhone med Tapatalk
951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus
Posted: 2017-11-19 11:35:56
by eckan
I helgen så mätte jag upp lagerspel och kolvspel.
Det börjar närma sig ihop montering nu.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: 951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus
Posted: 2017-11-21 14:32:21
by Henka_E
Blir så nyfiken - vad är det för insug du utgått ifrån? Alltså plenumet?
951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus
Posted: 2017-11-21 20:45:15
by eckan
Henka_E wrote:Blir så nyfiken - vad är det för insug du utgått ifrån? Alltså plenumet?
Toyota Supra
Mvh Eckan
Skickat från min iPhone med Tapatalk
951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus
Posted: 2018-02-06 18:36:35
by eckan
Har ägnat några timmar på att fila kolvrings gap.
Skickat från min iPhone med Tapatalk