931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras
1000kr frågan;
Hur får man bort oljepumpen? Den sitter ju löst men den sitter ju klämd mellan veven och blocket och går inte att få ut då det sitter två stift i blocket. Tog bort remhjulet (6st insexor) men det hjälpte föga. Ska man ta bort 24mm bulten?
Hur får man bort oljepumpen? Den sitter ju löst men den sitter ju klämd mellan veven och blocket och går inte att få ut då det sitter två stift i blocket. Tog bort remhjulet (6st insexor) men det hjälpte föga. Ska man ta bort 24mm bulten?
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras
Antar att du tagit bort dom 6 st M6 skruvarna framifrån samt dom 2 underifrån som hör till tråget.
24mm bulten måste också loss samt kamremsdrevet
Sen skall det bara vara att få loss den ifrån packningsrester samt styrpinnarna-
Sven
24mm bulten måste också loss samt kamremsdrevet
Sen skall det bara vara att få loss den ifrån packningsrester samt styrpinnarna-
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras
Det är bara 24an kvar och just nu står det 1-0 till bulten.. Detta är det första som sätter stopp för mig. Är den "rätt gängad"? Sitter utav &#$&#*@/(Bathory wrote:Antar att du tagit bort dom 6 st M6 skruvarna framifrån samt dom 2 underifrån som hör till tråget.
24mm bulten måste också loss samt kamremsdrevet
Sen skall det bara vara att få loss den ifrån packningsrester samt styrpinnarna-
Sven
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras
Haha, ja den kan sitta riktigt rövhårt. Minns att jag spräckte en 24 hylsa med mutterknackaren på den, utan framgång. Slutade med att jag och farsan fick ta varsin långa hävstång (1-1,5m) och hänga på för att det skulle hända nåt.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras
Lite reservdelar kanske: http://www.blocket.se/varmland/Porsche_ ... ?ca=16&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Ha det gött
Janne
Ha det gött
Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras
Då får jag be pappa som går agera tyngd. Tar jag i mer så välter stativet..Cédric wrote:Haha, ja den kan sitta riktigt rövhårt. Minns att jag spräckte en 24 hylsa med mutterknackaren på den, utan framgång. Slutade med att jag och farsan fick ta varsin långa hävstång (1-1,5m) och hänga på för att det skulle hända nåt.
Tack för tipset. Blir eventuellt sjukskriven igen så då har jag tid o hämta. Ska kolla vad som följer med.Janne J wrote:Lite reservdelar kanske:
http://www.blocket.se/varmland/Porsche_ ... ?ca=16&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Ha det gött
Janne
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras
Och blir det köp kan jag vara intresserad av att köpa ena turbomotorn av dig. Bra att ha och pilla med vid sidan av...
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras
Kolla gärna vad det är för grejer, jag har sneglat på annonsen ett tag och försökt intala mig själv att låta bli
Gissar dock att det är s1 grejer, dom verkar klart vara vanligast.
Gissar dock att det är s1 grejer, dom verkar klart vara vanligast.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- GIII Racing
- S-Poster
- Posts: 93
- Joined: 2012-12-22 18:40:20
- Telefon: 0707397411
- Bilmodell: Porsche 944S2 x2st
- Årsmodell: 1991
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras
Går det att värma skruven så har jag en gas-svets att hetta upp den med,brukar gå lite lättare då!
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras
Stämmer nog Sven, känner igen den där utklippningen.
Kolvarna känner jag också igen, så såg mina också ut i reservblocket jag köpte här på forumet, 931 original?
Kolvarna känner jag också igen, så såg mina också ut i reservblocket jag köpte här på forumet, 931 original?
- Marcus
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras
Ska kolla upp annonsen så får vi seFreddie_81 wrote:Och blir det köp kan jag vara intresserad av att köpa ena turbomotorn av dig. Bra att ha och pilla med vid sidan av...
Vad är skillnaden på S1 och S2? Samma block etc? Men olika tändsystem?Cédric wrote:Kolla gärna vad det är för grejer, jag har sneglat på annonsen ett tag och försökt intala mig själv att låta bli
Sneglat ett tag? Kan inte påstå att annonsen vart uppe länge
Gissar dock att det är s1 grejer, dom verkar klart vara vanligast.
Då vet jag att det även på en sån till förfogande på ön Dock så löste det sig med ett långt järnrör och en stor tung verktygslåda på ena sidan av stativet som motvikt.GIII Racing wrote:Går det att värma skruven så har jag en gas-svets att hetta upp den med,brukar gå lite lättare då!
makkanftw wrote:Stämmer nog Sven, känner igen den där utklippningen.
Kolvarna känner jag också igen, så såg mina också ut i reservblocket jag köpte här på forumet, 931 original?
Stötte lustigt nog på den tabellen idag när jag kollade genom alla pärmar
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras
Finns det någon större anledning att lämna in toppen på planing? Bilen var inne för knappt ett år sedan för byte av topplockspackning. Kvitto specat med planing finns. Något annat? Hona cylindrar är väl ett måste iaf. Kan jag fortsätta med 86.75mm kolvar? Något annat som måste/bör göras?
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras
Mycket kan skiljer mellan S1 och S2. Kolvar (komp), toppen (uttag för ventilation från turbon), turboavluftning, turbo, grenrör (som är uppdaterat med bättre hållf på S2, men ibland även på sena s1, båda passar dock på båda motorerna), laddrör och trottel med tillhörande trottelswitch, elystem med anslutningar, svänghjulskåpa inkl vevaxelsensor, koppling och svänghjul är också helt annorlunda, WG-fäder, sen har jag för mig att vevhusventilationen också är dragen lite annorlunda. Sen såklart tillhörande tändsystem men det är en annan historia.. Nånting sånt taget rakt upp å ner från minnet
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras
Är det så nyplanat hade tom jag nog låtit bli, mät spelet som ventilerna har i styrningen, kan vara bra att veta om dom är slut. Hur man gör står i verkstadshandboken har jag för mig.
Mät cylindern så får du se om du är i eller utanför spec, är du innanför så räcker det nog med honing. Men såklart är det ju alltid trevligt med nyborrade lopp i exakt rätt spec. Har man inte jättebra verktyg så kan det vara knepigt att mäta hål
Mät cylindern så får du se om du är i eller utanför spec, är du innanför så räcker det nog med honing. Men såklart är det ju alltid trevligt med nyborrade lopp i exakt rätt spec. Har man inte jättebra verktyg så kan det vara knepigt att mäta hål
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras
Att tänka på är att dom smidda kolvarna behöver mer spel än org gjutna
( om det nu var smidda förstås )
Jag har JE med 11-12 hundringar
( om det nu var smidda förstås )
Jag har JE med 11-12 hundringar
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]