951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

951-88 | Projekt Bus

#91 Inlägg av eckan » 2017-04-30 17:28:22

Insuget färdigt!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 eckan, redigerad totalt 2017 gånger.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3202
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#92 Inlägg av DLS » 2017-05-02 22:19:48

Snyggt!
Ser ut o bli ett stort gasspjäll.
En fråga, vad körde du med för tps på din gamla motor, antar att du inte körde med 944 turbo original tps?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

951-88 | Projekt Bus

#93 Inlägg av eckan » 2017-05-02 22:44:40

Kör med en sån här.

http://server.pure-pf.com/webshop2/se/t ... -0-5v.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har tidigare använt Volvo 850 -001 Tps med bra reultat.
Spjället jag kommer köra med är 75mm, lite i största laget.

Mvh//Eckan
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3202
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#94 Inlägg av DLS » 2017-09-13 18:58:20

Hur går det här då?
Du är inte sugen på o sälja ditt ecumaster o skaffa ett ecumaster black istället ?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

951-88 | Projekt Bus

#95 Inlägg av eckan » 2017-11-07 00:20:11

DLS skrev:Hur går det här då?
Du är inte sugen på o sälja ditt ecumaster o skaffa ett ecumaster black istället ?
Jorå, har allt till nya motorn ligger i garaget utom blocket som fortfarande är hos motorfirman på fodring.
Tanken har slagit mig o byta upp mig till black, men det får bli ett senare projekt.
Mvh//Eckan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#96 Inlägg av eckan » 2017-11-09 12:41:28

Tjenare!
Nu har jag suttit och flyttat över alla bilder från photobucket till forumbilder.se så nu kan alla se bilderna i tråden igen! :D
Återkommer med en ny bildupdatering inom kort. :#944burn:
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

Re: 951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#97 Inlägg av eckan » 2017-11-12 13:26:49

CatCams Trim kamaxlar.

Bild

Gasniterhärdad vevaxel med Mitsubishi ramtappar, vevtappar första under dimension, "cross-drilled" samt riktad och polerad.

Bild

Div packningar, Coopering toppackning, lager etc. etc.

Bild

Bild
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

Användarvisningsbild
Peedster
Addict
Inlägg: 1111
Blev medlem: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Ort: Stockholm/Solna
Kontakt:

Re: 951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#98 Inlägg av Peedster » 2017-11-13 13:43:27

Tjena!

Vem har strokat veven åt dig och vad gör du åt block/kolvar?

Mvh Peter
Nuvarande:
Porsche 944 Turbo - 87
Porsche 944 S2 Cab - 91
Porsche 968 CS - 93

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4109
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#99 Inlägg av Cédric » 2017-11-13 16:20:52

Kul bygge, härligt att turbon hamnar på rätt sida, kommer göra mycket för responsen. Vad är det för kamaxelspec? Pulssplit ger ju lite mer manöverutrymme på den fronten..

eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#100 Inlägg av eckan » 2017-11-13 20:28:42

Peedster skrev:Tjena!

Vem har strokat veven åt dig och vad gör du åt block/kolvar?

Mvh Peter
Veven har std slag.
Jag valde att använda Mitsubishi evo stakar pga tillgången på riktiga racelager samt för att få ner periferihastigheten på lagret för att få bättre hållbarhet på det känsliga 2’ans vevlager.
Passade även på att ”cross-drilla” 2’ans och 3’ans velagertapp.
Slipningen gjorde jag hos Ståhls motor i Arboga och härdningen gjorde jag hos Sala Härdteknik.
Resten gjorde jag själv hemma i garaget.
Blocket är fodrat med flänsade Darton foder hos Engsson motor i Västerås och kolvarna är måttbeställda JE från Ultramotors i Stockholm.

Mvh Eckan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#101 Inlägg av eckan » 2017-11-13 20:31:52

Cédric skrev:Kul bygge, härligt att turbon hamnar på rätt sida, kommer göra mycket för responsen. Vad är det för kamaxelspec? Pulssplit ger ju lite mer manöverutrymme på den fronten..
Kammarna är CompCams snällaste, typ 10’ mer duration vid 1mm och 0,5mm mer lyft.
Valde dom mildare kammarna pga att jag forfarande har std oljepump så jag är begränsad att hålla ner varvet.

Mvh Eckan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#102 Inlägg av eckan » 2017-11-19 11:35:56

I helgen så mätte jag upp lagerspel och kolvspel.
Det börjar närma sig ihop montering nu.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

Användarvisningsbild
Henka_E
Addict
Inlägg: 1401
Blev medlem: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: 951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#103 Inlägg av Henka_E » 2017-11-21 14:32:21

Blir så nyfiken - vad är det för insug du utgått ifrån? Alltså plenumet?

eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#104 Inlägg av eckan » 2017-11-21 20:45:15

Henka_E skrev:Blir så nyfiken - vad är det för insug du utgått ifrån? Alltså plenumet?
Toyota Supra

Mvh Eckan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#105 Inlägg av eckan » 2018-02-06 18:36:35

Har ägnat några timmar på att fila kolvrings gap.

Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot]