931 1979 "Silverblå" På väg till Belgien

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
laakso
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:

Re: 931 1979

#31 Post by laakso »

Om du inte hittar optionskoderna så kan du ju skicka ett mail till Marc på Porsche Classic i Tyskland.
Hittade inte mina optionskoder och fick alla på E-mail.

/T
968 -93

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 "Silverblå"

#32 Post by Freddie_81 »

En ledig dag och lite mer service gjord på bilen. Började med att byta filter och olja vilket var snabbt gjort på lyften. Sen så gav jag mig på att byta kamrem. Man måste ju kalla en bil service vänlig när man byter kamrem och spännrulle på 1,5 timme med fika inräknat :) Och så är ju kamremssatsen väldigt billig.
Har bytt på 924 förr men inte på 931. Lite fler saker i vägen men inga större besvär. Det som ställde till det mest var att få tillbaka kamremskåpan. Och när denna var ur så passade jag på att spraya på lite svart på den.
Medan färgen torkade så provade jag att polera upp de tråkiga oljepåfyllningslocket och de blev lite skillnad :)
En med det färdiga:
ImageUploadedByTapatalk1407784389.248945.jpg
Och en halvvägs:
ImageUploadedByTapatalk1407784423.064864.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 1979

#33 Post by Cédric »

Jag har kapat lite öron på kamremskåpan, det gör bytet otroligt mycket enklare. Det är några hörn som liksom fastnar när man ska ha ut den. Bra fix att måla den, mest bang for the buck va gäller undehuvenstil ! Nu är det bara gå loss med autosoltuben på resen av motorrummet :)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: 931 1979

#34 Post by Freddie_81 »

Jo jag blir allt lite sugen på att polera upp lite till där under. Får se om man kan få något ryck i vinter och prova på aluinsugsröret :roll:
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: 931 1979

#35 Post by Freddie_81 »

Ja just det. Det beställdes lite småsaker som förhoppningsvis tar bort det lite griniga beteendet vid varmstart. Blev en bränsletrycks accumulator och en backventil. Beställdes från US and A hos Rockauto.COM. Mer än halva priset på accumulatorn än vad jag kunde hitta här 112$ och ink frakt 148$.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 931 1979

#36 Post by QV_ »

humm inget fulmek ser jag, det är bra!

/Jan :-)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 "Silverblå"

#37 Post by Freddie_81 »

Ja ha. Lite pill med dämparna fram idag. Så nu sitter det ställbart fram och nästan nya fjädrar. Fick med helt nya sachs dämpare till fronten men visste att jag hade ställbara liggandes någonstans, så dom åkte på istället. Men vet inte vad de är för märke på dom, kanske någon vet vad det är med hjälp av bilderna på justerskruven. Hade sånna på 944 turbon jag hade. Men kommer inte ihåg vad de var.
ImageUploadedByTapatalk1408111323.938984.jpg
ImageUploadedByTapatalk1408111337.153225.jpg
ImageUploadedByTapatalk1408111345.954596.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: 931 1979

#38 Post by Freddie_81 »

Någon som kan säga hur dessa brukar justeras? Blir fullt medsols styvare och motsols mjukare? Dom känns rätt styva vilket som :)
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 1979

#39 Post by Harpin »

Freddie_81 wrote:Någon som kan säga hur dessa brukar justeras? Blir fullt medsols styvare och motsols mjukare? Dom känns rätt styva vilket som :)
Det bästa är att skruva och sedan test åka. Du märker inte skillnad bara genom att titta på dem. Alltså inte att jämföra mellan att hoppa från en trästol till soffan - Omedelbar skillnad.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 "Silverblå"

#40 Post by Freddie_81 »

Har ju såklart provat på de olika maxlägena men upplever vid standard körning ingen jätte skillnad. Antingen är det fel på dom eller så måste det provoceras hårdare. Har jobbat en del nu i veckan och inte kört alltför tätt och tänkte det var lättare om jag hade något att gå på.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 931 1979

#41 Post by Harpin »

Freddie_81 wrote:Har ju såklart provat på de olika maxlägena men upplever vid standard körning ingen jätte skillnad. Antingen är det fel på dom eller så måste det provoceras hårdare. Har jobbat en del nu i veckan och inte kört alltför tätt och tänkte det var lättare om jag hade något att gå på.
Du får prova. Hur gamla är de?

Bjuder för övrigt på en bild tagen 15/7 :)

Image

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 931 1979

#42 Post by Janne J »

Freddie_81 wrote:Någon som kan säga hur dessa brukar justeras? Blir fullt medsols styvare och motsols mjukare? Dom känns rätt styva vilket som :)
Normalt brukar det vara så att de blir hårdare när du skruvar medurs.
Om inte fjädrarna är stenhårda borde du märka stor skillnad mellan min-maxlägena bara genom att gunga på bilen.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 "Silverblå"

#43 Post by Freddie_81 »

Vilken fin bil på bilden :) Precis där köpte jag den. Dämparna har nog några år på nacken. Men funktionen verkar vara bra, är osäker på justerfunktionen? Men ska ge det en seriösare testkörning när de går.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
sebtho
S-Poster
Posts: 100
Joined: 2013-09-29 20:59:34
Telefon: 0705986003
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: FARSTA STRAND
Contact:

Re: 931 1979

#44 Post by sebtho »

Var på väg att köpa din bil men insåg att jag inte hade någonstans att ställa den... Och för hemfriden så fick jag lämna den..

Stort Grattis.
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618

På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09

Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 1979

#45 Post by Cédric »

Freddie_81 wrote:Vilken fin bil på bilden :) Precis där köpte jag den. Dämparna har nog några år på nacken. Men funktionen verkar vara bra, är osäker på justerfunktionen? Men ska ge det en seriösare testkörning när de går.

Mina dämpare är som ovan mjukare om man sruvar motsols. Kör man mjukaste settingt blir det snudd på raggargung..

BTW, vill du hämta tändstiften så är det bara hojta till, jag har dom i bilen så dom är både i stälje och hemma bromma om dagarna :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users