Page 6 of 9

951-88 | Projekt Bus

Posted: 2016-06-19 21:32:57
by eckan
Bjuder på en bild av några ventiler till S2 toppen, grym kvalitet på Porsche rakt i genom!
Dessa har gått ca 20 000 mil och är enbart rengjorda....

Image

Re: 951-88 | Projekt Bus

Posted: 2016-06-21 14:54:06
by Björn Nilsson
Kommer bli helgrymt detta! Bra jobbat :#cheers:

/Björn

951-88 | Projekt Bus

Posted: 2016-06-21 20:23:41
by eckan
Köpte mig en 19mm ställbar 968 M030 krängare till bakvagnen.

Image

951-88 | Projekt Bus

Posted: 2016-06-21 20:25:30
by eckan
Byggde ett nytt motorfäste på grenrörsidan för bättre frigång.

Image

951-88 | Projekt Bus

Posted: 2016-06-21 20:26:32
by eckan
Bakvagnen sitter nu komplett på plats, bara nya krängaren som ska monteras.

Image

951-88 | Projekt Bus

Posted: 2016-06-21 20:27:47
by eckan
Grenröret färdigt, pulssplittat hela vägen till wastegaten.

Image

Imagel]

Image

Re: 951-88 | Projekt Bus

Posted: 2016-06-21 21:38:32
by balansaxel
Trevligt, bra jobbat!
Kommer du att köra några natriumkylda avgasventiler eller liknande?

951-88 | Projekt Bus

Posted: 2016-06-22 08:32:32
by eckan
Nej, jag kommer köra std ventiler. Ser inget behov av kylda ventiler, kolla på tex BMW turbo byggen med massvis med hk där fungerar std ventilerna utmärkt med undantag av vissa modeller.
Dessutom så är Porsches ventiler av riktigt fin kvalitet så det är nog inga problem.

Mvh Eckan

Re: 951-88 | Projekt Bus

Posted: 2016-06-22 15:25:09
by Björn Nilsson
Jag kommer också köra originalventiler, Erland Cox tyckte inte heller det behövdes några speciella ventiler, Porsches var av mycket bra kvalitet.

/Björn

Re: 951-88 | Projekt Bus

Posted: 2016-06-22 15:36:52
by balansaxel
Jamen va trevligt då, alltid skönt att slippa köpa nytt å dyrt hela tiden :D

951 och många andra turbobilar har ju natriumkylda avgasventiler, men det är troligen overkill då..
som sagt, tänk alla Bmw turbos som bara går och går med sugmotorprylar..

Så kul att det byggs fler 9x4 med mycket muskler :#cheers: :#944burn:

951-88 | Projekt Bus

Posted: 2016-06-22 16:14:51
by eckan
Självklart så är det bättre med kylda ventiler, men inget måste. Lägger hellre pengarna på ett par tuffa kammar än på en uppsättning svindyra custom ventiler :) .
När jag gör i ordning turbo toppar över lag så sätter jag ett bredare säte för bättre värmeavledningsförmåga.
Sen så har nog biltillverkarna lite högre krav på livslängd än vad vi har på våra rejs motorer ;)

951-88 | Projekt Bus

Posted: 2016-07-07 21:00:02
by eckan
Köpte mig en 968 motor i delar som jag ska använda toppen och bland annat den hydrauliska kamremspännaren i från.
Börjar få ett ordentligt lager med bra ha delar till dom här bilarna nu. :)

Image

951-88 | Projekt Bus

Posted: 2017-01-15 22:47:21
by eckan
Det har inte hänt så mycket på Porsche fronten på ett tag men uppdaterar med några bilder iaf.


Downpipen är så gott som färdig, väntar på en flexbit till wastegate röret bara.

Image

Image

Sen så har jag börjat med insuget, det blir nästa uppdatering då jag inte har så bra bilder på det.

Mvh//Eckan

951-88 | Projekt Bus

Posted: 2017-01-16 21:42:23
by eckan
Bilder på insugsbygget, fattas trattar så här långt.

Image

Image

Image

Image

Image

Re: 951-88 | Projekt Bus

Posted: 2017-01-16 22:11:26
by DLS
Snyggt gjort :)