Page 1 of 4

944 S2 - 90 Black Francis

Posted: 2014-07-22 10:39:03
by JonasK
Då är man tillbaka på gatan i en fin och vad det verkar även väl omhändertagen S2:a! :#cheers:
bild.JPG
Tidigare ägare på forumet:
2007: forum/viewtopic.php?f=17&t=12785" onclick="window.open(this.href);return false;
2008-2012: forum/viewtopic.php?f=17&t=14587" onclick="window.open(this.href);return false;
2012-2014: forum/viewtopic.php?f=17&t=26944" onclick="window.open(this.href);return false;

Option codes 139 & 340 (Stjärtvärme), 424 (Automatic heating control), 533 (Larm), 593 (ABS), 605 (Low Bumper Fog Light), 650 (Targa), 946 (Lädersäten), Märkta rutor.

Servicehistorik:
030521 Byte kamreml/balansaxelrem (Magnus Wigren Porsche Classic)
0801?? Höjdinställning passagerarstol fixad
0802?? Byte av luftfilter, åtgärdat taklucka höj/sänk, tacklock stängning
0803?? Byte av ventilkåpspackning, glidskena kamkedjan, fixat bakluckans låsmekanism
0904?? Dimljusupphängning fixad
0905?? Byte oljefilter & bränslefilter
100423 Urpressning gamla lagerbanor, ipressning nya. (PC Borås)
100513 Byte till 968-speglar (Cupspeglar)
100930 4-hjulsinställning (Beissbarth)
101019 Byte vattenpump, kamrem, packning, termostat, glykol. Reparation av läckande bakre grenrörstätning. Byte hjullager höger bak. Byte övre/undre packbox (balansaxlar), byte låsningar bagagelucka & knapp bagageluckeöppning. (Sandén)
111012 Kontroll, felsökning signalhorn. “Anm. urladdning 175ma!”, “Säkring 9 och relä för ext ljus ligger draget. säkring urtagen.” (Strömqvist & Co elektriska AB) (fortfarande urtagen)
111023 Rep dörrlås höger/vänster, centrallåsstag “signal ur funktion” (Sandén)
120920 Byte av bromsvätska/kopplingsvätska/olja/oljefilter, drivknutsfett. Lindat avgassystemet under drivknuten. (Meca 4stad)
121120 Byte hjullager vä/hö fram, kontroll av axeltapp&krängningshämmare (Meca 4stad)
1310?? Byte bromsskivor + bromsklossar (kvitto på delar, ej verkstad)
140430 Byte av tryckare (16st), Kamrem/balansrem-sats (antar bytt?), “aggremmar”, ventilkåpspackning, ventiltätningar, infräsning ventiler, topplockspackning, planat topplock, spännrulle, olja/filter/kylvätska, oljetrycksventil ok (Meca 4stad)
140519 4-hjulsinställning (Meca 4-stad)

Enligt uppgift har den även utrustats med eftermonterad diff.
Interiört är den i fint skick. De planer jag har just nu är:

2014:
* Byta från racedäck (Toyo R888) till gatdäck. - klart!

2015:
* Byta gångjärn till mittkonsolen, som jag "råkade bryta av"... - klart
* Byte av olja+oljefilter, luftfilter, bränslefilter, växellådsolja, ventilkåpspackning, och övre glidskena till kamkedjan + inspektion av drivknutarna. - klart

2016:
* Däckbyte: Michelin Pilot Sport 4 - klart
* Byta trasig blinkerslampa - klart
1) Fixa den traditionsenligt ickefungerande digitalklockan - går det att beställa såna?
2) Kanske byta ut det slitna "växelspakslädret" - börjar fransa sig uppe vid knoppen.
3) Limma innertaket som släppt vid listen mot bakrutan.
4) Byta trasigt solskyddsfäste.
5) Putsa ytrost under targaluckan och i höger bakluckefäste.
7) Ev lämna in för någon typ av lackrekond.

Re: 944 S2 - 90 All black everything

Posted: 2014-07-22 10:49:06
by patand
Grattis! :D

Re: 944 S2 - 90 All black everything

Posted: 2014-07-22 13:22:02
by Tux
Ohh, Gamla Trippel6!
Grattis!!!

Re: 944 S2 - 90 All black everything

Posted: 2014-07-22 18:58:28
by JonasK
patand wrote:Grattis! :D
Tux wrote:Ohh, Gamla Trippel6!
Grattis!!!
Tack! Det känns oerhört bra! :D

Hoppas att denna affär som sidoeffekt även leder till att bilens förra ägare Millen får fart på sitt 944 Turboprojekt som man kan läsa mer om här: forum/viewtopic.php?t=8777" onclick="window.open(this.href);return false; :P

Edit: flyttade upp "att göra" till första inlägget.

Re: 944 S2 - 90 All black everything

Posted: 2014-07-23 18:40:54
by JonasK
Gissar att Cup 3-fälgarna är i storleken 7" fram och 9" bak, sitter iaf 225/45 och 255/40 på dem nu.

Rekommenderade dimensioner till 17" på S2, enligt pdf:en man hittar här: http://www.porsche.com/usa/accessoriesa ... downloads/" onclick="window.open(this.href);return false; är 225/45 fram och 245/40 bak, så antar att det bästa är att satsa på det för gatdäck? Eller kan man kanske höja fronten lite genom att sätta på, typ, 225/50 utan att det sabbar vägegenskaper? Utrymme i hjulhuset finns det iaf.

Re: 944 S2 - 90 All black everything

Posted: 2014-07-29 18:59:38
by JonasK
Felsökte "AC:n" i eftermiddags. :lol: :roll:
IMG_3620.jpg
Ingen AC alltså, om jag förstått diverse nätforum rätt...

Hittade även en ensam liten kontakt (i förgrunden) i motorrummets högra sida. Vad kan det vara?
IMG_3623.jpg

Re: 944 S2 - 90 All black everything

Posted: 2014-07-31 09:56:38
by tkgb
Har för mig att den kabeln är till för att ge ström till AC-kompressorns magnetkoppling i remskivan.

Den kanske satt på alla bilar även dom utan AC eller har det varit AC från början på bilen?

Re: 944 S2 - 90 All black everything

Posted: 2014-08-01 11:58:24
by JonasK
tkgb wrote:Har för mig att den kabeln är till för att ge ström till AC-kompressorns magnetkoppling i remskivan.
Den kanske satt på alla bilar även dom utan AC eller har det varit AC från början på bilen?
Bilens förra ägare trodde att det fanns AC, och jag lutar åt att det iaf kan ha funnits AC, om jag inte tolkar instrumentbrädan fel? Här är en bild på hur det ser ut på panelen (inte min bil, men samma layout): http://3.bp.blogspot.com/-piaJ3CQEfrQ/T ... 134304.jpg

Re: 944 S2 - 90 All black everything

Posted: 2014-08-01 12:11:38
by Bubby
saknas en knapp med snöflinga på..så ser ut att vara utan AC..

Posted: 2014-08-01 15:20:09
by Erol
Som Bubby säger, det saknas en brytare i panelen. Samt som du själv listat ut, du saknar en AC-kompressor.

Många tror att bilarna har AC då det finns ett vred med gradantal, men så är inte fallet.

Re:

Posted: 2014-08-01 15:42:26
by JonasK
Erol wrote:Som Bubby säger, det saknas en brytare i panelen. Samt som du själv listat ut, du saknar en AC-kompressor.
Många tror att bilarna har AC då det finns ett vred med gradantal, men så är inte fallet.
Mysteriet löst! Vredet är med andra ord bara användbart så länge uteluften är max lika varm som den kupétemperatur man vill ha. Stod ju inte AC i optionkoderna men tänkte att "Automatic Heating Control" kanske kunde vara det. :P

944 S2 - 90 All black everything

Posted: 2014-08-02 00:48:45
by Natanael
Behöver du en AC-kompressor eller? :roll:

944 S2 - 90 All black everything

Posted: 2014-08-02 02:30:39
by Maxx
Natanael wrote:Behöver du en AC-kompressor eller? :roll:
Han behöver hela AC-systemet. ;)

944 S2 - 90 All black everything

Posted: 2014-08-02 04:39:53
by Natanael
Jaha ja ;) då är jag med på noterna. Jag har iallafall en AC kompressor om du är intresserad, dock med ett trasigt lager annars är den ok.

Re: 944 S2 - 90 All black everything

Posted: 2014-08-02 09:41:37
by [Bobo]
Natanael wrote:Jaha ja ;) då är jag med på noterna. Jag har iallafall en AC kompressor om du är intresserad, dock med ett trasigt lager annars är den ok.
Ska du inte renovera din Nipondenso?! :shock:

Bobo