968 cs -94 | PORVETTE

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
blåbär
S-Poster
Posts: 122
Joined: 2013-07-08 08:19:42
Bilmodell: 964/968/G20
Årsmodell: 1992
Contact:

Re: 968 cs -94 |

#31 Post by blåbär »

Fränt projekt.
Ska du gatregga?

ryding
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2013-12-10 22:13:36
Bilmodell: 968 clubsport
Årsmodell: 1994
Contact:

Sv: 968 cs -94 |

#32 Post by ryding »

Tack!

Planen är att regga den som ombyggt fordon.
Fast den är nybesiktigad till sista oktober 2015, så första sommaren fulkör jag nog :-)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 968 cs -94 |

#33 Post by safe »

Så där! 150.000 kronor rakt in i brasan!
Måste vara kul att ha gott om pengar...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 968 cs -94 |

#34 Post by Ragnar Joensen »

Jag har försökt att prata vett in i skallen på mannen, men det gick inte.

Hade gärna bytt min 968 mot hans CS, och lagt någon tusing på bordet. Då hade en original CS fått leva vidare och V8:an hade varit mycket billigare.

:(
Porsche fantast !

968 1992

ryding
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2013-12-10 22:13:36
Bilmodell: 968 clubsport
Årsmodell: 1994
Contact:

#35 Post by ryding »

Det finns ju andra än porschefolket att sälja bilar till.
Skälet till att jag började bygga på denna cs är att jag fick mycket gratis:
Ingen underredsmassa att skrapa bort, det satt skalstolar och bur i redan och gt3 bromsar, kw ben osv.
Så den var knappast nåt för originalbögar redan.
Sedan att den var i ett bedrövligt skick hjälpte också till.
Inredningen var slarvigt utriven, trasig och med borrhål osv överallt.
Att återställa till ett fint originalskick kostar mer än det smakar, och iom att ingen av er vet vad jag gav för den så förstår jag inte varför ni tycker att jag eldar pengar.

Så höj nivån lite och skriv gärna något konstruktivt istället

Nu är motorn iaf såld till en Finsk porscheentusiast och ls1 inhandlas snarast.
Bilder kommer

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

968 cs -94 |

#36 Post by Maxx »

ryding wrote:Det finns ju andra än porschefolket att sälja bilar till.
Skälet till att jag började bygga på denna cs är att jag fick mycket gratis:
Ingen underredsmassa att skrapa bort, det satt skalstolar och bur i redan och gt3 bromsar, kw ben osv.
Så den var knappast nåt för originalbögar redan.
Sedan att den var i ett bedrövligt skick hjälpte också till.
Inredningen var slarvigt utriven, trasig och med borrhål osv överallt.
Att återställa till ett fint originalskick kostar mer än det smakar, och iom att ingen av er vet vad jag gav för den så förstår jag inte varför ni tycker att jag eldar pengar.

Så höj nivån lite och skriv gärna något konstruktivt istället

Nu är motorn iaf såld till en Finsk porscheentusiast och ls1 inhandlas snarast.
Bilder kommer
Skalstolar, bur, GT3-bromsar och KW-coilovers är vad precis alla vill ha på en 968 clubsport ... (Original skalstolar? Bilder? Sälja?)

Men du hade nog fått mer medhåll om att byta motor är bra idé om du från början skrivit att bilen var i ett "bedrövligt skick" i övrigt. Om bilen redan är "trashad" så är det ju bara att fortsätta. Jag tror de flesta förutsatte att den var i relativt ok skick.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

ryding
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2013-12-10 22:13:36
Bilmodell: 968 clubsport
Årsmodell: 1994
Contact:

#37 Post by ryding »

Med original skalstolar menar jag recaro spg lackade i bilens färg.
Jag förstår inte detta motstånd mot mitt lilla projekt.
Är jag den enda som tycker att maskinen i 968 är otillräcklig?
Vore väl kul att ge bilen en motor som matchar chassit.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re:

#38 Post by safe »

ryding wrote:Det finns ju andra än porschefolket att sälja bilar till.

Att återställa till ett fint originalskick kostar mer än det smakar, och iom att ingen av er vet vad jag gav för den så förstår jag inte varför ni tycker att jag eldar pengar.

Så höj nivån lite och skriv gärna något konstruktivt istället
Jo, du kommer få sälja den till någon annan och då till ett mycket lägre pris, därav att jag skrev att du eldat upp 150kkr i dagläget, om 5 år antagligen 300kkr då alla speciella Porschar (under 2000 tillverkade 968CS) stiger kraftigt just nu. Jag räknar inte med de pengar du kommer att få lägga på konverteringen...
Har sett andra Porschar på ombyggda med andra motorer, de är i princip osäljbara till ett värde som är större än delarnas värde vid skrotning.

Det spelar ingen roll vad du gett för bilen, 0 kr eller 500.000. Bilen hade tills nyligen ett visst värde (150-250.000 beroende på skick) och kommer få ett nytt mycket lägre. Så oavsett vad du gett för den så tappar du pengar.
Men alla andra som har en 968CS borde tacka dig, för deras bilar är numera värda lite till...

Det är så konstruktiv jag kommer vara och kommer inte kommentera detta mer. Lycka till.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re:

#39 Post by [Bobo] »

ryding wrote:Med original skalstolar menar jag recaro spg lackade i bilens färg.
Jag förstår inte detta motstånd mot mitt lilla projekt.
Är jag den enda som tycker att maskinen i 968 är otillräcklig?
Vore väl kul att ge bilen en motor som matchar chassit.
Tror att du får räkna med ett visst motstånd när du är på en entusistsida som bara avhandlar ett bilmärke...
Vi har ju medlemmar som har "Reservdelsbilen som blev entusiastbil" i sin reportuar. Så att en bil är i dåligt skick är i grund och botten ingen förmildrande omständighet. Alla delar finns ju att få tag i om man bara letar...
De enda exemplaren som generellt betraktas som ok att börja kapa i och modifiera är redan kapade och modifierade bilar.
Dessvärre vill dom flesta ha en originalbil att utgå ifrån när det ska modifieras.

Ha i åtanke att den främsta anledningen till motstånd och tveksamhet vid större modifikationer är att vi har sett otaliga storslagna projekt stranda halvvägs med ytterligare ett upkapat vrak till salu på Blocket efter några år som resultat. De bortmonterade delarna säljs ofta under projektets gång för att finansiera det och allt snack om att "det går att återställa" tenderar att glömmas bort i takt med att problemen hopar sig och ekonomin blir ansträngd. Om alla hade sparat det som monteras bort hade det kanske varit en annan sak.
De flesta påbörjade projekt går de facto inte att återställa med originaldelarna då de är utspridda över landet när projektet väl säljs vidare... Och det gör det nästan alltid.

Jag säger inte att det måste bli så i det här fallet. Du kan ju mycket väl bygga klart, äga och köra den i många år. Men då du inte direkt verkar vara en märkesentusiast är iallafall jag lite orolig för att du ska bygga klart och sen tröttna på bilen. Att du inte vill återställa den till originalskick är givetvis helt ok. Men iochmed att du har sålt moton har du ju gjort det svårare för nästa ägare att återställa den.

Motorn i en 968 matchar i allra högsta grad chassit. Alla klassiska frontmotorPorschar har mer mekansikt grepp än motorkraft. Det är lite det som är grejen med att köra frontmotorPorsche. :wink:
Vi som gillar våra bilar för det dom är kommer alltid försvara dom med näbbar och klor från dom som bara gillar en eller några komponenter av helheten. Man köper helheten. Inte bara ett chassie. Gillar man inte motorn så gillar man inte bilen. En bils karaktär och själ kommer från alla dess komponenter.

Bara mina $0,02.

Lycka till med projektet!
Hoppas du ror det iland och får massor av roliga stunder med den nya spisen. :#944burn:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 968 cs -94 |

#40 Post by Janne J »

Du äger bilen och gör vad du vill med den, att det sedan finns en massa olika åsikter om vad du borde göra med den är ju lite av effekten av att lägga ut planerna på ett forum för Porsche.

En fundering från mig:
Du skrev att motorn lät konstigt över 4400 rpm och att du inte upplevde den som speciellt pigg. Jag undrar bara hur frisk den motorn egentligen var?
Jag upplever att 968:an har bra drag och ett rejält bett i hela registret.

Lycka till att få in V8:an ( en lagom trimmad V8 är riktigt kul.. )
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

chrix
S2-Poster
Posts: 300
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: 968 cs -94 |

#41 Post by chrix »

Tycker du gör rätt.
Så länge du inte kapar och gör massa modifikationer så går det väl att hälla i en org drivlina om man vill.
Men hoppas du gör så att det ser så "original" ut som möjligt.
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982

ryding
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2013-12-10 22:13:36
Bilmodell: 968 clubsport
Årsmodell: 1994
Contact:

#42 Post by ryding »

Kul med många åsikter och svar.
Bara att inse att alla är olika. Helt ok för mig.
Ni som gillar, tack!

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 968 cs -94 |

#43 Post by martenheller »

Jag ställer mig på andra sidan och gör tummen upp!

Hoppas att du trotts visst "motstånd" här väljer att uppdatera projekttråden under byggets gång, jag är iaf nyfiken :).

Ang. pengaförstörelse tycker jag de är rätt meningslöst spekulerande då man inte vet något om trådskaparen, de kan ju mycket väl vara Zlatan som kallar sig för Ryding här på forumet och då lär inte de spela någon roll..

Alla bilprojekt där man inte renoverar/bygger originalbil utan bygger för att åka fort kommer förmodligen "gå back" vid en försäljning. Personligen ser jag dessa pengar inte som förlorade , utan snarare pengar jag hade jävligt kul för under tiden jag hade bilen.



Vad för effekt ligger en LS1 på?
Kämpa på och håll oss uppdaterade!
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 968 cs -94 |

#44 Post by Bathory »

Håller med Mårten även om jag kanske hellre valt en annan motor men det är inte min bil & inte mitt bygge.
Jag kommer att bygga en inom en ganska snar framtid med en helt annan motor. :wink:
Vill också se mer utav bygget så håll os informerade.

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

ryding
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2013-12-10 22:13:36
Bilmodell: 968 clubsport
Årsmodell: 1994
Contact:

#45 Post by ryding »

En ls1 ligger original på 315-340hk beroende på var den kommer ifrån.
Men vridet är brutalt från lågvarv och trimalternativen är många och billiga :-)

Tack Sven! Upp med en projekttråd, ska bli kul att följa

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users