951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | Projekt Bus

#76 Post by eckan »

Bjuder på en bild av några ventiler till S2 toppen, grym kvalitet på Porsche rakt i genom!
Dessa har gått ca 20 000 mil och är enbart rengjorda....

Image
Last edited by eckan on 2017-11-09 12:15:31, edited 1 time in total.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 975
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#77 Post by Björn Nilsson »

Kommer bli helgrymt detta! Bra jobbat :#cheers:

/Björn
Mvh Björn Nilsson

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | Projekt Bus

#78 Post by eckan »

Köpte mig en 19mm ställbar 968 M030 krängare till bakvagnen.

Image
Last edited by eckan on 2017-11-09 12:16:29, edited 1 time in total.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | Projekt Bus

#79 Post by eckan »

Byggde ett nytt motorfäste på grenrörsidan för bättre frigång.

Image
Last edited by eckan on 2017-11-09 12:17:39, edited 1 time in total.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | Projekt Bus

#80 Post by eckan »

Bakvagnen sitter nu komplett på plats, bara nya krängaren som ska monteras.

Image
Last edited by eckan on 2017-11-09 12:18:38, edited 1 time in total.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | Projekt Bus

#81 Post by eckan »

Grenröret färdigt, pulssplittat hela vägen till wastegaten.

Image

Imagel]

Image
Last edited by eckan on 2017-11-09 12:22:46, edited 2 times in total.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 774
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#82 Post by balansaxel »

Trevligt, bra jobbat!
Kommer du att köra några natriumkylda avgasventiler eller liknande?
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | Projekt Bus

#83 Post by eckan »

Nej, jag kommer köra std ventiler. Ser inget behov av kylda ventiler, kolla på tex BMW turbo byggen med massvis med hk där fungerar std ventilerna utmärkt med undantag av vissa modeller.
Dessutom så är Porsches ventiler av riktigt fin kvalitet så det är nog inga problem.

Mvh Eckan
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 975
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#84 Post by Björn Nilsson »

Jag kommer också köra originalventiler, Erland Cox tyckte inte heller det behövdes några speciella ventiler, Porsches var av mycket bra kvalitet.

/Björn
Mvh Björn Nilsson

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 774
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#85 Post by balansaxel »

Jamen va trevligt då, alltid skönt att slippa köpa nytt å dyrt hela tiden :D

951 och många andra turbobilar har ju natriumkylda avgasventiler, men det är troligen overkill då..
som sagt, tänk alla Bmw turbos som bara går och går med sugmotorprylar..

Så kul att det byggs fler 9x4 med mycket muskler :#cheers: :#944burn:
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | Projekt Bus

#86 Post by eckan »

Självklart så är det bättre med kylda ventiler, men inget måste. Lägger hellre pengarna på ett par tuffa kammar än på en uppsättning svindyra custom ventiler :) .
När jag gör i ordning turbo toppar över lag så sätter jag ett bredare säte för bättre värmeavledningsförmåga.
Sen så har nog biltillverkarna lite högre krav på livslängd än vad vi har på våra rejs motorer ;)
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | Projekt Bus

#87 Post by eckan »

Köpte mig en 968 motor i delar som jag ska använda toppen och bland annat den hydrauliska kamremspännaren i från.
Börjar få ett ordentligt lager med bra ha delar till dom här bilarna nu. :)

Image
Last edited by eckan on 2017-11-09 12:23:52, edited 1 time in total.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | Projekt Bus

#88 Post by eckan »

Det har inte hänt så mycket på Porsche fronten på ett tag men uppdaterar med några bilder iaf.


Downpipen är så gott som färdig, väntar på en flexbit till wastegate röret bara.

Image

Image

Sen så har jag börjat med insuget, det blir nästa uppdatering då jag inte har så bra bilder på det.

Mvh//Eckan
Last edited by eckan on 2017-11-09 12:27:36, edited 1 time in total.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | Projekt Bus

#89 Post by eckan »

Bilder på insugsbygget, fattas trattar så här långt.

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by eckan on 2017-11-09 12:33:17, edited 1 time in total.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3220
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#90 Post by DLS »

Snyggt gjort :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users