951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

951-88 | 3.0 16V Turbo | Projekt Bus

#1 Post by eckan »

Tanken bakom projektet är att få till en riktigt rolig bil som man både kan åka o köpa glass med och åka riktigt fort med på banorna.
Köpte bilen i Härnösand för ganska exakt ett år sedan, den var riktigt fin invändigt och utvändigt.
Rent mekaniskt fanns det en hel del att göra.
Bla så laddade den inte så det blev en spännande resa hem på ca60mil...

Image

Efter ha redit ut allt strul med motorn så han jag iaf testa den på bana en sväng innan det var dags för vinter.

Image
Last edited by eckan on 2017-11-12 13:18:52, edited 5 times in total.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#2 Post by eckan »

Under vintern så passade jag på att se över motorn.

Toppen portades samt fick nya större 47mm insugsventiler och ventilfjädrar med crmo retainer från lindsey racing. Samt en 9R kam monterades.
Flödar 233cfm vid 12mm/kamlyft, 262cfm max

Image
Image

Blocket toppdeckades och fick o-ringar ifrästa.
Samtidigt balanserades och viktjusterades allt.

Image

Gaveln på intercoolern bygdes om.

Image
Image

Svänghjulet frästes om för 60-2 trigger.

Image

Turbon blev en kkk/borgwarnerhybrid som SL-Turbo bygde åt mig.
51mm in Billet hjul
61mm ut Slipade inpellerblad/flowprep
8'ans avgashus
Wastegaten blev en Tial 38mm

Image
Image
Image

Motorstyrningen ersattes av ett Ecumaster EMU
som kompleterades med camtrigger från clewett engineering och Ls2truck tändspolar.
Bosch -044 Bränslepump
Bosch Ev14 1200cc spridare
Dumpventil från Marmander
2.5" Tryckrör

Image

Ett 3" Ferrita blev även monterat ihop med en 3" downpipe

Image
Image
Last edited by eckan on 2017-11-06 13:40:00, edited 2 times in total.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#3 Post by eckan »

En halvbur införskaffades och kompleterades men ett par rör innan montering.

Image
Image
Image
Last edited by eckan on 2017-11-08 12:02:08, edited 1 time in total.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#4 Post by eckan »

Var iväg till Witune i Arboga och mappade/bromsade.
Både spridare och turbo bottnade desvärre.
Spridarna går på 90% dutycykle.
Turbon gav inte mer effekt på varv över 1,35bar samt att mottrycket skenade iväg med mer ladtryck.
Tobbe som mappade gjorde en laddtryckskurva så vi fick högre laddtryck på mellaregistret för att sedan dala ner laddtrycket på varv för att på så vis få ett bredare register samt hålla ner mottrycket.
Bilen uppfattas som mycket stark och lättkörd med det breda registret.
375Hp 553Nm noterades utan några protester från det mekaniska.

Image
Image
Last edited by eckan on 2017-11-08 12:03:56, edited 1 time in total.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3215
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#5 Post by DLS »

Riktigt nice bil o tråd :)
Gillar starkt allt du gjort åt motorn o styrsystemet.
Lustigt att du bottna spridarna så fort redan vid 375hk o det på E85 antar jag?

Du kanske skulle haft 10:an avgashus istället?

Intressant lösning av triggern på svänghjulet, har du nån bild på triggerfästet eller använder du original?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

#6 Post by eckan »

Stämmer bra att jag kör på e85, det är nog turbon som gör att det inte blev mer effekt.
Sen så är witunes bänk ganska restriktiv, vi var där och körde en polares bil som var ny bromsad hos ppf med 506 hk... Den gav 450hk på witune. :-)
10'ans hus skulle nog ha gett närmare 400whp, Tobbe som mappade menade att mottrycket var det som bromsade mest just nu.
Turbon ska kunna leverera 450 motor hk under optimala förhållanden enligt sl-turbo.
Jag kör med 968 org fäste för givaren.
Har läst att Porsche specat 15% drivline förlust på 944'an, räknar man på det samt att jag har väldigt högt mottryck så stämmer spridar kapaciteten hyfsat iaf.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3215
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#7 Post by DLS »

Aha. Missa ju att det var hjul hästar.
Så då har du nånstans mellan 415-450hk i motorn beroende på drivline förlust. En del säger 11-12% o en del säger 15%. Då förstår jag att spridare o turbo inte räckte fast tycker spridarna borde hänga med upp till 500hk nästan.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#8 Post by jockes »

Grym bil! Har längtat efter en tråd om denne :D Håll oss uppdaterade!
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

#9 Post by eckan »

Tror nog mer att effekten ligger mellan 410-420hk i motorn.
Spridarna räcker säkert till 500hk på en modern motor med 4ventils teknik och en större turbo.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3215
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#10 Post by DLS »

Nu vart man ju lite sugen på att testa o bromsa bilen hos witune bara för att ha nått att jämföra med fast en annan skulle nog bli väldigt besviken :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

#11 Post by eckan »

Vad har hdu för mått på hjulen i din turbo?
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3215
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re:

#12 Post by DLS »

eckan wrote:Vad har hdu för mått på hjulen i din turbo?
Har inte kontroll mätt dom men den heter kx5478 och är en k27 med 8:ans avgashus som enligt turboservice skulle vara god för 500hk när jag prata med dom men enligt Mats ivarsson som köpte den för länge länge sen så hade dom bromsat 460 drivhjulshästar på en mc med en likadan turbo o han trodde nog att gränsen för turbon på en bil låg på runt 450hk i motorn o det är nog mer sannolikt.
Så troligtvis är Kompressorhjulets inducer diameter 54,8 mm men har som sagt inte mätt.

Turbon är bromsad på mats gamla bil för länge sen till 343hk på hjulen o 390hk i motorn med bensin o ett laddtryck på 1,6 bar men då måste det varit ett stort mottryck.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 973
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-88 | Projekt Bus

#13 Post by Björn Nilsson »

Ser bra ut! :#cheers: Liknar min setup men jag klarar mig med 1260cc spridare, E85 och 1,6-1,7 bar. Har dock inte bänkat när jag kör med sprit, hade 377hk på hjulen med bensin och snällare map. Tyvärr vet jag inte turbomodell :oops:

Med vänlig hälsning, Björn
Mvh Björn Nilsson

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

#14 Post by eckan »

Tackar! :-)
En turbo med mer kapacitet, framför allt större kompressordel hade gjort susen!
Det är den som stoppar/håller tillbaka effekten just nu.
Sen så blir motorn rätt så oeffektiv med allt mottryck som blir när turbon går på max.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

#15 Post by eckan »

Vevehus burken har fått sig en 1" anslutning istället för 5mm hålet som var innan!
Kommer även komplettera med en separat burk/oljeavskiljare.

Image
Last edited by eckan on 2017-11-08 12:05:49, edited 1 time in total.
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users