931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#76 Post by Harpin »

Cédric wrote:Är det så nyplanat hade tom jag nog låtit bli, mät spelet som ventilerna har i styrningen, kan vara bra att veta om dom är slut. Hur man gör står i verkstadshandboken har jag för mig.

Mät cylindern så får du se om du är i eller utanför spec, är du innanför så räcker det nog med honing. Men såklart är det ju alltid trevligt med nyborrade lopp i exakt rätt spec. Har man inte jättebra verktyg så kan det vara knepigt att mäta hål :)
Har knappt kollat på toppen. Vad finns det i den som är värt att byta? Ventiltätningar? Jag vet ju inte vad som är gjort och inte gjort.

Joakim.S wrote:Att tänka på är att dom smidda kolvarna behöver mer spel än org gjutna
( om det nu var smidda förstås )
Jag har JE med 11-12 hundringar
Längst ned; http://garage.ideola.com/prod-EngineMods.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#77 Post by Joakim.S »

Dom är smidda så det beror lite på hur mycket effekt du skall plocka ut,
Du måste tala om för dom vilket användningsområde du har tänkt, då vet dom vilket spel det skall vara för din specifikation.

Jag fick från början att det skulle vara 7/100 vilket inte fungerade så bra då det blev Lite högre effektuttag.

Med vänlig hälsning, Joakim
editera lite konstig svenska
Last edited by Joakim.S on 2014-09-09 06:59:05, edited 1 time in total.

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#78 Post by Harpin »

Joakim.S wrote:Dom är smidda så det beror lite på hur mycket effekt du skall plocka ut,
Så det får man tala om för dom så att dom talar om vilket spel det skall vara.

Jag fick från början att det skulle vara 7/100 vilket inte fungerade så bra då det blev Lite högre effektuttag.

Med vänlig hälsning, Joakim
Jag är inte ute efter något effekt ök egentligen. Men skadar väl inte? Har du kunskap om detta får du gärna hjälpa till :) Har du cylindermätare etc? Vi bor ju inte så långt ifrån varandra.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#79 Post by Joakim.S »

Harpin wrote:
Joakim.S wrote:Dom är smidda så det beror lite på hur mycket effekt du skall plocka ut,
Så det får man tala om för dom så att dom talar om vilket spel det skall vara.

Jag fick från början att det skulle vara 7/100 vilket inte fungerade så bra då det blev Lite högre effektuttag.

Med vänlig hälsning, Joakim
Jag är inte ute efter något effekt ök egentligen. Men skadar väl inte? Har du kunskap om detta får du gärna hjälpa till :) Har du cylindermätare etc? Vi bor ju inte så långt ifrån varandra.
Jag har bilen och garaget på Värmdö men tyvärr ingen trepunktsmikrometer.

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#80 Post by Harpin »

2 månader sedan sist men inte har det hänt så mycket. Har nu lagt ned Ideola tankarna..

Har istället tagit kontakt med Mittelmotor i Tyskland. Kopierar den lilla kontakt vi har så ni får se vad de säger. Är priset på JE kolvarna vettigt? Eller är det Diamond som är billiga (695 dollars)? Det springer på fort.. Räknat ihop delar som kostat mer än inköpet av bilen. Men en investering är det ju allt ändå. Och då är ändå massa räknat från Pelican Parts. Förresten, några erfarenheter av dem?
Hi. My name is Markus and i am from Sweden. I have a Porsche 931 S2 (1981) that i bought in august. I did know there was engine problems but no one did know what was defect. I have in september disassembled the engine and now i know what is wrong. All pistons have cracks and one of them is realy bad.. Since then i have looked for new pistons and my plans what to buy from Ideola in USA but now is it november and i cant wait so much longer for answer from him. What do you have for pistons? The dimension on my bad pistons is 86.75mm. I also need the main bearings and the rod bearings.

Markus
Dear Markus,

we have everything in stock and ready to ship. Due to the wear and damage of your engine case, it needs to be bored to oversize 88,50 mm. This is the measurement the original cylinder head seal covers without any modification.

Prices are as listed:

Set of pistons complete, forged, lightweight, race proven, € 1295,-
Rod bearing set € 145,-
Main bearing set € 199,-

Freundliche Grüße / best regards


Michael Wittke
Hi. Thanks for a quick answer. When i see the pictures i can tell that mine not are likte them. I have no own pictures her and now, but my is like theese; http://kantoor.piozum.com/martijn/pics/ ... C00054.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;. But you maybe just send me some reference pictures?

What is it for brand of pistons and bearings?


Markus
Dear Markus,

the original pistons look like the one on the picture you sent, but we have had built our own pistons because of higher quality and durability requirements we needed for our race engines. But what is good enough for racing, it is often oversized for a street engine, but as long as these parts are not more expensive than stock parts, it is even better.

Our pistons have some improvements and can accept any camshaft you want to use, that is why they look different. But they are “plug-and-play” for your engine, as long as you have had it bored to 88,50 mm.

The pistons are custom made from JE in USA, the rod bearings are KS from Germany and the main bearings are from our own production.

Freundliche Grüße / best regards

Michael Wittke
Bilder på deras kolvar jag fått bifogat:

Image

Image

Image

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#81 Post by Bathory »

Har själv ingen erfarenhet utav dom men vill flika in att dom kolvarna såg riktigt intressanta ut.


Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#82 Post by Cédric »

Har du kollat på att köpa je eller Diamond från usa, borde vara mycket billigare. Ebs racing har också main bearings numera enligt dom själva..

Ideola verkar mystiskt hålla sig undan, konstigt för han är en hyvens kille trodde jag..

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#83 Post by Joakim.S »

Jag tycker det ser ut som sugmotorkolvar, JE har samma modell som jag har med
Grop i mitten och har inga problem med kamaxeln
/Joakim

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#84 Post by Harpin »

Cédric wrote:Har du kollat på att köpa je eller Diamond från usa, borde vara mycket billigare. Ebs racing har också main bearings numera enligt dom själva..

Ideola verkar mystiskt hålla sig undan, konstigt för han är en hyvens kille trodde jag..
Har mailat både JE och Diamond direkt, utan svar där med.. Skickat flera gånger till både företagsmail och till specefika personer. Fast kanske blir bättre om man lägger en beställning. Någon som kan hjälpa till att fylla i beställnings formulär isåfall?

Joakim.S wrote:Jag tycker det ser ut som sugmotorkolvar, JE har samma modell som jag har med
Grop i mitten och har inga problem med kamaxeln
/Joakim
Tycker också att det ser ut som vanliga kolvar. De har ju långt ifrån samma grop som original kolvarna.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#85 Post by Joakim.S »

Hej hittade min beställning från 2001 :roll:

om det kan vara någon hjälp mot JE-pistons
Job number 250376
piston part 184864

tänk på att välja rätt diameter och att du måste bussa om lilländan på vevstaken till 22mm

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#86 Post by Harpin »

Joakim.S wrote:Hej hittade min beställning från 2001 :roll:

om det kan vara någon hjälp mot JE-pistons
Job number 250376
piston part 184864

tänk på att välja rätt diameter och att du måste bussa om lilländan på vevstaken till 22mm

Tack. Ska kolla vidare. EBS har inte upplagt kolvar till 924 men till andra bilar kostar det runt 1000dollars.

Vad säger ni om att borra till 88.50mm? Ideola har ju specat att max är 88mm.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#87 Post by Joakim.S »

Ett litet tips är att borra blocket innan så ser du hur mycket som behövs.
Sen är det bara att beställa kolvar efter borret

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#88 Post by Harpin »

Joakim.S wrote:Ett litet tips är att borra blocket innan så ser du hur mycket som behövs.
Sen är det bara att beställa kolvar efter borret
Jag har tolkat det som att Mittelmotor bara har sin kolv för just cylindrar som är 88.50mm. Jag anser att mitt block inte behöver mer än honas. Men den ska ju givetvis lämnas in.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#89 Post by Joakim.S »

Harpin wrote:
Joakim.S wrote:Ett litet tips är att borra blocket innan så ser du hur mycket som behövs.
Sen är det bara att beställa kolvar efter borret
Jag har tolkat det som att Mittelmotor bara har sin kolv för just cylindrar som är 88.50mm. Jag anser att mitt block inte behöver mer än honas. Men den ska ju givetvis lämnas in.
Då sa köp JE-kolvar!
Jag tror att det är bäst att ringa först, dom var väldigt hjälpsamma när jag ringde för några år sedan.

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#90 Post by Harpin »

Joakim.S wrote:
Då sa köp JE-kolvar!
Jag tror att det är bäst att ringa först, dom var väldigt hjälpsamma när jag ringde för några år sedan.
Menar du att köpa av JE eller Mittelmotor? Känns tryggast att köpa av Mittel så jag vet att det blir rätt. Men måste verkligen kolla att det är rätt bilder jag fått. För de verkar ha långt ifrån samma urgröpning i kolven. Vad det nu är? Jag är verkligen amatör på motor.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users