944 -85 | Trackday (budget projekt)

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -85 | Trackday (budget projekt)

#91 Post by patand »

Appropå Volvo ok, det finns ju nya ok till 240/260 på Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... VO-666000/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men det är kanske fel modell för att ersätta Porsche oken med? Tänkte att du som botaniserat kanske har koll nu. :)

EDIT: Finns också billiga ok till 240 hos http://www.mister-auto.se" onclick="window.open(this.href);return false;, där har de kanske rätt modell?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

944 -85 | Trackday (budget projekt)

#92 Post by Jinnarp »

Yes det finns nya ok på biltema, vet dock inte hur kvalitén är på dom.
Ledordet i denna bilen är budget, så allt ska vara så billigt som möjligt. Sen är det lite terapi att pilla o pyssla med det på lediga stunder :)

Det man ska tänka på är att man måste ha ok från en bil med ventilerade skivor, annars passar det inte. Sen får det inte vara ABS bromsar. Och likaså undvik ate ok, köp girling för reservdelarna till dom är lättare att hitta än till ate.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

944 -85 | Trackday (budget projekt)

#93 Post by Jinnarp »

Ja original oken är det inga fel på, men ja, din sliter ofta snett eller kärvar. Sen väger 240 oken lite mindre oxå och det är ju alltid ett plus.
Dyrast var nya slangar, men dom behövde ju bytas oavsett så det räknas knappt :)
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -85 | Trackday (budget projekt)

#94 Post by patand »

Tack för info! :) Alltid kul att fundera över uppgraderingar som inte kostar skjortan. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

svinto
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2007-10-01 12:31:30
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1977
Location: Timrå
Contact:

Re: 944 -85 | Trackday (budget projekt)

#95 Post by svinto »

Jinnarp wrote: Det man ska tänka på är att man måste ha ok från en bil med ventilerade skivor, annars passar det inte. Sen får det inte vara ABS bromsar.
Jag vill nog hävda att ABS-oken är bäst, eftersom dom bara har en anslutning för bromsslang.

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

944 -85 | Trackday (budget projekt)

#96 Post by Jinnarp »

Hmm, är inte säker här, men jag har för mig att ABS oken inte passar. Kommer bara inte ihåg var jag läste det. Men passar dom så är det som du säger, man slipper en del jobb då. Sen vet jag inte hur det är med packningar och dylikt till dom oken.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Re: 944 -85 | Trackday (budget projekt)

#97 Post by Raukman »

Hmm, å här kommer en ytterligare som inte är säker... Men jag läste på nån amerikansk sida, å där rekommenderade dom abs-oken... Många bud nu!

Jag ska ta o kolla på biltema-oken nästa gång jag är där.

//Peder

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

944 -85 | Trackday (budget projekt)

#98 Post by Jinnarp »

Ja det kanske är så. Jag använde vanliga till ventilerade skivor för att det var beprövat.

Uppdatering om bromsarna är att dom funkar fin fint! :)
Känns som dom bettar mycket bättre än dom gamla. Nu har jag kört 25mil för att bromsa in dom nya (biltema) beläggen innan det är skarpt läge på Mantorp på måndag.

Känns som det kommer göra väsentlig skillnad och nu sitter även nya dämpare bak monterade. KYB just a gas dämpare köptes nya för 400kr st och är betydligt bättre än dom gamla cykelpumparna där har suttit sen den var ny.

Nu får vi se om det visar sig något på tiderna oxå.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

944 -85 | Trackday (budget projekt)

#99 Post by Jinnarp »

Sådär. Testet på Mantorp gick väl ganska bra.
Var lite väl kallt ute bara och däcken har inte det sista greppet man vill ha för att kunna åka riktigt fort :-( men bromsarna fungerade som dom skulle, dock var inte biltema beläggen någon höjdare. Efter inbromsningen efter rakan så försvann bromsen en stund, och till sist var dom så varma att jag fick köra in.
Men när dom väl svalnat av så orkade dom lite mer och tiderna sjönk lite. Men oken fungerar klanderfritt så nu vet man att man kan handla friction performance belägg utan att ha slängt pengarna i sjön.
Dämparna bak gjorde oxå skillnad, även om det är budget dämpare, men den var följsammare och krängde inte runt när msn bromsa.

Bästa varvet blev 1:45,45
Och en del högre 45 och 46 varv.

Så med nya friska däck och ordentliga belägg sätter vi sikte på 1:41 tider nästa år :D
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

Re: 944 -85 | Trackday (budget projekt)

#100 Post by michael rasmussen »

Dom sekunderna tar du lätt om du låter bli att stå i gräset efter rakan och inte har för brått runt hörnet mot startrakan :#cheers: :#cheers:

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

944 -85 | Trackday (budget projekt)

#101 Post by Jinnarp »

Ja ibland har man inte tid att vänta tills värmen finns i däcken...
Och dom är glattiga som attan när det är blött :-(
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

944 -85 | Trackday (budget projekt)

#102 Post by Jinnarp »

Ny är sorningssats till bilen beställd. Går att göra fynd på eBay :) 1000kr ink frakt för en Victor Heinz sats. Hoppas nu bara att allt stämmer.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

Re: 944 -85 | Trackday (budget projekt)

#103 Post by michael rasmussen »

Bra, då slipper jag föra den varjegång jag vill till lyften :D :D

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

944 -85 | Trackday (budget projekt)

#104 Post by Jinnarp »

Satsen är nu hemma, nu ska bara julledigheten börja och ledighetsansökan från frun beviljas :)
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

944 -85 | Trackday (budget projekt)

#105 Post by Jinnarp »

Jaha, då har man agerat Porsche mekaniker idag :)

Började med att skruva bort allt onödigt tjafs som var ivägen i motorrummet. Sen lyfte jag bort kamhuset.
ImageImageImageImage

Gjorde en snabb koll på remmarna som ser ut som nya, men dom bytes för mindre än 1 år sedan så inget konstigt med det.
Tyvärr råkade jag ut för 2 aluminium bultar som inte ville komma upp hela :( så det blir till att borra och sätta nya gängor.

ImageImage

Sen åkte toppen av, räckte med att släppa muttrarna till grenröret och lirka upp toppen, vilket var ganska skönt :)

ImageImage

Sen hitta jag 2 små "blåser" i packningen, troligen har packningen svält då bilen ståt ett par år innan jag tog över den. Dessa blåser måste vara boven i dramat, för något annat brott på packningen kan jag inte hitta.
Image

Och 1:an cylinder har tydligen inte gått som den ska om man tittar på ventiler och stift.

Operationen tog 7 timmar och då fika jag 2 gånger oxå, så allt gick ganska smidigt får jag säga.
Nu ska toppen iväg till Mr: Cox för planing, ventilslipning och byte av ventiltättningar.

2 tryckare verkar ha gett upp oxå, då dom går att trycka ihop för hand. Så dessa 2 är tömts på olja vad det går, och ska få spendera närmsta dygnen i dieselbad.
Hoppas dom vill hålla trycket sen med ny olja.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users