931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#61 Post by Harpin »

1000kr frågan;

Hur får man bort oljepumpen? Den sitter ju löst men den sitter ju klämd mellan veven och blocket och går inte att få ut då det sitter två stift i blocket. Tog bort remhjulet (6st insexor) men det hjälpte föga. Ska man ta bort 24mm bulten?

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#62 Post by Bathory »

Antar att du tagit bort dom 6 st M6 skruvarna framifrån samt dom 2 underifrån som hör till tråget.
24mm bulten måste också loss samt kamremsdrevet
Sen skall det bara vara att få loss den ifrån packningsrester samt styrpinnarna-

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#63 Post by Harpin »

Bathory wrote:Antar att du tagit bort dom 6 st M6 skruvarna framifrån samt dom 2 underifrån som hör till tråget.
24mm bulten måste också loss samt kamremsdrevet
Sen skall det bara vara att få loss den ifrån packningsrester samt styrpinnarna-

Sven
Det är bara 24an kvar och just nu står det 1-0 till bulten.. Detta är det första som sätter stopp för mig. Är den "rätt gängad"? Sitter utav &#$&#*@/(

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#64 Post by Cédric »

Haha, ja den kan sitta riktigt rövhårt. Minns att jag spräckte en 24 hylsa med mutterknackaren på den, utan framgång. Slutade med att jag och farsan fick ta varsin långa hävstång (1-1,5m) och hänga på för att det skulle hända nåt.

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#65 Post by Janne J »

Lite reservdelar kanske: http://www.blocket.se/varmland/Porsche_ ... ?ca=16&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Ha det gött

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#66 Post by Harpin »

Cédric wrote:Haha, ja den kan sitta riktigt rövhårt. Minns att jag spräckte en 24 hylsa med mutterknackaren på den, utan framgång. Slutade med att jag och farsan fick ta varsin långa hävstång (1-1,5m) och hänga på för att det skulle hända nåt.
Då får jag be pappa som går agera tyngd. Tar jag i mer så välter stativet..
Janne J wrote:Lite reservdelar kanske:
http://www.blocket.se/varmland/Porsche_ ... ?ca=16&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Ha det gött

Janne
Tack för tipset. Blir eventuellt sjukskriven igen så då har jag tid o hämta. Ska kolla vad som följer med.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#67 Post by Freddie_81 »

Och blir det köp kan jag vara intresserad av att köpa ena turbomotorn av dig. Bra att ha och pilla med vid sidan av... :)
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#68 Post by Cédric »

Kolla gärna vad det är för grejer, jag har sneglat på annonsen ett tag och försökt intala mig själv att låta bli :)

Gissar dock att det är s1 grejer, dom verkar klart vara vanligast.

User avatar
GIII Racing
S-Poster
Posts: 93
Joined: 2012-12-22 18:40:20
Telefon: 0707397411
Bilmodell: Porsche 944S2 x2st
Årsmodell: 1991
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#69 Post by GIII Racing »

Går det att värma skruven så har jag en gas-svets att hetta upp den med,brukar gå lite lättare då! :roll:

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#70 Post by makkanftw »

Stämmer nog Sven, känner igen den där utklippningen.
Kolvarna känner jag också igen, så såg mina också ut i reservblocket jag köpte här på forumet, 931 original? :lol:
- Marcus

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#71 Post by Harpin »

Freddie_81 wrote:Och blir det köp kan jag vara intresserad av att köpa ena turbomotorn av dig. Bra att ha och pilla med vid sidan av... :)
Ska kolla upp annonsen så får vi se :)

Cédric wrote:Kolla gärna vad det är för grejer, jag har sneglat på annonsen ett tag och försökt intala mig själv att låta bli :)
Sneglat ett tag? Kan inte påstå att annonsen vart uppe länge :)

Gissar dock att det är s1 grejer, dom verkar klart vara vanligast.
Vad är skillnaden på S1 och S2? Samma block etc? Men olika tändsystem?

GIII Racing wrote:Går det att värma skruven så har jag en gas-svets att hetta upp den med,brukar gå lite lättare då! :roll:
Då vet jag att det även på en sån till förfogande på ön :) Dock så löste det sig med ett långt järnrör och en stor tung verktygslåda på ena sidan av stativet som motvikt.

makkanftw wrote:Stämmer nog Sven, känner igen den där utklippningen.
Kolvarna känner jag också igen, så såg mina också ut i reservblocket jag köpte här på forumet, 931 original? :lol:

Stötte lustigt nog på den tabellen idag när jag kollade genom alla pärmar :)

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#72 Post by Harpin »

Finns det någon större anledning att lämna in toppen på planing? Bilen var inne för knappt ett år sedan för byte av topplockspackning. Kvitto specat med planing finns. Något annat? Hona cylindrar är väl ett måste iaf. Kan jag fortsätta med 86.75mm kolvar? Något annat som måste/bör göras?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#73 Post by Cédric »

Mycket kan skiljer mellan S1 och S2. Kolvar (komp), toppen (uttag för ventilation från turbon), turboavluftning, turbo, grenrör (som är uppdaterat med bättre hållf på S2, men ibland även på sena s1, båda passar dock på båda motorerna), laddrör och trottel med tillhörande trottelswitch, elystem med anslutningar, svänghjulskåpa inkl vevaxelsensor, koppling och svänghjul är också helt annorlunda, WG-fäder, sen har jag för mig att vevhusventilationen också är dragen lite annorlunda. Sen såklart tillhörande tändsystem men det är en annan historia.. Nånting sånt taget rakt upp å ner från minnet :)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#74 Post by Cédric »

Är det så nyplanat hade tom jag nog låtit bli, mät spelet som ventilerna har i styrningen, kan vara bra att veta om dom är slut. Hur man gör står i verkstadshandboken har jag för mig.

Mät cylindern så får du se om du är i eller utanför spec, är du innanför så räcker det nog med honing. Men såklart är det ju alltid trevligt med nyborrade lopp i exakt rätt spec. Har man inte jättebra verktyg så kan det vara knepigt att mäta hål :)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#75 Post by Joakim.S »

Att tänka på är att dom smidda kolvarna behöver mer spel än org gjutna
( om det nu var smidda förstås )
Jag har JE med 11-12 hundringar

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]