924 -84 / Äggskalet -Såld!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#46 Post by andypandy »

QV_ wrote:Varmkörd bil som står 45 minuter som blir "svårstartad" och man måste nöta 10-15 starter innan den kommer igång igen och då går illa en 10-15 sekunder till. Det är ett klassiskt syntom på ånglås.

Det uppkommer när bränsletrycket med avstängd motor inte är högt nog.
Då bränsletrycket sjunker så uppkommer ånglåset i bränslerören utav motorn restvärme.

Åtgärden är alltså att bibehålla bränsletrycket på "rätt" nivå medans motorn kalnar.

/Jan
Du ringar in mitt problem väldigt exakt!

Hjälp mig att klargöra begreppen; ackumulatortank o o-ring i bränslefördelningen?

Antar att backventil i högtryckspump är bränslepumpen eller?

Kan jag bortse kallstartsventilen?
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#47 Post by QV_ »

När man tappar bränsletrycket för fort så har man troligtvis något av följande problem.

Trasig accumulatortank.
Detta är en liten "hydropress" alltså en behållare med en gummiblåsa i.
Den sitter bak ovan växellåda.
Tidiga modeller har två små, och senare har en större.
Man byter till en större för de små finns inte att köpa.
Om den är trasig brukar bilen starta "omedelbart" men om den är hel så tycker jag att man får en liten fördröjning på en sekund innan den startar (kall motor alltså)
Dyr pryl, Billigast jag fann var UTZON

Högtryckspumpen har en backventil för att tanken skall kunna hålla trycket uppe.
Pumpen sitter också bak och i mitt fall är backventilen iskruvad i denna pump.
Det finns lite olika varianter på slangar kopplingar genom åren så du får kolla hur det ser ut.
Backventil kostar 250 på PC och 50 i USA...

När man ändock rotar här så byter man slangar.
Kan vara en fördel att riva ner lådan så man kommer åt slangarna. Då kan man ju smörja drivknutarna samtidigt. Samt plocka ner tanken för att byta slangarna på ovansidan så man slipper lite bensinlukt i bilen.

Som sista allternativ så kan en O-ring i bränslehuvudet vara kass.
Den sitter under samma bult som man lossar på för att schimsa in styrtrycket.

Skall din kallstartsventil vara problemet så skall den läcka bensin. Om den gör det så borde du ha andra problem.
Naturligtvis kommer även spridare som är trasiga att orsaka problem men om bilen går "som den skall" när den väl är startad så borde ju dessa två detaljer vara OK.

Att tank och backventil är trasiga är inget ovanligt.

För min del kostade det c:a 2500 att fixa detta.
1500 för tank på utzon
250 för backventil PC
300 för slangar på någon slanggrossist
resten är porto, och transportkostnader.

/Janne

Drivknutarna hade jag redan fixat och tanken vart nedmonterad senare...

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#48 Post by andypandy »

http://youtu.be/KYvxeqCWw6c klipp ifrån uppstart för några timmar sedan. Låter allt som det ska?
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#49 Post by andypandy »

patand wrote:
andypandy wrote:När jag kollade under instrumentpanelen hittade jag denna kopplingen, någon som kan ge mig ett svar på vad det kan fylla för funktion?
En ren gissning med tanke på flatstiftsanslutningar, bygling för att tvångsköra bräslepumpen (dvs istället för bränslepumpsrelät).
Ren hypotetisk fråga, men om jag upplever ånglås...funkar det då att mata fram bränsle genom denna anordningen?
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#50 Post by patand »

andypandy wrote:Ren hypotetisk fråga, men om jag upplever ånglås...funkar det då att mata fram bränsle genom denna anordningen?
Om det är vad jag gissar så är det bara för att tvångsköra bränslepumpen istället för att använda bränslepumpsrelä. Kanske har relät strulat någon gång i bilens historia.

Om det är så som jag tror då så finns det ingen chans att få bort ånglås genom att använde de kablarna. Jag menar pumpen går ju alltid ändå när du försöker starta bilen, om du kör den med relät eller om du kör den genom tvångsmatning gör ingen skillnad för eventuellt ånglås.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#51 Post by QV_ »

Nej

"Ånglåset" sitter i bränslerören mellan bränslehuvudet och spridarna.
För att få in bränsle där måste luftvågen öppna så att bränslehuvudet börjar mata ut bränsle till spridarna.
Då börjar luften (ånglåset) sakta försvinna ur ledningarna.

Om man "tjuvkopplar" kallstartsventilen så får man effekten att man kör motorn på bränslet som kommer ur där tills luften är borta ur rören till spridarna.

Skall man förhindra ånglås med de kablarna som finns vid säkringsdosan så skall man koppla in de när man stänger av motorn för att en timme senare gå ut och koppla ur dom. Pumpen kommer då att köras kontinuerligt denna timme. Ett komplett felaktigt sätt att angripa problemet på!

/Janne

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#52 Post by andypandy »

Tack för snabba svar och förtydligande! Mycket tacksam :D
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#53 Post by andypandy »

Hur kopplar jag för att kunna tvångsköra kallstartsventilen?
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
kallemed2l
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-09-28 10:16:26
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Kåraboda/Olofström
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#54 Post by kallemed2l »

Jag kopplade så här:
"t-koppling" på röd/vit kabel, strömbrytare och till jord.

När strömbrytaren är till jordas röd/vit och kallstartsventilen tvångsaktiverad.
När strömbrytaren är av så har systemet normal funktion.

//Kalle

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#55 Post by QV_ »

ju fler extra kablar man monterar in i en bil ju sämre går den att bruka!

Vill du inte lägga ut pengar på en ny så finns det gått om K-jet på skroten och de har alla en bränsleaccumulator.

/Jan

det första man gör med en gammal bil man skall få liv i är att riva ut allt extra som ägarna innan har monterat dit. Det bruka hjälpa rätt bra...

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#56 Post by andypandy »

Liten inspirationsbild från helgen...
IMG_20140607_1308331.jpg
...man mår ganska fint bakom ratten :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#57 Post by andypandy »

Idag dök det upp ett tungt paket, bromsskivor inköpta från Harpin. Dags för lite bromsbyte i helgen...ska bli gött :D
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#58 Post by Natanael »

Betryggande att ha sjyssta bromsar när man kör på fina krokvägar som de där om herr Helge skulle dyka upp ;-)

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#59 Post by andypandy »

Natanael wrote:Betryggande att ha sjyssta bromsar när man kör på fina krokvägar som de där om herr Helge skulle dyka upp ;-)
Bara att håll med :D

Bytet av bromsskivor gick relativt smidigt...oavsett blev resultatet gött! Det blev som en helt annan bil :D Nu kan man gå på broms också...gillar bilen mer och mer :#944burn:
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 924 -84 "Back on track!"

#60 Post by andypandy »

Då har det fixats med lite små detaljer, bla annat fick dörrstolparna lite folie istället för att lacka dem...
DSC_04351.jpg
måste fixa till gummilisterna så de inte ser så grå ut mot dörrstolparna. Det hittade in en släckare också, givetvis färganpassad...
DSC_04371.jpg
och när jag var inne på temat färganpassat kunde jag inte låta bli...
DSC_04401.jpg
lite skadad är man nog men vem f-n bryr sig :D

Imorgon bär det av mot Ronneby och nostalgia i helgen, kommer det vara någon mer i trakten? Vore kul med någon mer :#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users