944 -85B | Barnvagnen | En säsong till

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Smått och gott

#331 Post by Sebastu »

Jag hade lite tid över, tillsammans med en trasig startmotor.
Den borde ju gå att laga... Eller? Jag vet inte vad som är trasigt på den, det kan vara både Solenoiden och själva motorn.

Jag öppnade, men skruvarna till solenoidens hölje sitter som berget och jag är på väg att göra spåren i skruvhuvudena runddragna :( Men jag fick isär den ändå.

Det är rejält slitna kol! Men med lite städning och putsning såg allt bättre ut.
IMG_9396.JPG
Som ni ser har en del av kopparen blivit sliten. Det där hackar nog ganska bra på kolen dessutom.

Det var bökigt att få ihop den utan att tagit loss solenoiden, men med lite pill gick det.
Sen ut i bilen och testa.
IMG_2229.JPG

Works like a charm! Frågan är hur länge...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Smått och gott

#332 Post by Sebastu »

Fy fasen, jag skulle ha använt lediga ensamma dagar nu i januari för att kolla motorproblemen. Det blev inte så. Dels gjordes planerna upp i mellandagarna då det var +9, inte -12, dels har influensan däckat mig alla dagar.

I morgon börjar jobb och vardagsbestyr igen. Illa!

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | AFM/DME eller något annat?

#333 Post by Sebastu »

Ok, AFM är ute och har testats enligt:
http://www.iprimus.ca/~trauttf/temp/AFM/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-22.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
och
https://www.youtube.com/watch?v=4pFxhJO4jXc" onclick="window.open(this.href);return false;

Och tyvärr kan jag meddela att det är inget fel på AFM:en.Jag hade liksom hoppats på att hitta felet och kunna fixa den lätt.

Så nu får jag ställa den TDC och kontrollera att kamremmen inte hoppat något kugg...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | AFM/DME eller något annat?

#334 Post by Mattias 924 »

Ang. startmotorn så kommer lyckan att bli kortvarig, det är kortslutning i rotorn. Förmodligen har någon tidigare ägare gnuggat för länge på startmotorn åt gången. Max brukar vara typ 10 sekunder och sedan vänta 30-60 sekunder innan nästa startförsök. Kör man för länge blir lindningen så varm att limmet släpper och kopparen kortsluten antingen mot järnkärnan i rotorn eller mot statorn.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | AFM/DME eller något annat?

#335 Post by Sebastu »

Hej Mattias.

Ja, så är det nog tyvärr. Men, nu ska ju startmotorn bort ändå då jag ska kolla kamremmen ( och även byta planerar jag) så då kan ju den gamla startmotorn in och få gå ett tag.
Jag återkommer med hur lång tid den håller :)

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | AFM/DME eller något annat?

#336 Post by Sebastu »

Ok, fick en timme över igen...

Jag ställde motorn TDC enligt alla regler. Svänghjulet är rostigt, men än hänger ögonen med och kan se markeringen.

Med 1:an cylinder i topp och markeringen "tydligt" synlig på svänghjulet så är kam-drevet på rätt markering, dessutom båda balansaxlarna.
Som tur är eller tyvärr. För nu är det alltså inte det felet heller.

Så nu när den ändå är ställd så, så kommer jag passa på att byta kamrem etc.
Fullt kit beställt via Utzon (alltid bra service och bra svar på dumma frågor som: Passar den här?).
Passar på att beställa ett 2000km-service kit därifrån med nya tändstift, oljefilter, bränslefilter och luftfilter samt lite annat smått och gott.

Men: När jag sen sätter ihop den så kommer problemet med dålig tändning troligtvis fortfarande vara kvar.
Med en ok luftmassemätare, korrekt satt kamrem, vad kan då vara strul?

Jaja, vi får se. En kamp i taget!

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#337 Post by JonasD »

Läste du min tråd? Min motor startade fint men dog efter 5 sekunder. Gick på tomgång ifall jag drog ur vatten tempen. Den blå kontakten under insuget. Mät tempgivarna genom hela kabelhärvan. Både vatten och luft, ska ha liknande värden när motorn är kall. Jag skruvade isär databoxen och tillslut så hittade vi en avbrunnen ledare som vi lagade men efter lagningen så luktade boxen lite brännt efter start försök. Det hela slutade med att jag köpte en annan box på skroten. Fanns 1 på bildelsbasen senast jag kollade för 2000 kr. Jag betalade 1875 kr.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | AFM/DME eller något annat?

#338 Post by Sebastu »

Tja JonasD!

Ja det får bli vad det blir :) Jag ska byta kamrem, göra rent lite här och var och sen får vi se vad som kommer sen. Kanske lite spridarkoll, och även kolla att givarna ger rätt, och sen, och sen, och sen... :)

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rullar igen

#339 Post by Sebastu »

Jaha, det var ju lite roligt :)

Efter att ha bytt kamrem, DME, kontrollerat AMF, bytt fördelardosa och rotor, alla tändstift etc så kvarstod problemet. Men när jag startade upp så hörde jag tillslut problemet.
Pinsamt nog så var det ett 2 cm långt hål i en av gummislangarna till tomgångsmotorn som gjorde att bilen gick dåligt. Det visade sig enkelt genom att bara spruta startgas runt insuget när motorn gick, fick direkt svar genom högre varvtal.
Bara att plocka loss, köpa nytt via Utzon och montera.

Så nu snurrar bilen igen. Årets första glassköp med hela familjen är gjord. Om det vara blir lite varmare så kanske man kan säga att våren är här...

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rullar igen

#340 Post by Sebastu »

Under vintern har jag bråkat med lite småsaker i bilen.

Jag har en trasig bakluckelåskista. Jag har bytt de koniska bultarna,tvättat och gjort rent. Även köpt nya lucklyftare. Om jag bara byter ut kistan så kommer den funka som orginal, dvs höja sig automatisk när man vrider nyckel eller trycker på knappen vid vänster knä.

Efter att jag bytt ut stereon och alla högtalare samt dragit om kablarna ut till dem så har jag försökt lösa alla plastdetaljer, sladdar och vajrar som legat och vibrerat och ibland varit mer högljudda än motorn! Kvar just nu är något rattel bakom handskfacket, jag får se om jag orkar bry mig eller bara skriver upp det på saker att acceptera-listan.

Haft problem med att servoremmen skrikit, och upptäckte att hela bulten som hela motorn hänger på som ett gångjärn hade gängat upp sig. Galet. Lite loctite på den så går den som smort igen.

Märker ni en trend här? Jag jobbar nästan enbart med bekvämligheter. Därför tänkte jag även byta ut larmet/centrallåset. Dels drar det ut larmet eftersom det går hela tiden, så det måste väck av den anledningen. Men jag tänkte göra det ännu enklare för mig genom att även sätta en centrallås öppnare på låset bak, så jag kan öppna bakluckan med en knapp på fjärrkontrollen. Extra bekvämt :)

När jag var där nere och jobbade med servopumpen så såg jag ett misstänkt oljeläckage. Det ryker lite och ser sörjigt ut vid oljekylaren. Jag har köpt ny packning, nya oringar, oljefilter och ska ta tag i det där över jul. Det finns inga spår i oljan eller kylvattnet av att det blandats, det är ju rätt skönt ändå.

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rullar igen

#341 Post by Sebastu »

Forumet är uppe!
Kanske ska avrapportera lite vad som hänt de senaste 2 åren. En stor skillnad är att bilen verkligen används nu, jag kör med den till jobbet ett par gånger i veckan.

Sen sist:

1: Bakluckan är helt fixad, låskistor och pinnar, så nu går den upp av sig själv om bilen står på plan mark och man öppnar med nyckel eller knapp.
2: Bytt oljekylarfilter/packning etc
3: Bytt till bilsteindämpare bak, de gamla var så trötta och läckte lite.
4: säkert en massa mer som jag inte ens minns...

Däremot finns det mer att göra, det mesta är antingen ogjort eller så rasar saker i lite högre takt än jag hinner fixa.

Oljud! Jisses. Det har blivit en massa oljud, antingen sjunger det i plåt eller något annat när det blir starkare vibrationer, framför allt när man släpper på gasen. Jag har ingen aning om vad det är, känns som både lite vid motor och vid växellåda. Något sitter inte fast som det ska, eller har börjat vibrera.
Eftersom växelspaken vibrerar också och låter mer än tidigare så känns det som att växellådan ger sig, eller att fästena inte är så topp längre.

Funderar nu när den är styv bak att byta till bilstein fram också. Vi får se.

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rullar igen

#342 Post by Sebastu »

Hmmm, tog mig tid att lyssna rejält på bilen idag. Mycket missljud och vinande från motor och växellåda.
Tror det kommer bli en del jobb med att få ordning på den här. Men men, en sak i taget.🤓


Först, gör det enkla och ta bort allt löst skrammel. Så först blir till att kontrollera extraktorrör samt avgas, känns/låter som ett läckage.
Sen, Bör börja med motorn, det låter som något inte är helt ok. Ett vinande ljud, framför allt när jag släpper på gasen. Kanske något slitet lager?. Jag bytte kamrem för ett år sedan, men bytte inte packboxar, men det har ju inget med det här att göra tänker jag.

Motorfästen. Sitter orginal på, 26k mil senare kanske de gjort sitt?

Fler tips tas tacksamt emot :)

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rullar igen

#343 Post by Sebastu »

Måste såklart kolla balans och kamremmar så allt ser bra ut,

chrix
S2-Poster
Posts: 300
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rullar igen

#344 Post by chrix »

Kul att du använder bilen.
Min står mest i garaget
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85B | Barnvagnen | Rullar igen

#345 Post by Sebastu »

Jo, jag har ju en annan, mer ”normal” bruksbil, mem den ger ju ingen körglädje direkt :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Thbi