Page 5 of 9
951-88 | Projekt Bus
Posted: 2015-03-19 14:26:08
by eckan
Det hade börjat ventilera ganska kraftigt ur vevhusventilationen i slutet av förra sommaren så jag misstänkte att något var fel.
Räknade lite på vad det skulle kosta att renovera och bestämde mig ganska snart att det var lika bra att bygga på S2 motorn ist då jag redan hade den liggandes.
Räknar blint med att hamna mellan 500-600whp
Mvh Eckan
Re: 951-88 | Projekt Bus
Posted: 2015-03-19 17:28:18
by balansaxel
Härligt med effekt
Blir grymt!! Kör hårt!
Re: 951-88 | Projekt Bus
Posted: 2015-03-24 15:51:06
by DLS
Hänt nått nytt här?
951-88 | Projekt Bus
Posted: 2015-03-26 02:50:50
by eckan
Väntar på flänsar till turbogrenröret, polaren fick cad'a upp en.
Lyckades inte hitta någon firma som hade flänsar till 16v bara till 8v men nu är det på gång.
Har även börjat måttat lite på insuget, blir att använda en bit av org runnerserna ihop med ett plenum.
Nästa steg blir intercooler sen tryckrör och downpipe.
Mvh Erik
951-88 | Projekt Bus
Posted: 2015-08-10 21:39:38
by eckan
Efter en liten paus med Porschen då focus har legat på jänkaren under den senaste tiden så har jag äntligen kommit igång med grenröret.
Det är som sagt trångt på våra bilar så jag byggde en bur som jag fick hålla mig innanför så kunde jag bygga röret på motor stativet istället.
Kvar att göra är wastegate rör samt svetsning men det tar sig sakta men säkert!
Re: 951-88 | Projekt Bus
Posted: 2015-08-10 23:07:41
by DLS
Smart
Ser bra ut.
Längtar efter när jag kan ta tag i min bil igen.
951-88 | Projekt Bus
Posted: 2015-09-22 21:36:52
by eckan
Ett steg närmare, wastegate rör kvar att bygga.
951-88 | Projekt Bus
Posted: 2015-09-26 12:56:08
by eckan
Re: 951-88 | Projekt Bus
Posted: 2015-09-26 13:11:31
by Janne J
Det där är ingen lätt match, hur kommer motorfästet plats?
Kul med turbo på en 3,0/16V, borde pötta på rätt duktigt
951-88 | Projekt Bus
Posted: 2015-09-26 13:34:53
by eckan
Janne j det är inga problem med motorfästet, däremot blir det en liten utmaning att få till rördragningen/flexslang till luftfiltret som jag inte vet vart jag ska placera!?
Re: 951-88 | Projekt Bus
Posted: 2015-09-26 14:25:44
by DLS
Ser tight ut
Re: 951-88 | Projekt Bus
Posted: 2016-06-19 12:35:19
by eckan
Det har inte hänt så mycket med 951'an på sista tiden, det har varit mycket jobb på topplocks sidan med jobb åt flera volvo åkare med allt i från värre turbo toppar till budget folkrace toppar.
Sen så har även chevellen fått sig ett nytt avgassystem samt renoverat/modifierat framvagnen.
Lite har det däremot hänt, jag ska försöka ta lite bilder och uppdatera dom närmaste dagarna.
Mvh//Eckan
Re: 951-88 | Projekt Bus
Posted: 2016-06-19 19:58:27
by balansaxel
Grymt bra jobbat !
Tycker det var trångt på mitt bygge men det där ser sjukt ut
Blir d pump t oljereturen eller duger fallhöjden ändå?
Bra jobbat, kul med fler byggen med turbon på rätt sida motorn...
Re: 951-88 | Projekt Bus
Posted: 2016-06-19 20:06:23
by Bathory
951-88 | Projekt Bus
Posted: 2016-06-19 20:52:12
by eckan
Precis, det blir pump på returen då bilen kommer gå en del på bana.
Känner att det är det enda rätta att sätta turbon på den rätta sidan när man ändå ska bygga om.
Gissar på att responsen kommer bli grym med pulssplit grenrör, 16v och över 3L volym.