951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | Projekt Bus

#91 Post by eckan »

Insuget färdigt!

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by eckan on 2017-11-09 12:38:34, edited 1 time in total.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#92 Post by DLS »

Snyggt!
Ser ut o bli ett stort gasspjäll.
En fråga, vad körde du med för tps på din gamla motor, antar att du inte körde med 944 turbo original tps?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | Projekt Bus

#93 Post by eckan »

Kör med en sån här.

http://server.pure-pf.com/webshop2/se/t ... -0-5v.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har tidigare använt Volvo 850 -001 Tps med bra reultat.
Spjället jag kommer köra med är 75mm, lite i största laget.

Mvh//Eckan
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#94 Post by DLS »

Hur går det här då?
Du är inte sugen på o sälja ditt ecumaster o skaffa ett ecumaster black istället ?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | Projekt Bus

#95 Post by eckan »

DLS wrote:Hur går det här då?
Du är inte sugen på o sälja ditt ecumaster o skaffa ett ecumaster black istället ?
Jorå, har allt till nya motorn ligger i garaget utom blocket som fortfarande är hos motorfirman på fodring.
Tanken har slagit mig o byta upp mig till black, men det får bli ett senare projekt.
Mvh//Eckan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#96 Post by eckan »

Tjenare!
Nu har jag suttit och flyttat över alla bilder från photobucket till forumbilder.se så nu kan alla se bilderna i tråden igen! :D
Återkommer med en ny bildupdatering inom kort. :#944burn:
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

Re: 951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#97 Post by eckan »

CatCams Trim kamaxlar.

Image

Gasniterhärdad vevaxel med Mitsubishi ramtappar, vevtappar första under dimension, "cross-drilled" samt riktad och polerad.

Image

Div packningar, Coopering toppackning, lager etc. etc.

Image

Image
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#98 Post by Peedster »

Tjena!

Vem har strokat veven åt dig och vad gör du åt block/kolvar?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#99 Post by Cédric »

Kul bygge, härligt att turbon hamnar på rätt sida, kommer göra mycket för responsen. Vad är det för kamaxelspec? Pulssplit ger ju lite mer manöverutrymme på den fronten..

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#100 Post by eckan »

Peedster wrote:Tjena!

Vem har strokat veven åt dig och vad gör du åt block/kolvar?

Mvh Peter
Veven har std slag.
Jag valde att använda Mitsubishi evo stakar pga tillgången på riktiga racelager samt för att få ner periferihastigheten på lagret för att få bättre hållbarhet på det känsliga 2’ans vevlager.
Passade även på att ”cross-drilla” 2’ans och 3’ans velagertapp.
Slipningen gjorde jag hos Ståhls motor i Arboga och härdningen gjorde jag hos Sala Härdteknik.
Resten gjorde jag själv hemma i garaget.
Blocket är fodrat med flänsade Darton foder hos Engsson motor i Västerås och kolvarna är måttbeställda JE från Ultramotors i Stockholm.

Mvh Eckan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#101 Post by eckan »

Cédric wrote:Kul bygge, härligt att turbon hamnar på rätt sida, kommer göra mycket för responsen. Vad är det för kamaxelspec? Pulssplit ger ju lite mer manöverutrymme på den fronten..
Kammarna är CompCams snällaste, typ 10’ mer duration vid 1mm och 0,5mm mer lyft.
Valde dom mildare kammarna pga att jag forfarande har std oljepump så jag är begränsad att hålla ner varvet.

Mvh Eckan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#102 Post by eckan »

I helgen så mätte jag upp lagerspel och kolvspel.
Det börjar närma sig ihop montering nu.

Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#103 Post by Henka_E »

Blir så nyfiken - vad är det för insug du utgått ifrån? Alltså plenumet?

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#104 Post by eckan »

Henka_E wrote:Blir så nyfiken - vad är det för insug du utgått ifrån? Alltså plenumet?
Toyota Supra

Mvh Eckan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#105 Post by eckan »

Har ägnat några timmar på att fila kolvrings gap.

Image

Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Richardj0