951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

951-88 | Projekt Bus

#61 Inlägg av eckan » 2015-03-19 14:26:08

Det hade börjat ventilera ganska kraftigt ur vevhusventilationen i slutet av förra sommaren så jag misstänkte att något var fel.
Räknade lite på vad det skulle kosta att renovera och bestämde mig ganska snart att det var lika bra att bygga på S2 motorn ist då jag redan hade den liggandes.
Räknar blint med att hamna mellan 500-600whp ;)

Mvh Eckan
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

Användarvisningsbild
balansaxel
Turbo-Poster
Inlägg: 771
Blev medlem: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#62 Inlägg av balansaxel » 2015-03-19 17:28:18

Härligt med effekt :D Blir grymt!! Kör hårt!
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3202
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#63 Inlägg av DLS » 2015-03-24 15:51:06

Hänt nått nytt här? :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

951-88 | Projekt Bus

#64 Inlägg av eckan » 2015-03-26 02:50:50

Väntar på flänsar till turbogrenröret, polaren fick cad'a upp en.
Lyckades inte hitta någon firma som hade flänsar till 16v bara till 8v men nu är det på gång.
Har även börjat måttat lite på insuget, blir att använda en bit av org runnerserna ihop med ett plenum.
Nästa steg blir intercooler sen tryckrör och downpipe.

Mvh Erik
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

951-88 | Projekt Bus

#65 Inlägg av eckan » 2015-08-10 21:39:38

Efter en liten paus med Porschen då focus har legat på jänkaren under den senaste tiden så har jag äntligen kommit igång med grenröret.
Det är som sagt trångt på våra bilar så jag byggde en bur som jag fick hålla mig innanför så kunde jag bygga röret på motor stativet istället.
Kvar att göra är wastegate rör samt svetsning men det tar sig sakta men säkert!

Bild
Senast redigerad av 1 eckan, redigerad totalt 2017 gånger.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3202
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#66 Inlägg av DLS » 2015-08-10 23:07:41

Smart :)

Ser bra ut.

Längtar efter när jag kan ta tag i min bil igen.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

951-88 | Projekt Bus

#67 Inlägg av eckan » 2015-09-22 21:36:52

Ett steg närmare, wastegate rör kvar att bygga.


Bild

Bild
Senast redigerad av 1 eckan, redigerad totalt 2017 gånger.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

951-88 | Projekt Bus

#68 Inlägg av eckan » 2015-09-26 12:56:08

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 eckan, redigerad totalt 2017 gånger.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

Användarvisningsbild
Janne J
Addict
Inlägg: 1279
Blev medlem: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#69 Inlägg av Janne J » 2015-09-26 13:11:31

Det där är ingen lätt match, hur kommer motorfästet plats?
Kul med turbo på en 3,0/16V, borde pötta på rätt duktigt :mrgreen:
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65

eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

951-88 | Projekt Bus

#70 Inlägg av eckan » 2015-09-26 13:34:53

Janne j det är inga problem med motorfästet, däremot blir det en liten utmaning att få till rördragningen/flexslang till luftfiltret som jag inte vet vart jag ska placera!?

Bild
Senast redigerad av 1 eckan, redigerad totalt 2017 gånger.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3202
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#71 Inlägg av DLS » 2015-09-26 14:25:44

Ser tight ut :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#72 Inlägg av eckan » 2016-06-19 12:35:19

Det har inte hänt så mycket med 951'an på sista tiden, det har varit mycket jobb på topplocks sidan med jobb åt flera volvo åkare med allt i från värre turbo toppar till budget folkrace toppar.
Sen så har även chevellen fått sig ett nytt avgassystem samt renoverat/modifierat framvagnen.
Lite har det däremot hänt, jag ska försöka ta lite bilder och uppdatera dom närmaste dagarna.

Mvh//Eckan
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

Användarvisningsbild
balansaxel
Turbo-Poster
Inlägg: 771
Blev medlem: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#73 Inlägg av balansaxel » 2016-06-19 19:58:27

Grymt bra jobbat !
Tycker det var trångt på mitt bygge men det där ser sjukt ut :D
Blir d pump t oljereturen eller duger fallhöjden ändå?
Bra jobbat, kul med fler byggen med turbon på rätt sida motorn... :#cheers:
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

Användarvisningsbild
Bathory
Addict
Inlägg: 3431
Blev medlem: 2004-10-30 20:43:31
Telefon: 0706664750
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Ort: Grästorp
Kontakt:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#74 Inlägg av Bathory » 2016-06-19 20:06:23

Wow. Riktigt läckert bygge. :#drool: :#cheers: :#pray: :#944burn:
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 924-80 (Skrotad)

eckan
S-Poster
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Köping
Kontakt:

951-88 | Projekt Bus

#75 Inlägg av eckan » 2016-06-19 20:52:12

Precis, det blir pump på returen då bilen kommer gå en del på bana.
Känner att det är det enda rätta att sätta turbon på den rätta sidan när man ändå ska bygga om.
Gissar på att responsen kommer bli grym med pulssplit grenrör, 16v och över 3L volym. :)
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare