944 -84:a den lille vite

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
snoddas1980
NA-Poster
Posts: 39
Joined: 2014-01-21 13:38:44
Telefon: 0761023321
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Location: Kvidinge
Contact:

944 -84:a den lille vite

#1 Post by snoddas1980 »

Inget tuff namn på den här bilen som dock räknas som klassisk sportbil men har en Volvo BM 500 -76:a, Volvo V40 2,0T 2001 och Audi A3 2013 så blir den minst i familjen där av namnet om man bortser från djuren på gården så klart. :)

Vi har inte satt ett klart mål för denna vita racer utan tid och pengar kommer att få visa utvecklingen för den. Jag och svärfar köpt den ihop. Han har ju turen att redan inne ha en super sjua men han saknade något med tak och har även han i många år sneglat på en 944:an.

Just nu har den gått lite mer än 26 600mil och är i bruksskick med väldigt lite rost under samt lite ros i vänster framskärm. Vi går jut nu igenom den för att hå en funktionsduglig bil så vi ska byta alla vätskor i hela bilen samt filer och några packningar som vi tror läcker samt tror det var packningen till ventilkåpan som har en tendens att kunna släppa ut olja på avgasröret vilket medför brand som följd och vi vill inte ha sådana överraskningar.

Efter det kommer den nog få rulla första säsongen som den ser ut så vi får ett grepp om hur den fungerar och beter sig. Tror ett kopplingsbyte ligger nära i tiden om nu det inte är gummit som bråkar.

Nu ska jag bara se om jag förstår mig på hur jag får in någon bra bild :)

User avatar
snoddas1980
NA-Poster
Posts: 39
Joined: 2014-01-21 13:38:44
Telefon: 0761023321
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Location: Kvidinge
Contact:

Re: Porsche 944 -84:a den lille vite

#2 Post by snoddas1980 »

Då kommer här några bilder :)
På liften.jpg
Tvättad 1.jpg
Tvättad 2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
snoddas1980
NA-Poster
Posts: 39
Joined: 2014-01-21 13:38:44
Telefon: 0761023321
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Location: Kvidinge
Contact:

Re: Porsche 944 -84:a den lille vite

#3 Post by snoddas1980 »

Glömde skriva att vi är intresserade av att ev kunna köra historisk racing med tiden. Så får se om vi kommer dit en dag. Vi tar det med ro. Men om någon har koll på var man kan läsa om reglerna för detta eller har andra tips om historisk racing mm eller bra att veta om 944:an så är det bara att höra av sig alla tips är välkomna. Som nybörjare inom sport bilar så kan man aldrig få får mycket information :)

Jag kan ju inte alla namn på delar mm än men det kommer. Vi har sneglat lite på att ev skaffa in det hjulet som gasvajern är fest i fast då den lilla varianten som ger snabbare respons. Men hittar mängder på E-bay men finns de att köpa i Sverige?

Ha en fortsatt bra helg! Nu blir det in och sätta i nya lampor så ljuset fungerar på tisdag när jag kör den till porschemekanikern och får bytt kamrem mm.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -84:a den lille vite

#4 Post by patand »

Kul med racingplaner! :-) Ni har inte funderat på PSCS (har jag för mig det heter nuförtiden)? Lättare att komma igång med än historisk racing skulle jag tro.

Förresten jag ändrade rubriken så den följer standarden. Dvs jag tog bort ordet Porsche, vi vet ju redan att det är Porsche vi skriver om så det har vi inte med i biltrådarnas rubrik. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
snoddas1980
NA-Poster
Posts: 39
Joined: 2014-01-21 13:38:44
Telefon: 0761023321
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Location: Kvidinge
Contact:

Re: 944 -84:a den lille vite

#5 Post by snoddas1980 »

Tack för tipset!

Nu har den lille vite fått sig en genomgång :) Nu är alla vätskor och filter bytta samt packboxen och o-ringarna runt kamaxeln så nu hoppas vi hon går denna sommaren. Och ja vi tog och bytte remmarna när vi ändå öppnat motorn fast dom var fina.

Mekanikern som fixade till motorn rekommenderade en framvagnsinställning och nya stötdämpare för att få henne stabilare på vägen. Han kan sina saker så får lita på det. Så det får ev bli nästa projekt.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]