Page 1 of 5

968 cs -94 | PORVETTE

Posted: 2014-04-16 15:21:13
by ryding
Har förverkligat en barndomsdröm och köpt min första porsche.

Valet föll på en svart 968 cs -94 som redan var banpreppad.
Bland annat så sitter det:
gt3 (?) Bromsar med blå pagidbelägg
Kw 2 vägs coilovers
Bilstein cup krängare
Sanden topplagringar

Recaro profi spg stolar
Burbåge
4-punktsbälten

Rs läpp och vinge.

Så här såg den ut när jag köpte den och körde hem den. Lidköping-sthm i stormen sven ;-)

Sv: 968 cs -94 |

Posted: 2014-04-16 15:23:49
by ryding
Image

Image

Re: 968 cs -94 |

Posted: 2014-04-16 15:36:47
by patand
Ser enligt specen ut att vara en trevlig bansmiskare! :) Grattis!

Posted: 2014-04-16 17:33:42
by ryding
Tackar :-)
Jo, både svänga och bromsa kan den.
Jag är dock lite besviken på maskinen.
Den är pigg och så, men tycker att den saknar pondus. Över 4400rpm låter den som en trimmad honda med ett ganska sprucket motorljud om någon förstår vad jag menar.

Re:

Posted: 2014-04-16 21:22:19
by Ragnar Joensen
ryding wrote:Tackar :-)
Jo, både svänga och bromsa kan den.
Jag är dock lite besviken på maskinen.
Den är pigg och så, men tycker att den saknar pondus. Över 4400rpm låter den som en trimmad honda med ett ganska sprucket motorljud om någon förstår vad jag menar.
Du är inte ensam om den uppfattningen om motorn. Lite tråkig med den linjära kurvan, men det finns pulver i den, det kommer bara så odramatiskt.

Re: Re:

Posted: 2014-04-17 06:43:54
by patand
Ragnar Joensen wrote:Du är inte ensam om den uppfattningen om motorn. Lite tråkig med den linjära kurvan, men det finns pulver i den, det kommer bara så odramatiskt.
Tyckte faktiskt 968an jag hade vaknade härligt efter 5000 rpm, då kom den rejält mycket mer liksom. Inte speciellt tråkig alls, inte lika rolig som 931an med sin turbokick men en vanlig 944 motor är mycket tråkigare i karraktären än en 968 anser jag. :)

Re: Re:

Posted: 2014-04-17 06:51:13
by robinkjellstedt
Fin bil! Såg den på garaget.org för ett tags sen :) Hoppas man får se den något i sommar!
patand wrote:
Ragnar Joensen wrote:Du är inte ensam om den uppfattningen om motorn. Lite tråkig med den linjära kurvan, men det finns pulver i den, det kommer bara så odramatiskt.
Tyckte faktiskt 968an jag hade vaknade härligt efter 5000 rpm, då kom den rejält mycket mer liksom. Inte speciellt tråkig alls, inte lika rolig som 931an med sin turbokick men en vanlig 944 motor är mycket tråkigare i karraktären än en 968 anser jag. :)
Jag har lite samma uppfattning som patand, att den är riktigt rolig efter 5000. Jag har haft turbobilar förut, men känner att jag faktiskt föredrar den jämna kurvan. Så är jag ju väldigt jämn och balanserad privat också så jag känner mig som ett med min bil :lol:

Re: 968 cs -94 |

Posted: 2014-04-19 07:00:52
by StefanQ
Slipa om kammarna så får du en roligare karaktär...sätt även på ett extraktorsystem så ordnar ljudet till sig också. Det sitter ett 4-2-1 original och det är optimerat för vrid och inte effekt, dessutom så blir ljudkaraktären tråkigare med ett sådant grenrör. Jag rekommenderar också att modda luftburken enligt någon instruktion jag hittade på nätet. Den förbättrar också ljudbilden och ser till att du får in luft i motorn...
968an är fantastiskt lättkörd på bana och du kommer ta många skalper med den den bilen om du vill...;-)...

968 cs -94 |

Posted: 2014-04-20 08:18:25
by Jinnarp
Ska du köra trackdays och andra banaktiviteter med bilen så kom ihåg att det är 95db som gäller, att göra en originalbil mer (ljudlig) är inget att rekommendera vid bankörning då du obönhörligen blir svartflaggad om du ligger över db kraven.

Tänkte det vara värt att säga, det glöms lätt bort och sen står man vid en betald körning och får inte köra.

Posted: 2014-04-20 08:41:14
by ryding
Det handlar inte om nivån på ljudet, utan mer om karaktären. Att lägga pengar på extractor, kammar osv för att vinna några få hästkrafter känns inte heller aktuellt.

Det blir antingen en smidd turbomaskin eller en ls1 i vinter om jag ska ha kvar bilen.

Re:

Posted: 2014-04-20 09:26:59
by Ragnar Joensen
ryding wrote:...
Det blir antingen en smidd turbomaskin eller en ls1 i vinter om jag ska ha kvar bilen.
:shock: :shock: :shock:

Känns oerhört olämpligt !

Posted: 2014-04-20 10:34:43
by ryding
Misstänkte att jag skulle få det svaret :-)

Re:

Posted: 2014-04-20 22:27:36
by robinkjellstedt
ryding wrote:Det blir antingen en smidd turbomaskin eller en ls1 i vinter om jag ska ha kvar bilen.
Haha, ja det hade ju varit kul med en ls1 :lol:

Posted: 2014-04-20 22:38:06
by ryding
med tanke på att man kan behålla viktfördelningen på bilen så tycker jag att det är ett väldigt intressant alternativ.
Den största utmaningen blir att bygga snygga/effektiva headers som får plats i porschen.

Re: 968 cs -94 |

Posted: 2014-04-21 08:22:13
by patand
Lite synd att sabba en äkta CS med LS1:a bara. Ta en vanlig 968 istället, det finns ju fler av dem. :)

Det är helt klart görbart, i Mellansvenska långloppserien (MSLS) har det tävlats med en 968a med cheva V8 i. Den gick bra. :)