QV_ wrote:Varmkörd bil som står 45 minuter som blir "svårstartad" och man måste nöta 10-15 starter innan den kommer igång igen och då går illa en 10-15 sekunder till. Det är ett klassiskt syntom på ånglås.
Det uppkommer när bränsletrycket med avstängd motor inte är högt nog.
Då bränsletrycket sjunker så uppkommer ånglåset i bränslerören utav motorn restvärme.
Åtgärden är alltså att bibehålla bränsletrycket på "rätt" nivå medans motorn kalnar.
/Jan
Du ringar in mitt problem väldigt exakt!
Hjälp mig att klargöra begreppen; ackumulatortank o o-ring i bränslefördelningen?
Antar att backventil i högtryckspump är bränslepumpen eller?
När man tappar bränsletrycket för fort så har man troligtvis något av följande problem.
Trasig accumulatortank.
Detta är en liten "hydropress" alltså en behållare med en gummiblåsa i.
Den sitter bak ovan växellåda.
Tidiga modeller har två små, och senare har en större.
Man byter till en större för de små finns inte att köpa.
Om den är trasig brukar bilen starta "omedelbart" men om den är hel så tycker jag att man får en liten fördröjning på en sekund innan den startar (kall motor alltså)
Dyr pryl, Billigast jag fann var UTZON
Högtryckspumpen har en backventil för att tanken skall kunna hålla trycket uppe.
Pumpen sitter också bak och i mitt fall är backventilen iskruvad i denna pump.
Det finns lite olika varianter på slangar kopplingar genom åren så du får kolla hur det ser ut.
Backventil kostar 250 på PC och 50 i USA...
När man ändock rotar här så byter man slangar.
Kan vara en fördel att riva ner lådan så man kommer åt slangarna. Då kan man ju smörja drivknutarna samtidigt. Samt plocka ner tanken för att byta slangarna på ovansidan så man slipper lite bensinlukt i bilen.
Som sista allternativ så kan en O-ring i bränslehuvudet vara kass.
Den sitter under samma bult som man lossar på för att schimsa in styrtrycket.
Skall din kallstartsventil vara problemet så skall den läcka bensin. Om den gör det så borde du ha andra problem.
Naturligtvis kommer även spridare som är trasiga att orsaka problem men om bilen går "som den skall" när den väl är startad så borde ju dessa två detaljer vara OK.
Att tank och backventil är trasiga är inget ovanligt.
För min del kostade det c:a 2500 att fixa detta.
1500 för tank på utzon
250 för backventil PC
300 för slangar på någon slanggrossist
resten är porto, och transportkostnader.
/Janne
Drivknutarna hade jag redan fixat och tanken vart nedmonterad senare...
andypandy wrote:Ren hypotetisk fråga, men om jag upplever ånglås...funkar det då att mata fram bränsle genom denna anordningen?
Om det är vad jag gissar så är det bara för att tvångsköra bränslepumpen istället för att använda bränslepumpsrelä. Kanske har relät strulat någon gång i bilens historia.
Om det är så som jag tror då så finns det ingen chans att få bort ånglås genom att använde de kablarna. Jag menar pumpen går ju alltid ändå när du försöker starta bilen, om du kör den med relät eller om du kör den genom tvångsmatning gör ingen skillnad för eventuellt ånglås.
"Ånglåset" sitter i bränslerören mellan bränslehuvudet och spridarna.
För att få in bränsle där måste luftvågen öppna så att bränslehuvudet börjar mata ut bränsle till spridarna.
Då börjar luften (ånglåset) sakta försvinna ur ledningarna.
Om man "tjuvkopplar" kallstartsventilen så får man effekten att man kör motorn på bränslet som kommer ur där tills luften är borta ur rören till spridarna.
Skall man förhindra ånglås med de kablarna som finns vid säkringsdosan så skall man koppla in de när man stänger av motorn för att en timme senare gå ut och koppla ur dom. Pumpen kommer då att köras kontinuerligt denna timme. Ett komplett felaktigt sätt att angripa problemet på!
Natanael wrote:Betryggande att ha sjyssta bromsar när man kör på fina krokvägar som de där om herr Helge skulle dyka upp
Bara att håll med
Bytet av bromsskivor gick relativt smidigt...oavsett blev resultatet gött! Det blev som en helt annan bil Nu kan man gå på broms också...gillar bilen mer och mer