Page 4 of 18

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

Posted: 2014-08-31 20:13:00
by Harpin
QV_ wrote:Det sitter fjädrar i kopplingen, det är riktigt.
Skall jag vara helt ärlig så har jag inte noggrann kontrollerat vad funktionen är på dom utan bara förutsatt att de sitter där av en orsak eftersom de kostar pengar att producera och montera...

Den orsaken jag kommer på är att utjämna rycket lite extra.

Har ett svagt minne av att de var sönder på en 9K koppling jag bytte. Fast de vart inte bytta av just den orsaken :x mera att jag konstaterade att det också var trasigt på koppling.

Får kolla om jag redan har slängt lamellen till Golfen, det låter som ett rätt OK "sitta i kvällssolen och plockaisär projekt" tillsammans med en eller flera pilsner.

/Jan
Cédric wrote:Min koppling kan klucka till när man släpper upp vid stillastående. I övrigt funkar den bra, och är skapligt nybytt..

Kan meddela att jag ställer in TP70 med 931an. Motorn började jag riva idag. Min koppling lät varje gång jag kopplade. Jag tog det som ett tecken från bilen att det var dags att sluta köra och börja mecka och se fram emot en tidig vår :).

Några generella tips? Vad akta etc? hur får man bort huvlåset mest smärtfritt? Vajern går ju genom fästet till expansionskärlet. Och vad galen jag blir på dessa slangklämmor! Ingen är sig den andra lik. Allt från 6-9mm skallar, vissa bara spår, vissa bara stjärna etc.. Tror ni att jag kommer byta till likadana??

Image

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

Posted: 2014-09-01 08:41:48
by makkanftw
Varför ska du ta bort huvlåset? Ska du ta ur motorn tror jag det är smidigast att ta bort framvagnsbalken och släppa motorn rakt ner. Annars går det att släppa ner den lite och lirka upp motorn.

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

Posted: 2014-09-01 12:40:53
by Cédric
Jag tycker det är enklast att lossa framvagnsbalken, ta bort kylaren och sen lirka motorn fram och upp..

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

Posted: 2014-09-01 14:53:08
by Harpin
Cédric wrote:Jag tycker det är enklast att lossa framvagnsbalken, ta bort kylaren och sen lirka motorn fram och upp..

Det är det jag ska. Men vajern går genom fästet till kärlet och fädtrt vill jag ta bort för att kunna måla det.

Tips på vilken ordning jag ska lossa avgas och turbo?

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

Posted: 2014-09-01 16:00:15
by [Bobo]
Vajern lossar du bara framme vid låset med skruven som den sitter fast med.
Sen är det bara att hala den bakåt...

Bobo

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

Posted: 2014-09-01 19:50:38
by Cédric
Turbon åker med ur, lossa downpipen bara, wg sitter kvar på torsionstuben då j röret plockats dän. Rätt skapligt enkel manöver, vid turbobyte tex skulle jag nästan hellre plocka ur motorn än göra det på plats.

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

Posted: 2014-09-06 16:28:16
by Harpin
Bara för att man inte uppdaterar behöver inte det betyda att man inte jobbar på;

Motorn kom ut i torsdags och idag började motorn rivas. Undra om det går lika snabbt att montera allt igen :lol:

Här är kolven frå den felande cylindern. Alla andra kolvar har 1-2sprickor. Denna hade 7-8st och stora lösa bitar. Cylinderloppen är dock fina!
Image

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

Posted: 2014-09-06 16:34:38
by patand
Wojne! :shock:

Den där motorn har nog inte gått som den ska tidigare. Hur ser det ut på kolvtopparna, är det spikmärken där?

Ska du byta alla 4 kolvar eller hur kommer du göra? Finns ju en del alternativ, allt ifrån begagnade originalkolvar via VW flattops till nytillverkade med "originalspec". :-)

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

Posted: 2014-09-06 17:17:22
by Harpin
patand wrote:Wojne! :shock:

Den där motorn har nog inte gått som den ska tidigare. Hur ser det ut på kolvtopparna, är det spikmärken där?

Ska du byta alla 4 kolvar eller hur kommer du göra? Finns ju en del alternativ, allt ifrån begagnade originalkolvar via VW flattops till nytillverkade med "originalspec". :-)
Cédric har nog lyckats sälja in mig på Diamond Pistons sedan tidigare, Ideola har te.x. Kommer bli 4st nya. Klara som idag är 2,5år ska övningsköra med denna bil när det är dags, så lika bra o göra ordentligt :)

Kan inte se några som helst skador på kolvtopparna.

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

Posted: 2014-09-06 17:55:05
by Cédric
Oj, ser ut att ha spikats sönder hårt. Innan du kör sen så får vi ta en vända med bredbandslambdan för att kolla att allt är okej :)

Vi får se när vi kan ordna kolvarna, det får vi ta via PM :) Jag har ju aldrig provat dom själv, men vart bra sugen :)

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

Posted: 2014-09-06 18:42:35
by Bathory
Är det första dimensionen på dom kolvarna eller överdimension?
Jag har om du behöver några kolvar liggande i originalborrning.

Sven

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

Posted: 2014-09-06 19:03:28
by GIII Racing
Skönt att blocket och toppen har klarat sig! :D

931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

Posted: 2014-09-06 19:12:27
by Freddie_81
Lite meka! Tur att du tog beslut att riva den nu. Så de inte blev värre..

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

Posted: 2014-09-06 21:07:25
by Harpin
Cédric wrote:Oj, ser ut att ha spikats sönder hårt. Innan du kör sen så får vi ta en vända med bredbandslambdan för att kolla att allt är okej :)

Vi får se när vi kan ordna kolvarna, det får vi ta via PM :) Jag har ju aldrig provat dom själv, men vart bra sugen :)
PMar dig någon dag. Har inte allt för bråttom just nu. Även om jag beställer själv nu så hinner snön komma innan kolvarna.
Bathory wrote:Är det första dimensionen på dom kolvarna eller överdimension?
Jag har om du behöver några kolvar liggande i originalborrning.

Sven
Det står 86.75 på alla. Jag är INTE proffs men kan inte känna några ojämnheter så bör duga med en honing, den som är kunnig får gärna glida förbi.
Tack för erbjudandet. Då vet jag att du har ifall det nu är rätt dimension

GIII Racing wrote:Skönt att blocket och toppen har klarat sig! :D
Yes. Och TACK för lyften och stativet. Blev lite lättare.. Lyften är jag klar med men stativet är bokat ett tag framöver, hojta till.

Freddie_81 wrote:Lite meka! Tur att du tog beslut att riva den nu. Så de inte blev värre..
..WD-40 metoden lär inte ha löst detta problem..

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

Posted: 2014-09-06 22:56:58
by Bathory
86.75 är "first oversize"
Mina är 86.5 tyvärr
kolvar.JPG
Fick denna bilden utav makkanftw tror jag

Mvh
Sven