Det är bara att hålla med!chrix wrote:Alla borde ha en Bobo.
944 -85B | Barnvagnen | En säsong till
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rostfix
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Sebastu
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2013-11-16 09:42:21
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rostfix
Jag vill inte ha Bobo, bara att liiiiite av hans kunskap och inställning rubbar av sig på mig under den här tiden
Fattar ni hur fin barnvagnen kommer bli
Fattar ni hur fin barnvagnen kommer bli
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rostfix
Eftermiddagspasset klarades av med spackel och fortsatta plusgrader i garaget.
Glasfiberspacklet slipades ner en aning och sen gick jag på med ett tunnt lager finspackel. I några odokumenterade moment slipades det första lagret finspackel ner i princip ända ner till glasfiberspacklet (som jag mest använder som en skyddande barriär mellan rostskyddet och finspacklet) för att fylla ut groparna.
Ett andra tunt lager applicerades, slipades och fick ett lager "guide coat" följt av ytterligare ett varv slipning.
När jag avslutade för dagen härdade det tredje och förhoppningsvis sista heltäckande spackellagret på förarsidan. När det här lagret är nerslipat kommer det förhoppningsvis bara vara några pyttesmå gropar kvar att finspackla.
Jag vek in min tunna lekamen i utrymmet mellan vägg och passagerarsida och började slipa rent och leta frisk plåt. Hade fullt upp med att hålla mig i någon form av bakåtstupa sidoläge, så även här saknas dokumentation.
Men jag kan gå i god för att det finns både rost och frisk plåt!
Började så smått bocka till en passbit i 0,5mm plåt förhand för att ha en mall att utgå ifrån när jag bockar den riktiga plåten, men kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska lägga timmar på att bocka den i ett stycke eller om jag ska dela upp den i flera delar som jag svetsar ihop.
Det lutar åt det senare...
Fler svetsar, men det går fortare att svetsa än att bocka 1mm plåt över knät.
Hade jag haft rätt verktyg så...
Imorgon har jag skaffat hundvakt och kan lägga i princip hela dagen i garaget utan avbrott.
Hoppas få massor gjort imorgon och kunna ägna fredag och lördag till finlir och underredsbehandling.
Vill ju inte skicka iväg Sebastian i en bil som är kladdig undertill...
Bobo
Glasfiberspacklet slipades ner en aning och sen gick jag på med ett tunnt lager finspackel. I några odokumenterade moment slipades det första lagret finspackel ner i princip ända ner till glasfiberspacklet (som jag mest använder som en skyddande barriär mellan rostskyddet och finspacklet) för att fylla ut groparna.
Ett andra tunt lager applicerades, slipades och fick ett lager "guide coat" följt av ytterligare ett varv slipning.
När jag avslutade för dagen härdade det tredje och förhoppningsvis sista heltäckande spackellagret på förarsidan. När det här lagret är nerslipat kommer det förhoppningsvis bara vara några pyttesmå gropar kvar att finspackla.
Jag vek in min tunna lekamen i utrymmet mellan vägg och passagerarsida och började slipa rent och leta frisk plåt. Hade fullt upp med att hålla mig i någon form av bakåtstupa sidoläge, så även här saknas dokumentation.
Men jag kan gå i god för att det finns både rost och frisk plåt!
Började så smått bocka till en passbit i 0,5mm plåt förhand för att ha en mall att utgå ifrån när jag bockar den riktiga plåten, men kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska lägga timmar på att bocka den i ett stycke eller om jag ska dela upp den i flera delar som jag svetsar ihop.
Det lutar åt det senare...
Fler svetsar, men det går fortare att svetsa än att bocka 1mm plåt över knät.
Hade jag haft rätt verktyg så...
Imorgon har jag skaffat hundvakt och kan lägga i princip hela dagen i garaget utan avbrott.
Hoppas få massor gjort imorgon och kunna ägna fredag och lördag till finlir och underredsbehandling.
Vill ju inte skicka iväg Sebastian i en bil som är kladdig undertill...
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Sebastu
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2013-11-16 09:42:21
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rostfix
Jag måste lära mig fler adjektiv, så jag inte bara skriver super, sweet, suveränt hela tiden
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rostfix
Inte nödvändigt! Dom biter fortfarande!Sebastu wrote:Jag måste lära mig fler adjektiv, så jag inte bara skriver super, sweet, suveränt hela tiden
Idag erfor jag dock den första motiga dagen i det här projektets snart två veckor långa liv.
Det började bra, men sen gjorde jag det fatala rookiemisstaget att börja slipa på spackel som inte riktigt härdat rakt igenom. Resultatet blir aldrig bra...
Så det gick några timmar åt att backtracka det jag gjorde igår, vilket kändes lite surt.
Medan det senaste av många spackellager härdade gav jag mig på att lossa framskärmen på passagerarsidan, som ska bytas mot en frisk som jag slipat ren från ytrost.
Redan på första hjulbulten sjönk axlarna några snäpp... Dom satt som berget. Jag hade nästan två meter hävstång som jag stod och gungade på. Inte minsta antydan på någon av bultarna på höger fram.
Höger bak satt nästan lika hårt, men där lyckades jag till slut.
Väger inte så mycket, så någon med mer hydda skulle säkert få loss dom. Lämnar det åt han som drog åt dom tror jag... Lyckades som ni ser efter mycket om och men lirka ut innerskärmen runt hjulet utan att den gick sönder. Oväntat! Fick carte blanche från Sebastian att ta sönder den i värsta fall...
Men hela grejen gjorde att jag tröttnade och gick tillbaka till sånt som rent statistiskt brukar gå ganska bra istället för att fortsätta där det jävlas.
Att såga i och slå på grejer, helt enkelt. Fuck mekanik! Roterande stål och tunga saker som faller från höjd är min melodi!
Kapade bort det rostiga och kapade till en bit plåt att bocka över knät och i städet.
Började med att vika en 1mm tjock plåt runt en skruvmejsel för att få formen i underkant på tröskeln. Läppen som sticker upp i rundningens förlängning på baksidan av plåten ska på något vänster vikas i princip 90 grader in mot innerströskeln. Har inget verktyg till det, tyvärr. Inte med så pass tjock plåt. Så antagligen kommer jag kapa läppen på rätt höjd och svetsa dit den i rätt vinkel.
Lite extraarbete, men en riktig vals kostar för mycket för en arbetslös snubbe...
Slipade lite till och la på ett lager guide coat på skärmkanten som i princip var färdig igår... Fortsätter att slipa på det imorgon. Det kan ju inte bli annat än färdigt tids nog som jag ser det.
Det längsta passet hittills, men inte det mest produktiva rent resultatmässigt, och långt ifrån det mest tillfredsställande.
Hoppas på bättre flow imorgon.
Då ska det kletas underredsmassa, bockas plåt, svetsas, kapas och spacklas. Sånt som jag brukar vara bra på, helt enkelt!
Hoppas även lyckas få bort framskärmen. hittar inga fler skruvar, så jag antar att den bara sitter i underredsmassan nu när innerskärmen är borta. Har för mig att dom brukar sitta som berget, så det känns som ytterligare en källa till motgång. Väntar nog med det till framåt slutet av dagen för säkerhets skull...
Fortsättning följer imorgon...
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
944 -85B | Barnvagnen | Rostfix
Sitter 3 (tror jag) skruvar mot kupén i bakkant på skärmen. Dessa brukar vara väl dolda under tectyl och dylikt.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rostfix
Jodå, dom känner jag till!Jinnarp wrote:Sitter 3 (tror jag) skruvar mot kupén i bakkant på skärmen. Dessa brukar vara väl dolda under tectyl och dylikt.
Men det var den vid frontplåten som var kvar...
I övrigt var det som sagt bara underredsmassa och klet som höll den på plats. Inga konstigheter bakom, som väl var.
Har inte tid med några extraprojekt nu känner jag...
Arbetet fortsatte med att bocka till dom plåtar som behövs för att fylla hålen som jag kapat i bakkant på tröskeln och i underkant på bakskärmen.
Lyckades luska ut ett sätt att bocka tröskelbiten i ett stycke trots min begränsade maskinpark. Stolt som en påfågel över att ha listat ut ett sätt att bygga en ghettovals stötte jag dock på ett nytt problem så fort jag magnetade fast plåten i bilen. Den ska nämligen vara en aning v-formad på längden.
Den är en aning välvd på höjden, men på undersidan blir s-formen större ju längre bak man kommer.
Efter några välriktade svordomar plockade jag fram en hylsnyckelförlängare och en 11mm-hylsa Som jag bankade ner i skåran. Funkade perfekt! Med den sista korrigeringen gjord satt den tillräckligt bra för att jag skulle kunna gå vidare till nästa plåt. När den är svetsad på utsidan kommer jag kunna vika till den ytterligare något för att möta välvningen på undersidan av tröskeln lite bättre.
Fortsättning följer...
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rostfix
Till skärmsnutten valde jag att utgå från en färdigbockad plåt som kapades till i ungefär rätt form.
Nu så! Såg bra ut i ena ledden, men plåtfan är ju välvd åt andra hållet också!
Konvex och konkav på samma gång med en 90 gradersvinkel i botten utan ordentliga verktyg och under tidspress är precis den motivation jag behöver för att lägga 10 timmar i garaget med matsäck och hela skiten...
Ytterligare några korrigeringar senare i samtliga ledder kunde jag passa in den mot tröskeln. Det kommer behövas en del spackel, men jag kan sova gott i vetskapen att det inte kommer vara spackel som skapar formen på varken tröskeln eller skärmen.
Använde ett plattjärn som jag klämde fast med en svetstång i botten på skärmen för att få något rakt att gå efter i underkant.
Måste jämföra med andra sidan innan jag svetsar ihop allt, men så länge man bara ser ena sidan åt gången så ser det redan helt ok ut. På bilden ovan är tröskeln svetsad på utsidan men inte i underkant och in mot innertröskeln.
Ville ha något för skärmen att vila mot, men vill fortfarande kunna flytta den sista tröskelsnutten inåt eller utåt beroende på var skärmen hamnar.
Hann även med att underredsbehandla förarsidan. Kommer kika över resten av underredet imorgon tänkte jag och se om det behöver bättras på någonstans.
Har sett att det har flagnat på några ställen och att det finns en del ytrost som jag tänkte gå över med stålborsten om jag hinner.
imorgon blir det ytterligare en långpanna. Men plåten som ska bockas imorgon ska som väl är sitta på insidan av skärmen. Så även om den måste passa så behöver den inte se exakt likadan ut som den luft som den ersätter.
En mycket produktiv dag som kunde gått fortare med rätt verktyg. Men å andra sidan är det rätt så kul att nå ungefär samma resultat med bara det som finns att tillgå att tillgå.
Bobo
Väl framme vid bilen insåg jag att den behövde vara en aning välvd. Saknar engelskt hjul och rullvals, men har ett knä som funkar alldeles utmärkt till ändamålet.
Det visade sig emellertid vara lite för mycket... Backa några snäpp...Nu så! Såg bra ut i ena ledden, men plåtfan är ju välvd åt andra hållet också!
Konvex och konkav på samma gång med en 90 gradersvinkel i botten utan ordentliga verktyg och under tidspress är precis den motivation jag behöver för att lägga 10 timmar i garaget med matsäck och hela skiten...
Ytterligare några korrigeringar senare i samtliga ledder kunde jag passa in den mot tröskeln. Det kommer behövas en del spackel, men jag kan sova gott i vetskapen att det inte kommer vara spackel som skapar formen på varken tröskeln eller skärmen.
Använde ett plattjärn som jag klämde fast med en svetstång i botten på skärmen för att få något rakt att gå efter i underkant.
Måste jämföra med andra sidan innan jag svetsar ihop allt, men så länge man bara ser ena sidan åt gången så ser det redan helt ok ut. På bilden ovan är tröskeln svetsad på utsidan men inte i underkant och in mot innertröskeln.
Ville ha något för skärmen att vila mot, men vill fortfarande kunna flytta den sista tröskelsnutten inåt eller utåt beroende på var skärmen hamnar.
Hann även med att underredsbehandla förarsidan. Kommer kika över resten av underredet imorgon tänkte jag och se om det behöver bättras på någonstans.
Har sett att det har flagnat på några ställen och att det finns en del ytrost som jag tänkte gå över med stålborsten om jag hinner.
imorgon blir det ytterligare en långpanna. Men plåten som ska bockas imorgon ska som väl är sitta på insidan av skärmen. Så även om den måste passa så behöver den inte se exakt likadan ut som den luft som den ersätter.
En mycket produktiv dag som kunde gått fortare med rätt verktyg. Men å andra sidan är det rätt så kul att nå ungefär samma resultat med bara det som finns att tillgå att tillgå.
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rostfix
Bra jobbat Bobo, kul att följa med så mycket bilder!
Du får väl försöka köpa tillbaka din första vintersläde och fortsätta rostlagnigen sen?
Du får väl försöka köpa tillbaka din första vintersläde och fortsätta rostlagnigen sen?
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rostfix
Tack!fälgen wrote:Bra jobbat Bobo, kul att följa med så mycket bilder!
Du får väl försöka köpa tillbaka din första vintersläde och fortsätta rostlagnigen sen?
Haha, ja det kanske vore en idé...
Det mesta är ju faktiskt redan åtgärdat på den...
Samuel fixade ju nästan allt innan han fick slut på tid.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Sebastu
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2013-11-16 09:42:21
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rostfix
Ja, jag är så imponerad och glad! Den kommer bli så fint så fint!
Jag kommer beställa en kofångare bak från skroten idag (som måste lackas om) och alla smådekaler från Ebay börjar komma in.Funderar på att göra en custom-dekal: Rostfix by Bobo
Dessutom väntar jag på svar från lackfirma på måndag om kostnad och tid för genomförande.
Nu får gärna våren komma så jag kan åka och köpa glass
Jag kommer beställa en kofångare bak från skroten idag (som måste lackas om) och alla smådekaler från Ebay börjar komma in.Funderar på att göra en custom-dekal: Rostfix by Bobo
Dessutom väntar jag på svar från lackfirma på måndag om kostnad och tid för genomförande.
Nu får gärna våren komma så jag kan åka och köpa glass
-
- S-Poster
- Posts: 193
- Joined: 2011-06-13 19:16:45
- Bilmodell: 944 n/a targa
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rostfix
Man blir glad när man ser sådant här engagemang och hjärta !
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rostfix
Å andra sidan, den som drar åt hjulbultar så hårt borde inte få komma i närheten av en bil igen...[Bobo] wrote:Lämnar det åt han som drog åt dom tror jag.
(tar för givet att det var någon gummifirma som dragit dem med mutterknackare utan tanke på någon form av momentbegränsare)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rostfix
Bobo, imponerande vad du åstadkommer med små medel och envishet!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Sebastu
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2013-11-16 09:42:21
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rostfix
Nja, alltså, det var jag! Som gjorde det själv med handkraft, på garageuppfarten. En hylsnyckel med lite längre skaft och en hand. Brukar inte orka ta i så mycket, eftersom jag vet att det alltid är jag själv som ska dra upp dem sen.patand wrote: Å andra sidan, den som drar åt hjulbultar så hårt borde inte få komma i närheten av en bil igen...
(tar för givet att det var någon gummifirma som dragit dem med mutterknackare utan tanke på någon form av momentbegränsare)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users