944 S2 - 90 Black Francis

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 - 90 All black everything

#16 Post by [Bobo] »

Grattis till bilen Jonas! :#cheers:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 S2 - 90 All black everything

#17 Post by JonasK »

[Bobo] wrote:Grattis till bilen Jonas! :#cheers:
Bobo
Tack Bobo! Gillar den väldigt mycket såhär långt... men saknar "go kart-känslan" från 83:an litegrann förstås. :)

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

944 S2 - 90 All black everything

#18 Post by Natanael »

[Bobo] wrote:Ska du inte renovera din Nipondenso?! :shock:

Bobo
Jag vet inte, det hade ju vart sjukt gött såklart men som det är nu har jag en hel del på min to do lista innan jag kommer till den, plus att den väger - och tar lite kraft när man kör :roll:

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

944 S2 - 90 All black everything

#19 Post by Maxx »

Natanael wrote:... den väger - och tar lite kraft när man kör :roll:
Vilken serie/klass tävlar du i? ;)

Du tror inte du är en bättre förare om du inte flyter bort i värmen? Jag gissar nu, men jag antar att du inte tävlar med bilen? Om du spar tio kilo i vikt på bilen och spar en tiondedel per varv (om ens så mycket) på valfri bana, hur mycket roligare har du? Så pass mycket roligare att det är värt att svettas på väg till, på och på väg från banmötet? :)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

944 S2 - 90 All black everything

#20 Post by Natanael »

Maxx wrote:
Natanael wrote:... den väger - och tar lite kraft när man kör :roll:
Vilken serie/klass tävlar du i? ;)

Du tror inte du är en bättre förare om du inte flyter bort i värmen? Jag gissar nu, men jag antar att du inte tävlar med bilen? Om du spar tio kilo i vikt på bilen och spar en tiondedel per varv (om ens så mycket) på valfri bana, hur mycket roligare har du? Så pass mycket roligare att det är värt att svettas på väg till, på och på väg från banmötet? :)
Supersuperklassen ;-) Haha, nej jag vet att du har rätt Maxx.. Men det är kul att kräma ur så mycket man kan ur bilen men jag vet väl egentligen att det är högst marginellt.!

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 S2 - 90 All black everything

#21 Post by JonasK »

Natanael wrote:Supersuperklassen ;-) Haha, nej jag vet att du har rätt Maxx.. Men det är kul att kräma ur så mycket man kan ur bilen men jag vet väl egentligen att det är högst marginellt.!
Jag hade nog valt AC om jag kunde, i det här vädret... :#drool: även om det ska erkännas att targaluckan fungerar förvånansvärt bra så länge som man inte står i kö eller vid rödljus. :lol:

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 S2 - 90 All black everything

#22 Post by JonasK »

Det här med varm växelspak och "omkringliggande plastdetaljer"... när jag har kört i typ 1h i fullt laglydiga farter är plasten kring växelspaken nästan i klass med brännhet. Damasken är "varm!" och växelspaksknoppen är bara "varm". Har tittat hur det ser ut kring spaken och där ser det ut såhär:
IMG_3456b.jpg
Är det där inom det normalas parametrar?

Jag har tittat på trådarna
forum/viewtopic.php?f=1&t=1416&p=9432&h ... spak#p9432" onclick="window.open(this.href);return false;
och:
forum/viewtopic.php?f=7&t=29406&p=28006 ... ld#p280066" onclick="window.open(this.href);return false;

Funderar på om jag ska börja med att kika under bilen för att se hur det ser ut på värmesköldsfronten (borde kanske ha lagt den här tråden i Allmänt? Sorry!).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

944 S2 - 90 All black everything

#23 Post by Maxx »

Avgassystemet kanske ligger för nära? Eller blir ovanligt varmt?


Apropå AC eller ej ... Bara att byta en originalstol till en skalstol sparar in vikten för AC-systemet, mer eller mindre. Win-win! ;)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

944 S2 - 90 All black everything

#24 Post by Natanael »

Maxx wrote:
Apropå AC eller ej ... Bara att byta en originalstol till en skalstol sparar in vikten för AC-systemet, mer eller mindre. Win-win! ;)
Det hade vart det bästa :)

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 S2 - 90 All black everything

#25 Post by JonasK »

En uppsättning Falkenbestyckade och höst i Sverige-vänliga Cup 3-fälgar inköpta av Daniel E, och imorgon blir det däckbyte på Vianor. Det betyder att jag kommer att ha en uppsättning Cup 3 med fullt körbara Toyo Proxes r888 på lagring. Sälja eller spara för ev. bankörning? :)

Har även upptäckt mitt första elfel, det saknades en säkring till "de ljus som inte är dimljus" i fronten. Testade att stoppa i en ny säkring när bilen var strömlös, men det började fräsa så fort den fick kontakt... får bli en titt på kablarna vid tillfälle, men misstänker att jag behöver komma in och titta underifrån?
Last edited by JonasK on 2014-08-11 12:26:12, edited 1 time in total.

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 S2 - 90 All black everything

#26 Post by JonasK »

Har även upptäckt att jag efter krocken i våras inte får teckna ny bilförsäkring via Swedbank/Tre Kronor enligt "beslut av riskansvarige". Men inga problem, det går ju bra att flytta hemförsäkringar/och olycksfallförsäkringar också. :wink:

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 S2 - 90 All black everything

#27 Post by JonasK »

Hur mycket olja kan man acceptera att bilen "äter"? Oljelampan har börjat lysa två gånger den senaste tiden, räknar jag rätt så har den dragit 1dl/10 mil. Då har jag förvisso kört kanske 30 mil i en möjligtvis inte helt lagstadgad marschhastighet. Har kollat under bilen vid tomgång och inte sett något, ser inte heller några läckor när jag kollar under huven.
Last edited by JonasK on 2014-08-20 13:06:29, edited 1 time in total.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 - 90 All black everything

#28 Post by [Bobo] »

1dl/10mil är ganska mycket. :?
Min S2:a drar nästan ingen olja öht vid normal körning. Någon deciliter på en säsong, kanske.
En säsong är ca 1000mil för mig.
Har du kollat efter blårök vid gaspådrag?

Våra bilar är kända för att dra en del olja vid riktigt inspirerad körning och oljelampan kan tändas i samband med hård kurvtagning. Har för mig att jag fick fylla på någon deciliter efter att jag körde på Sviestad förra våren. Men då hade jag ju pressat bilen ganska hårt hela dagen...

Osäker på vart oljan tar vägen, dock. :roll:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

944 S2 - 90 All black everything

#29 Post by Maxx »

Kolla bilens manual för intressant läsning. Tror det är upptill 1,5l/1000km enligt Porsches spec. :)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 S2 - 90 All black everything

#30 Post by JonasK »

Maxx wrote:Kolla bilens manual för intressant läsning. Tror det är upptill 1,5l/1000km enligt Porsches spec. :)
det stämmer faktiskt bra det! :shock: ska se om jag kan se någon blårök... har bytts & gjorts en del service på motorn, tryckare, ventiler etc, (ska kolla kvitton senare idag) så tänker att problemet inte borde vara där iaf.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users