931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#16 Post by Harpin »

Inga bilder idag heller. Men har kör en del. Tänkte ta det lite lungt för att se hur det blev med oljeläckandet. Körde 2mil motorväg och 1mil 50- väg ToR i tjejtempo. Inte en droppe. Och nu på kvällen ville pappa ut o provåka. Gasade bra mycket mer och lät turbon jobba, höga varvtal etc.
Inte heller ens en droppe! Skumt..

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#17 Post by QV_ »

Gör ett nytt kompprov.
Kan ju vara så att din genomvärmning av motorn på hemresan löste en del problem.

/Janne

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#18 Post by Harpin »

QV_ wrote:Gör ett nytt kompprov.
Kan ju vara så att din genomvärmning av motorn på hemresan löste en del problem.

/Janne

Man kan ju hoppas, kanske, kanske inte. Gjorde ju nytt komptest efter hemkomst och de var ju dåliga. Så du menar att någon oljekanal kanske vart igentäppt? Men det ska väl inte kunna orsaka dåligt komp som blir bra mycket bättre med en skvätt olja. Placerade även pappa baktill för att inspektera rök från avgaserna. han noterade LITE rök när man släppte gasen från 6000rpm. Känns ganska ok :)

Noterade även idag att Marantz radion saknar en kromad plastram. Har mailat runt nu ikväll med hopp om att få tag på en sådan :) Och min Biltema laddtrycksmätare har lagt av :lol: Kvalitet rakt igenom..

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#19 Post by QV_ »

OK

Uppfattade inte att du hade gjort ett nytt efter hemkomsten.
Då blir det inte bättre nu.

En sak som kan ändra mängden uttryckt olja är ju vevhusventilationen.
Nu vet jag inte hur den är uppbyggd på 931 men en tilltäppt ventialtion pressar ur olja ur alla motorer.

/Janne

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#20 Post by Joakim.S »

Såg bilen igår vid ormingeavfarten på värmdöleden, såg jättefin ut!
Men nog luktade det lite olja bakom bilen.

Den har inte stått väldigt länge så att ringarna koksat fast?

Som sagt grattis till köpet /Joakim

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#21 Post by Janne J »

PCS har körning på Anderstorp på måndag, jag tror den skulle må bra av en rejäl urblåsning :#944burn: :mrgreen:
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#22 Post by Harpin »

QV_ wrote:OK

Uppfattade inte att du hade gjort ett nytt efter hemkomsten.
Då blir det inte bättre nu.

En sak som kan ändra mängden uttryckt olja är ju vevhusventilationen.
Nu vet jag inte hur den är uppbyggd på 931 men en tilltäppt ventialtion pressar ur olja ur alla motorer.

/Janne
Joakim.S wrote:Såg bilen igår vid ormingeavfarten på värmdöleden, såg jättefin ut!
Men nog luktade det lite olja bakom bilen.

Den har inte stått väldigt länge så att ringarna koksat fast?

Som sagt grattis till köpet /Joakim
:)
Man kanske ska göra någon form av rengöring av motorn? Vad kan lösa koksade kolvringar? En halv burk 5-56 i cylindern? Diesel? Bilen har rullat 4000mil sedan 1989 varav 1000 är efter 2001.
Janne J wrote:PCS har körning på Anderstorp på måndag, jag tror den skulle må bra av en rejäl urblåsning :#944burn: :mrgreen:
Vet om det :) Men vill inte ut och köra bana med denna ännu. Vi tar det nästa år då den är genomgången. Framvagnen är rätt så instabil. Blir dock Kemora och Botnia med Blåbäret om jag inte ställer in och behåller pengarna till 931an. :P

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#23 Post by Joakim.S »

Jag hört att diesel i cyl ett par dagar skall göra grejen,
Men som sagt det reparerar ingar trasiga ringar
Men det är ju billigt att prova
/ Joakim

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#24 Post by Harpin »

Joakim.S wrote:Jag hört att diesel i cyl ett par dagar skall göra grejen,
Men som sagt det reparerar ingar trasiga ringar
Men det är ju billigt att prova
/ Joakim
Googlade runt om koksade kolvringar och fann just diesel men även 5-56. Så sprutade i en hel del 5-56 nu så går vi se imorrn. Jag tror inget men hoppas kan man.. Och det skulle kunna funka så värt att prova några gånger och även oljebyten.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#25 Post by fälgen »

"WD40-metoden" är rätt vanlig i Saabkretsar. Jag gjorde det på min 9-5 för några år sen och den slutade dra olja efter det. Första gången jag sprayade i wd40 gick det i princip rakt genom på någon cylinder, men efter många påfyllningar och några dygn höll sig cylindern full hela natten.

Det kan ju vara värt att prova som du säger.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 -81 | Välkommen hem :)

#26 Post by Freddie_81 »

Lite trådkap.. Har märkt att även min 931 drar lite olja, kanske inga jätte mängder men tänkte kanske prova wd40/diesel. Sprutar man då in det genom tändstiftshålet och låter det verka? Om de då rinner igenom medan det står så blandas de ju upp med vanliga oljan, då måste alltså ett oljebyte göras efter detta?
Sorry för trådkapen !
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#27 Post by Harpin »

Freddie_81 wrote:Lite trådkap.. Har märkt att även min 931 drar lite olja, kanske inga jätte mängder men tänkte kanske prova wd40/diesel. Sprutar man då in det genom tändstiftshålet och låter det verka? Om de då rinner igenom medan det står så blandas de ju upp med vanliga oljan, då måste alltså ett oljebyte göras efter detta?
Sorry för trådkapen !
Ligist kapare!

Tanken med WD-40 är att läsa upp koks som satt sig vid kolvringar. Rinner det rak igenom på en gång är det kassa ringar/sitter fast. Ligger det kvar i oändligheter ska det vara fint. Men prova ett komptest? Även ett leak-down? Har grejjerna så kan komma förbi någon dag om du vill. PMa om så är fallet.


WD-40 är ganska dyrt om man verkligen vill testa fullt ut. Ska själv köpa en 5liter från England för ca 400kr inkl frakt.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 -81 | Välkommen hem :)

#28 Post by Freddie_81 »

Ja vore ju kul att sammanstråla och utbyta 931 kunskaper mellan två nyblivna ägare.. Vi får planera ihop något..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#29 Post by patand »

Freddie_81 wrote:Ja vore ju kul att sammanstråla och utbyta 931 kunskaper mellan två nyblivna ägare.. Vi får planera ihop något..
En 931 träff har det föreslagits då och då. Kanske är det i år det ska ske? :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#30 Post by Harpin »

patand wrote:
Freddie_81 wrote:Ja vore ju kul att sammanstråla och utbyta 931 kunskaper mellan två nyblivna ägare.. Vi får planera ihop något..
En 931 träff har det föreslagits då och då. Kanske är det i år det ska ske? :-)
Absolut! Skapa en tråd vettja :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users