944 -85B | Barnvagnen | En säsong till

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Motorrenovering påbörjad

#76 Post by Sebastu »

Någon timme till idag hann läggas i garaget. Stort tack för en underbar fru som har överseende med innesittande man på sommaren :)

Motorn jag köpte hade ingen koppling kvar, så den flyttades över. Det är kul att jämföra den gamla (orginalmotorn) med den "nya". Den nya är på utsidan mycket sämre, rostig och smutsig, men på insidan hoppas jag att den är bättre. Jag köpte den ju "osedd" med någon gentlemens agreement på hjälp om den inte går.
FullSizeRender 14 Small.jpeg
En sak vet jag i alla fall att den är bättre på: När jag långsamt smekte ut 9 stycken allen-bultar för att få loss kopplingen (hade fått tips om att de var lätta att dra runda) så behövde jag inte på min gamla motor hålla emot, den sitter fast kan man säga. Medan den nya motorn glatt snurrade runt om jag gav lite moment på hylsnyckelskaftet...
FullSizeRender 13 Small.jpeg
I alla fall: Ett steg närmre en ny motor... Givare är påsatta, och jag flyttade över den gamla "bellhouse" eftersom någon tagit bort axeln till kopplingsgaffeln åt fel håll, så att stopp-pinnen var alldeles böjd. Ingen nämd ingen glömd, eller hur Fredrik :D

Kopplingen håller ett tag till. Det hade ju varit på sin plats att byta den nu, men iom att jag ändå ska renovera gamla motorn så köper jag en ny till den istället. Det blir nog till vintern.

I morgon blir det bort med insug och lite fix med el och vakuum-slangar. Vad gör ni på semestern?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Motorrenovering påbörjad

#77 Post by Sebastu »

Mutter mutter (hehe, ordvitsar är kul...), det blev att göra om idag.
Jag var lite snabb och insåg att jag satte ihop kopplingen utan att använda någon centreringsfunktion. Jag fick göra om helt enkelt, och det var det enda jag hann. Jag skapade en centrermanick mha en hylsnyckel och en sexkantsnyckel och skruvade ihop allt igen.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

944 -85B | Barnvagnen | Motorrenovering påbörjad

#78 Post by Freddie_81 »

Ha ha, att den fick gå åt fel håll berodde på att stoppskruven åt rätt håll var avdragen.. Sa jag inget om det när du hämtade?? Hade inte ork/tid att borra ur och eventuellt förstöra ännu mer.. Men det ser lovande ut. Jobbet håller bra tempo.. Håll detta uppe så är du snart ute på vägarna igen. Och jag hoppas verkligen att allt är bra med motorn, som sagt har jag ju inte kört med den själv utan köptes med lovord om att den ska hå fint. Även detta var från en forummedlem eller kanske föredetta nu?
Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Motorrenovering påbörjad

#79 Post by Sebastu »

Hehe, inga problem, du kan mycket väl ha sagt något, jag är som en krokodil, mer mun och mindre öron, snackar mer, lyssnar mindre. :)
Jag flyttar helt enkelt över allt som är bättre från gamla motorn, sen får det andra bli en längre motorrenovering i vinter. Allt enligt plan :)

Idag är det fler utflykter med dottern. Igår var det dags att lära sig cykla, därav få stunder i garaget. Jag kanske lägger en timme ikväll... Håll tummarna.

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

944 -85B | Barnvagnen | Motorrenovering påbörjad

#80 Post by Natanael »

Bra tempo du har! Ser verkligen lovande ut :) Klart man får vara i garaget när man har semester, det är då man har tid :) Men att lära sin dotter att cykla låter ju inte helt fel heller!

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Motorrenovering påbörjad

#81 Post by Sebastu »

Tack Natanael för pepp, det behövs, för tiden rinner iväg. Jag ska iväg på grabbhelg till nyköping i augusti, jag vill så gärna ha den klar innan dess. Det borde gå att få in motorn första veckan i augusti (med lite all-nighters i garaget) och sen ha 2 veckor på mig att få ordning på eventuella strul med den nya motorn... Tajt, men kan gå.
Absoluta slutdatumet är den 11 september då den, oavsett hur trött den är i motorn, ska åka runt med mig på Sviestadsbanan på förarkurs! DET SKA GÅ!!!

Plan: Lite mer plock idag och i morgon, sen ska vi på resa.
Första veckan på augusti: Göra klar motorn (alla delar finns ju...), sen upp i motorutrymmet igen.
Sen montera allt runtomkring.och sen fintrim av motor, eventuellt in på verkstad för saker jag inte hinner..
Som sagt: Det ska gå!

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Motorrenovering påbörjad

#82 Post by Sebastu »

Lite till idag.

Tog bort insuget (heter det så?) och dokumenterade var alla slangar satt.
Skar till nya vacumslangar,
Inspekterade alla kylarslangar, valde de som var fräschast från de två motorerna och monterade dessa.
Gjorde rent. Motorn har nog stått ute åtminstone en vår, men inte mer tror jag. Massor av lönn-näsor i alla springor och vrår, men inga lönnlöv :)
Monterade bort generatorn från gamla och installerade i nya. Generatorremmen är lite torr men får hålla ett tag till. Den är ändå lätt att byta med motorn i bilen.

Nästa steg är att flytta över alla elektriska sladdar, jag ska förbi biltema/mekonomen eller clas ohlsson och köpa lite krymplingar eller isoleringstejp för att snygga till lite. Tips på bra grejer?

Nu har jag 2 frågor till er alla:
1: Vad är detta för mätare (den svarta som sitter mot svänghjulet)? Den har en sladd som inte är inkopplad på min bil.
IMG_2280.JPG
2: Jag upptäckte att det är lite skillnad mellan motorerna. Den "nya" har längst ner på motorblocket/oljetråget en extra grej som ser ut som ett tändstift! Vad gör denna grejen?
IMG_2282.JPG
IMG_2283.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Motorrenovering påbörjad

#83 Post by fälgen »

Fråga nummer två är en oljenivågivare. Vet tyvärr inte vilka modeller som har den, jag har också ett tråg med och ett utan och vet inte vilket jag ska använda..

Bra jobbat, håll farten uppe så hinner du säkert klart i tid!

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Motorrenovering påbörjad

#84 Post by Sebastu »

Aha! Tack för svar.
Är det något som kopplades till en mätare i Kupén? För den varnar ju för förlite olja redan nu, utan oljenivågivare.

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

944 -85B | Barnvagnen | Motorrenovering påbörjad

#85 Post by Jinnarp »

Nu varnar den nog bara för oljetryck och inte nivå, rätta mig om jag har fel!?
Den första givaren är väl vevaxelgivaren? Om jag inte är fel på det.

Angående packningar gör du lättast i att köpa en sotningssats med allt från toppackning till insugs och diverse andra små packningar. Kolla eBay om du har tid att vänta på det, jag betalade 900kr för en komplett sats från US and A.
Beställ även nya oringar och "koppar" till spridarna, det är lätt att dra sönder dom, och tråkigt att vänta på i efterhand.

Få ses vi på Mantorp den 3:e augusti då?! ;)
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Motorrenovering påbörjad

#86 Post by Sebastu »

Tack för tips och svar :)

Sotningssats, vad kan det heta på eBay?

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Motorrenovering påbörjad

#87 Post by [Bobo] »

Sebastu wrote:Tack för tips och svar :)

Sotningssats, vad kan det heta på eBay?
"Head gasket set" skulle jag gissa på.
Utzon.se eller Ferdinand.se funkar också om du vill stödja de svenska leverantörerna. :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

944 -85B | Barnvagnen | Motorrenovering påbörjad

#88 Post by Jinnarp »

Head gasket set stämmer bra.
Kan ju även beställa det på Porsche center om man vill stödja dom, men samma grejer för helt olika priser, då är mitt val enkelt om jag har tid att vänta på det :)
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

944 -85B | Barnvagnen | Motorrenovering påbörjad

#89 Post by Jinnarp »

Kolla efter satser från Victor reinz, så vet du vad du får
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Motorrenovering påbörjad

#90 Post by Sebastu »

Ok, tack för tips.

En sån här alltså?
http://m.ebay.com/itm/Engine-Cylinder-H ... 0408.m2460" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users