931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#46 Post by Harpin »

QV_ wrote:Det sitter fjädrar i kopplingen, det är riktigt.
Skall jag vara helt ärlig så har jag inte noggrann kontrollerat vad funktionen är på dom utan bara förutsatt att de sitter där av en orsak eftersom de kostar pengar att producera och montera...

Den orsaken jag kommer på är att utjämna rycket lite extra.

Har ett svagt minne av att de var sönder på en 9K koppling jag bytte. Fast de vart inte bytta av just den orsaken :x mera att jag konstaterade att det också var trasigt på koppling.

Får kolla om jag redan har slängt lamellen till Golfen, det låter som ett rätt OK "sitta i kvällssolen och plockaisär projekt" tillsammans med en eller flera pilsner.

/Jan
Cédric wrote:Min koppling kan klucka till när man släpper upp vid stillastående. I övrigt funkar den bra, och är skapligt nybytt..

Kan meddela att jag ställer in TP70 med 931an. Motorn började jag riva idag. Min koppling lät varje gång jag kopplade. Jag tog det som ett tecken från bilen att det var dags att sluta köra och börja mecka och se fram emot en tidig vår :).

Några generella tips? Vad akta etc? hur får man bort huvlåset mest smärtfritt? Vajern går ju genom fästet till expansionskärlet. Och vad galen jag blir på dessa slangklämmor! Ingen är sig den andra lik. Allt från 6-9mm skallar, vissa bara spår, vissa bara stjärna etc.. Tror ni att jag kommer byta till likadana??

Image

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#47 Post by makkanftw »

Varför ska du ta bort huvlåset? Ska du ta ur motorn tror jag det är smidigast att ta bort framvagnsbalken och släppa motorn rakt ner. Annars går det att släppa ner den lite och lirka upp motorn.
- Marcus

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#48 Post by Cédric »

Jag tycker det är enklast att lossa framvagnsbalken, ta bort kylaren och sen lirka motorn fram och upp..

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#49 Post by Harpin »

Cédric wrote:Jag tycker det är enklast att lossa framvagnsbalken, ta bort kylaren och sen lirka motorn fram och upp..

Det är det jag ska. Men vajern går genom fästet till kärlet och fädtrt vill jag ta bort för att kunna måla det.

Tips på vilken ordning jag ska lossa avgas och turbo?

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#50 Post by [Bobo] »

Vajern lossar du bara framme vid låset med skruven som den sitter fast med.
Sen är det bara att hala den bakåt...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#51 Post by Cédric »

Turbon åker med ur, lossa downpipen bara, wg sitter kvar på torsionstuben då j röret plockats dän. Rätt skapligt enkel manöver, vid turbobyte tex skulle jag nästan hellre plocka ur motorn än göra det på plats.

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#52 Post by Harpin »

Bara för att man inte uppdaterar behöver inte det betyda att man inte jobbar på;

Motorn kom ut i torsdags och idag började motorn rivas. Undra om det går lika snabbt att montera allt igen :lol:

Här är kolven frå den felande cylindern. Alla andra kolvar har 1-2sprickor. Denna hade 7-8st och stora lösa bitar. Cylinderloppen är dock fina!
Image

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#53 Post by patand »

Wojne! :shock:

Den där motorn har nog inte gått som den ska tidigare. Hur ser det ut på kolvtopparna, är det spikmärken där?

Ska du byta alla 4 kolvar eller hur kommer du göra? Finns ju en del alternativ, allt ifrån begagnade originalkolvar via VW flattops till nytillverkade med "originalspec". :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :)

#54 Post by Harpin »

patand wrote:Wojne! :shock:

Den där motorn har nog inte gått som den ska tidigare. Hur ser det ut på kolvtopparna, är det spikmärken där?

Ska du byta alla 4 kolvar eller hur kommer du göra? Finns ju en del alternativ, allt ifrån begagnade originalkolvar via VW flattops till nytillverkade med "originalspec". :-)
Cédric har nog lyckats sälja in mig på Diamond Pistons sedan tidigare, Ideola har te.x. Kommer bli 4st nya. Klara som idag är 2,5år ska övningsköra med denna bil när det är dags, så lika bra o göra ordentligt :)

Kan inte se några som helst skador på kolvtopparna.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#55 Post by Cédric »

Oj, ser ut att ha spikats sönder hårt. Innan du kör sen så får vi ta en vända med bredbandslambdan för att kolla att allt är okej :)

Vi får se när vi kan ordna kolvarna, det får vi ta via PM :) Jag har ju aldrig provat dom själv, men vart bra sugen :)

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#56 Post by Bathory »

Är det första dimensionen på dom kolvarna eller överdimension?
Jag har om du behöver några kolvar liggande i originalborrning.

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
GIII Racing
S-Poster
Posts: 93
Joined: 2012-12-22 18:40:20
Telefon: 0707397411
Bilmodell: Porsche 944S2 x2st
Årsmodell: 1991
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#57 Post by GIII Racing »

Skönt att blocket och toppen har klarat sig! :D

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#58 Post by Freddie_81 »

Lite meka! Tur att du tog beslut att riva den nu. Så de inte blev värre..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#59 Post by Harpin »

Cédric wrote:Oj, ser ut att ha spikats sönder hårt. Innan du kör sen så får vi ta en vända med bredbandslambdan för att kolla att allt är okej :)

Vi får se när vi kan ordna kolvarna, det får vi ta via PM :) Jag har ju aldrig provat dom själv, men vart bra sugen :)
PMar dig någon dag. Har inte allt för bråttom just nu. Även om jag beställer själv nu så hinner snön komma innan kolvarna.
Bathory wrote:Är det första dimensionen på dom kolvarna eller överdimension?
Jag har om du behöver några kolvar liggande i originalborrning.

Sven
Det står 86.75 på alla. Jag är INTE proffs men kan inte känna några ojämnheter så bör duga med en honing, den som är kunnig får gärna glida förbi.
Tack för erbjudandet. Då vet jag att du har ifall det nu är rätt dimension

GIII Racing wrote:Skönt att blocket och toppen har klarat sig! :D
Yes. Och TACK för lyften och stativet. Blev lite lättare.. Lyften är jag klar med men stativet är bokat ett tag framöver, hojta till.

Freddie_81 wrote:Lite meka! Tur att du tog beslut att riva den nu. Så de inte blev värre..
..WD-40 metoden lär inte ha löst detta problem..

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Kolvras

#60 Post by Bathory »

86.75 är "first oversize"
Mina är 86.5 tyvärr
kolvar.JPG
Fick denna bilden utav makkanftw tror jag

Mvh
Sven
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users