931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
taxiande
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)

#196 Post by taxiande »

Ta av remmen och vrid kammen ett halvt varv,så borde den funka!
Jag gjorde det misstaget också. Det är då man är glad att inget slår ihop!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)

#197 Post by patand »

taxiande wrote:Jag gjorde det misstaget också. Det är då man är glad att inget slår ihop!
Fast på 924 Turbo kan man inte vara säker på att det inte slår ihop tyvärr. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)

#198 Post by Harpin »

patand wrote:
taxiande wrote:Jag gjorde det misstaget också. Det är då man är glad att inget slår ihop!
Fast på 924 Turbo kan man inte vara säker på att det inte slår ihop tyvärr. :)
Vad är chansen att något egentligen händer när man bara kör på startmotorn?
Ska prova att snurra kamaxeln ett varv.. Sista utvägen just nu.

Och nu när jag haft bränsletrycket på och stänger av så klonkar/slår det i bränslefördelaren 9gånger, varje gång. Trycker jag ner luftvågen så blir det tyst. Har redan kört genom systemet för att kolla bränslemängder och flöden så borde inte vara luft?

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)

#199 Post by Joakim.S »

OBS dra runt motorn för hand innan du kör på starten, så känner du om det går fritt.
MVH Joakim

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)

#200 Post by patand »

Harpin wrote:Vad är chansen att något egentligen händer när man bara kör på startmotorn?
Ska prova att snurra kamaxeln ett varv.. Sista utvägen just nu.
Om något slår emot så slår det nog emot oavsett varvtal, dvs spelar ingen roll om du vrider för hand, kör på starten eller om motorn går. Dock är man nog inte tillräckligt stark att för hand böja ventiler eller sabba kolvar gissar jag, på starten kan det nog hända.

Jag hoppas att du inte haft grejerna sitta så att något tagit emot och tycker du borde hört det vid första startförsöket i så fall, borde låta illa tycker jag. :#cheers:

Snurra ett helt varv på kamaxeln gör inte någon skillnad, ett halvt varv som föreslagits i tidigare inlägg låter vettigare.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)

#201 Post by Joakim.S »

Vad står bilen?
Jag har garaget på Värmdö och skulle kunna svänga förbi för lite support på torsdag

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)

#202 Post by QV_ »

patand wrote:
Harpin wrote:Snurra ett helt varv på kamaxeln gör inte någon skillnad
Man ändrar tändföljden 180 grader med denna manöver. Men man kan också flytta på tändkablarna eller vrida på fördelaren för att uppnå samma effekt.

Det jag reagerar på när jag läser texten är hur du vet att ettans kolv är i topp.
Det enda sättet att veta om ettans kolv är i topp är att känna efter med något i tändstiftshålet.
Att vipporna är stängd betyder inte att 1:an är i toppläge. (däremot så skall dom vara det när man nollar motorn)

Markeringen på svänghjulet stämmer bara om svänghjulet är korrekt monterat.
På 924 så finns det ett antal möjliga felaktiga monteringsmöjligheter och bara en riktig.

Skulle lita mera på remskivan än på svänghjulet om svänghjulet "bara är ditskruvat" men nu vet jag inte hur det är på din 931

Så ställ ettans cylinder i topp genom att känna efter med en skruvmejsel i tändstiftshålet.
Ettans cylinder är närmast kylaren
vrid kammen till ettan är stängd.
Kolla efter markeringarna på kam och vevaxel.
Nu kan du kolla om svänghjulet är rätt monterat.
kolla vart rotorn pekar på fördelaren och sätt ettans tändkabel där.
Sätt resterande i rätt ordning.
vrid runt motorn 2 varv för hand

/QV

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)

#203 Post by patand »

QV_ wrote:
patand wrote:Snurra ett helt varv på kamaxeln gör inte någon skillnad
Man ändrar tändföljden 180 grader med denna manöver. Men man kan också flytta på tändkablarna eller vrida på fördelaren för att uppnå samma effekt.
Det där får du föklara närmare Janne, om man lossar kamremmen och snurrar kammen ett helt varv så är den ju tillbaka i exakt samma läge som tidigare. Hur kan då tändföljden ändras 180 grader?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)

#204 Post by makkanftw »

Nu är jag inte säker men fördelaren snurrar bara ett halvt varv för varje varv kammen snurrar?
Den drivs ju av kammen.
- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)

#205 Post by patand »

makkanftw wrote:Nu är jag inte säker men fördelaren snurrar bara ett halvt varv för varje varv kammen snurrar?
Den drivs ju av kammen.
Så vitt jag förstått så pratar vi i princip om att lyft ur kammen, rotera den ett varv och sätt tillbaka den (läs rotera kammen utan att andra delar påverkas). Då är ju kammen i samma läge som förut och inget annat har rubbats. Borde således vara status quo?

Om vi pratar om att rotera kammen och samtidigt låta fördelaren följa med så förstår jag vad ni menar med att tändföljden ändras. Förutsatt att man inte har kamremmen på plats förstås för då ändras ju vevaxeln också och tändföljden borde då vara densamma? :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)

#206 Post by Harpin »

Tack för alla svar. Felet var remskivan. Stiftet mellan veven och kamremshjulet varv inte där.. Men jag är så säker på att den var där när jag satte ihop allt! Men tydligen inte.

Nu luktar det iaf avgaser i garaget, men den verkar GRYMT svår att få igång. Mycket startmotor. Får man ingång den så är det max någon sekund. Och då hinner den inte gå rent utan bluddar osv. Har kollat så sladdar osv sitter fast. Tips? Innan jag satte dit spridarna så körde jag genom allt för att mäta flöden och för att se sprutbilden så borde inte vara luft i rör och slangar. Men det känns som om att felet sitter på bränslesidan.

Och Joakin får mer än gärna kika förbi! PMar.

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)

#207 Post by balansaxel »

Du har inte surat ner den då? Dom e rätt känsliga för det, låt den st utan stift över natten eller byt stift..!?
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)

#208 Post by Freddie_81 »

Min 931:a går gärna inte att starta på första försöket. Man får cranka en snabb gång så bränslepumpen trycker fram lite soppa sen går det fint..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)

#209 Post by balansaxel »

Då är tryckackumulatorn kass på din bil freddie
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)

#210 Post by Freddie_81 »

Jo jag har misstänkt det. Hade samma problem på en N/A där jag bytte denna. Men den var ju svåratartad även när jag kört en crank. Så inte riktigt samma symtom. Men hittade accumulator billigt i staterna, får se om det kan bli en ny sån. Annars sitter det ju en backventil vid pumpen. Kan ju vara den som strular lite också..?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]