951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus
-
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2008-05-23 01:03:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Köping
- Contact:
951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus
Tanken bakom projektet är att få till en riktigt rolig bil som man både kan åka o köpa glass med och åka riktigt fort med på banorna.
Köpte bilen i Härnösand för ganska exakt ett år sedan, den var riktigt fin invändigt och utvändigt.
Rent mekaniskt fanns det en hel del att göra.
Bla så laddade den inte så det blev en spännande resa hem på ca60mil...
Efter ha redit ut allt strul med motorn så han jag iaf testa den på bana en sväng innan det var dags för vinter.
Köpte bilen i Härnösand för ganska exakt ett år sedan, den var riktigt fin invändigt och utvändigt.
Rent mekaniskt fanns det en hel del att göra.
Bla så laddade den inte så det blev en spännande resa hem på ca60mil...
Efter ha redit ut allt strul med motorn så han jag iaf testa den på bana en sväng innan det var dags för vinter.
Last edited by eckan on 2017-11-12 13:18:52, edited 5 times in total.
Erik Malmström
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
-
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2008-05-23 01:03:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Köping
- Contact:
Re: 951-88 | Projekt Bus
Under vintern så passade jag på att se över motorn.
Toppen portades samt fick nya större 47mm insugsventiler och ventilfjädrar med crmo retainer från lindsey racing. Samt en 9R kam monterades.
Flödar 233cfm vid 12mm/kamlyft, 262cfm max
Blocket toppdeckades och fick o-ringar ifrästa.
Samtidigt balanserades och viktjusterades allt.
Gaveln på intercoolern bygdes om.
Svänghjulet frästes om för 60-2 trigger.
Turbon blev en kkk/borgwarnerhybrid som SL-Turbo bygde åt mig.
51mm in Billet hjul
61mm ut Slipade inpellerblad/flowprep
8'ans avgashus
Wastegaten blev en Tial 38mm
Motorstyrningen ersattes av ett Ecumaster EMU
som kompleterades med camtrigger från clewett engineering och Ls2truck tändspolar.
Bosch -044 Bränslepump
Bosch Ev14 1200cc spridare
Dumpventil från Marmander
2.5" Tryckrör
Ett 3" Ferrita blev även monterat ihop med en 3" downpipe
Toppen portades samt fick nya större 47mm insugsventiler och ventilfjädrar med crmo retainer från lindsey racing. Samt en 9R kam monterades.
Flödar 233cfm vid 12mm/kamlyft, 262cfm max
Blocket toppdeckades och fick o-ringar ifrästa.
Samtidigt balanserades och viktjusterades allt.
Gaveln på intercoolern bygdes om.
Svänghjulet frästes om för 60-2 trigger.
Turbon blev en kkk/borgwarnerhybrid som SL-Turbo bygde åt mig.
51mm in Billet hjul
61mm ut Slipade inpellerblad/flowprep
8'ans avgashus
Wastegaten blev en Tial 38mm
Motorstyrningen ersattes av ett Ecumaster EMU
som kompleterades med camtrigger från clewett engineering och Ls2truck tändspolar.
Bosch -044 Bränslepump
Bosch Ev14 1200cc spridare
Dumpventil från Marmander
2.5" Tryckrör
Ett 3" Ferrita blev även monterat ihop med en 3" downpipe
Last edited by eckan on 2017-11-06 13:40:00, edited 2 times in total.
Erik Malmström
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
-
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2008-05-23 01:03:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Köping
- Contact:
Re: 951-88 | Projekt Bus
Last edited by eckan on 2017-11-08 12:02:08, edited 1 time in total.
Erik Malmström
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
-
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2008-05-23 01:03:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Köping
- Contact:
Re: 951-88 | Projekt Bus
Var iväg till Witune i Arboga och mappade/bromsade.
Både spridare och turbo bottnade desvärre.
Spridarna går på 90% dutycykle.
Turbon gav inte mer effekt på varv över 1,35bar samt att mottrycket skenade iväg med mer ladtryck.
Tobbe som mappade gjorde en laddtryckskurva så vi fick högre laddtryck på mellaregistret för att sedan dala ner laddtrycket på varv för att på så vis få ett bredare register samt hålla ner mottrycket.
Bilen uppfattas som mycket stark och lättkörd med det breda registret.
375Hp 553Nm noterades utan några protester från det mekaniska.
Både spridare och turbo bottnade desvärre.
Spridarna går på 90% dutycykle.
Turbon gav inte mer effekt på varv över 1,35bar samt att mottrycket skenade iväg med mer ladtryck.
Tobbe som mappade gjorde en laddtryckskurva så vi fick högre laddtryck på mellaregistret för att sedan dala ner laddtrycket på varv för att på så vis få ett bredare register samt hålla ner mottrycket.
Bilen uppfattas som mycket stark och lättkörd med det breda registret.
375Hp 553Nm noterades utan några protester från det mekaniska.
Last edited by eckan on 2017-11-08 12:03:56, edited 1 time in total.
Erik Malmström
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951-88 | Projekt Bus
Riktigt nice bil o tråd
Gillar starkt allt du gjort åt motorn o styrsystemet.
Lustigt att du bottna spridarna så fort redan vid 375hk o det på E85 antar jag?
Du kanske skulle haft 10:an avgashus istället?
Intressant lösning av triggern på svänghjulet, har du nån bild på triggerfästet eller använder du original?
Gillar starkt allt du gjort åt motorn o styrsystemet.
Lustigt att du bottna spridarna så fort redan vid 375hk o det på E85 antar jag?
Du kanske skulle haft 10:an avgashus istället?
Intressant lösning av triggern på svänghjulet, har du nån bild på triggerfästet eller använder du original?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2008-05-23 01:03:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Köping
- Contact:
Stämmer bra att jag kör på e85, det är nog turbon som gör att det inte blev mer effekt.
Sen så är witunes bänk ganska restriktiv, vi var där och körde en polares bil som var ny bromsad hos ppf med 506 hk... Den gav 450hk på witune.
10'ans hus skulle nog ha gett närmare 400whp, Tobbe som mappade menade att mottrycket var det som bromsade mest just nu.
Turbon ska kunna leverera 450 motor hk under optimala förhållanden enligt sl-turbo.
Jag kör med 968 org fäste för givaren.
Har läst att Porsche specat 15% drivline förlust på 944'an, räknar man på det samt att jag har väldigt högt mottryck så stämmer spridar kapaciteten hyfsat iaf.
Sen så är witunes bänk ganska restriktiv, vi var där och körde en polares bil som var ny bromsad hos ppf med 506 hk... Den gav 450hk på witune.
10'ans hus skulle nog ha gett närmare 400whp, Tobbe som mappade menade att mottrycket var det som bromsade mest just nu.
Turbon ska kunna leverera 450 motor hk under optimala förhållanden enligt sl-turbo.
Jag kör med 968 org fäste för givaren.
Har läst att Porsche specat 15% drivline förlust på 944'an, räknar man på det samt att jag har väldigt högt mottryck så stämmer spridar kapaciteten hyfsat iaf.
Erik Malmström
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951-88 | Projekt Bus
Aha. Missa ju att det var hjul hästar.
Så då har du nånstans mellan 415-450hk i motorn beroende på drivline förlust. En del säger 11-12% o en del säger 15%. Då förstår jag att spridare o turbo inte räckte fast tycker spridarna borde hänga med upp till 500hk nästan.
Så då har du nånstans mellan 415-450hk i motorn beroende på drivline förlust. En del säger 11-12% o en del säger 15%. Då förstår jag att spridare o turbo inte räckte fast tycker spridarna borde hänga med upp till 500hk nästan.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951-88 | Projekt Bus
Grym bil! Har längtat efter en tråd om denne Håll oss uppdaterade!
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
-
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2008-05-23 01:03:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Köping
- Contact:
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951-88 | Projekt Bus
Nu vart man ju lite sugen på att testa o bromsa bilen hos witune bara för att ha nått att jämföra med fast en annan skulle nog bli väldigt besviken
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2008-05-23 01:03:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Köping
- Contact:
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re:
Har inte kontroll mätt dom men den heter kx5478 och är en k27 med 8:ans avgashus som enligt turboservice skulle vara god för 500hk när jag prata med dom men enligt Mats ivarsson som köpte den för länge länge sen så hade dom bromsat 460 drivhjulshästar på en mc med en likadan turbo o han trodde nog att gränsen för turbon på en bil låg på runt 450hk i motorn o det är nog mer sannolikt.eckan wrote:Vad har hdu för mått på hjulen i din turbo?
Så troligtvis är Kompressorhjulets inducer diameter 54,8 mm men har som sagt inte mätt.
Turbon är bromsad på mats gamla bil för länge sen till 343hk på hjulen o 390hk i motorn med bensin o ett laddtryck på 1,6 bar men då måste det varit ett stort mottryck.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 976
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 951-88 | Projekt Bus
Ser bra ut! Liknar min setup men jag klarar mig med 1260cc spridare, E85 och 1,6-1,7 bar. Har dock inte bänkat när jag kör med sprit, hade 377hk på hjulen med bensin och snällare map. Tyvärr vet jag inte turbomodell
Med vänlig hälsning, Björn
Med vänlig hälsning, Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
-
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2008-05-23 01:03:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Köping
- Contact:
Tackar!
En turbo med mer kapacitet, framför allt större kompressordel hade gjort susen!
Det är den som stoppar/håller tillbaka effekten just nu.
Sen så blir motorn rätt så oeffektiv med allt mottryck som blir när turbon går på max.
En turbo med mer kapacitet, framför allt större kompressordel hade gjort susen!
Det är den som stoppar/håller tillbaka effekten just nu.
Sen så blir motorn rätt så oeffektiv med allt mottryck som blir när turbon går på max.
Erik Malmström
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
-
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2008-05-23 01:03:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Köping
- Contact:
Vevehus burken har fått sig en 1" anslutning istället för 5mm hålet som var innan!
Kommer även komplettera med en separat burk/oljeavskiljare.
Kommer även komplettera med en separat burk/oljeavskiljare.
Last edited by eckan on 2017-11-08 12:05:49, edited 1 time in total.
Erik Malmström
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users