931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Nää. Något annat måste vara knas. Den har ett visst liv, som om att den precis vill hoppa igång men sen så händer ändå inget.
Ettans cylinder är i övre vändläge.
Veven är nollad på både remskiva och svänghjul.
Kammen nollad.
Rotor pekar mot markering i fördelare. Och där sitter ettans tändkabel. Sen så fortsätter det åt samma håll som klockan går med kablar till 3an, 4an och 2an.
Bensin finns i tanken och kommer fram till fördelaren. Dock slår och klonkar det lite i bränslefördelaren efter man haft igång pumpen. Trycker man ned luftvågen så tystnar det.
Ettans cylinder är i övre vändläge.
Veven är nollad på både remskiva och svänghjul.
Kammen nollad.
Rotor pekar mot markering i fördelare. Och där sitter ettans tändkabel. Sen så fortsätter det åt samma håll som klockan går med kablar till 3an, 4an och 2an.
Bensin finns i tanken och kommer fram till fördelaren. Dock slår och klonkar det lite i bränslefördelaren efter man haft igång pumpen. Trycker man ned luftvågen så tystnar det.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Låter som min första uppstart, då va tändkablarna fel, trots att jag dubbelkollade innan. Får du gnista? Är trotttelswitchen rätt justerad?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Jocke tog sit tid och kom förbi. Och nu har jag både goda och dåliga nyheter.. De dålig får jag stå för själv..
1. Vi fick igång motorn!
2. Motorn kan dock inte hålla sig vid liv.
3. Noll komp i alla cylindrar förutom den närmast torpedväggen som har 7bar.
4. Ett snabbt resultat av trycksättning av cylindrar med kompressor visar att läckaget håller sig på insugsidan på alla cylindrar.. När jag öppnar gasspjället så är det därifrån ljudet kommer. Inga tecken från vevhus eller avgas.
Så nu börjar vi om igen..
1. Vi fick igång motorn!
2. Motorn kan dock inte hålla sig vid liv.
3. Noll komp i alla cylindrar förutom den närmast torpedväggen som har 7bar.
4. Ett snabbt resultat av trycksättning av cylindrar med kompressor visar att läckaget håller sig på insugsidan på alla cylindrar.. När jag öppnar gasspjället så är det därifrån ljudet kommer. Inga tecken från vevhus eller avgas.
Så nu börjar vi om igen..
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Noll i komp tyder på att kam och vev inte sitter rätt.
Grundläggande tänk:
När kolven i cylinder 1 är i topp på kompressionsslaget ska följande hända:
Bägge ventilerna insug/avgas vara stängda ( inte i överlapp då är kammen fel )
Rotorn i fördelaren peka på tändkabeln till 1:ans cylinder
Grundläggande tänk:
När kolven i cylinder 1 är i topp på kompressionsslaget ska följande hända:
Bägge ventilerna insug/avgas vara stängda ( inte i överlapp då är kammen fel )
Rotorn i fördelaren peka på tändkabeln till 1:ans cylinder
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Hoppas som tidigare sagt att du kollade att ventilerna var stängda, var det inte så kommer jag förbi och hjälper dig med kaminställningen.
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Så här ser det ut när allt är nollat och ettans kolv är i vändläge. "Skålarna" går även att röra på så det är inte kammen som håller insugsventilerna öppna iaf.Joakim.S wrote:Hoppas som tidigare sagt att du kollade att ventilerna var stängda, var det inte så kommer jag förbi och hjälper dig med kaminställningen.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Skönt att det inte var missat, nu är det bara att meka
Det är bara att höra av sig om du behöver lite hjälp
Det är bara att höra av sig om du behöver lite hjälp
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Nuså. Motor ur och toppen borta. Att man ska behöva krångla till det i onödan! Jag är ganska trött nu och har bara kollat jätte snabbt men verkar inte vara några skador på kolvar. Inte heller på ventiler. Ska se om jag lyckas med att få tid att lämna in toppen imorrn.
Någon som sitter på en 931 topp med ingående delar?
Någon som sitter på en 931 topp med ingående delar?
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Du kan lämna den till Fille på vikingshills allservice han jobbade på Enem förut och gör bra jobb.Harpin wrote:Nuså. Motor ur och toppen borta. Att man ska behöva krångla till det i onödan! Jag är ganska trött nu och har bara kollat jätte snabbt men verkar inte vara några skador på kolvar. Inte heller på ventiler. Ska se om jag lyckas med att få tid att lämna in toppen imorrn.
Någon som sitter på en 931 topp med ingående delar?
Prova med lite vätska i förbränningsrummet det borde rinna rakt igenom på dom cyl som är komplösa.
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Joakim.S wrote:Du kan lämna den till Fille på vikingshills allservice han jobbade på Enem förut och gör bra jobb.Harpin wrote:Nuså. Motor ur och toppen borta. Att man ska behöva krångla till det i onödan! Jag är ganska trött nu och har bara kollat jätte snabbt men verkar inte vara några skador på kolvar. Inte heller på ventiler. Ska se om jag lyckas med att få tid att lämna in toppen imorrn.
Någon som sitter på en 931 topp med ingående delar?
Prova med lite vätska i förbränningsrummet det borde rinna rakt igenom på dom cyl som är komplösa.
Tog ut en insug och en avgasventil. Insugsventilen är böjd.. Men inte så jädrans mycket. Satte den i en skruvdragare och då blev det mer uppenbart. Har skickat PM till de jag kunde komma på som skulle kunna ha ventiler liggandes. Sen kom jag på att man kanske skulle kunna böja tillbaka dem? Bara en sån där knas tanke jag fick. Är det ens möjligt?
Tack för tipset Jocke. Och nu har vi ju även svar på varför det var så stort ventilspel.
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Kolla med Gegge om han kan ha ventiler om du inte redan gjort det.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Jag har tyvärr inga ventiler kvar, men dom krokiga skulle jag se som förbrukade.
Kolla med Gegge el Patand dom lär ha en del delar löst.
Kolla med Gegge el Patand dom lär ha en del delar löst.
- GIII Racing
- S-Poster
- Posts: 93
- Joined: 2012-12-22 18:40:20
- Telefon: 0707397411
- Bilmodell: Porsche 944S2 x2st
- Årsmodell: 1991
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Kolla med Värmdö Motorteknik, dom gjorde min topp
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Som jag skrev på PM, ska kolla mitt förråd efter ventiler så snart jag är ut till gården.
Men vad var egentligen felet? Ventilerna är ju böjda av en anledning, vad hade du satt fel?
Men vad var egentligen felet? Ventilerna är ju böjda av en anledning, vad hade du satt fel?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
En bild säger en hel del:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users