924-80 min först porsche

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

924-80 min först porsche

#1 Post by Thörn »

Tja då var det väll dags att starta min egen biltråd efter att jag har läst era och inspererats.

Jag var för två veckor sedan uppe i Kallmar och köpte en 924a av Patand och hans kompis Ronnie. Bilen har taskig lack, fin inredning och motorn går som skit när den är kall och på varvtal under 2000rpm. Men jag hade ju sagt att jag skulle ha den och så blev det också....

Körde hem den dom 15milen ifrån Kalmar till Karlshamn och längs vägen hem börjar jag gilla billen mer och mer ju varmare motorn blir. Dock så är det en jäkla obalans i däken så att köra över 100 är inte ngt man vill annat än vid omkörningar. det skakar i ratten så man tror att hela framvagnen ska smullas sönder av vibrationerna.

På ngt sätt så gillar jag ändå min nya/gamla bil, den har en skön känsla av lowtech runt sig som jag älskar. Allting på bilen är förhållandevis enkelt och med lite ansträngning är det inte så svårt att förstå hur saker på bilen fungerar. Här finns mkt att förbättra och förhoppningsvis så kommer det att bli lite bätre hela tiden då jag har för avsikt att ha den som min bruksbil under större delen av året.



Lista på saker som behöver fixas:

Motorn går som skit när den är kall, den kan inte hålla ngn tomgång.
Ingen instrumentbelysnig.
byta bromsskiva då det är gängpaj på ett bulthål.
Förardörren hänger snett.
Värmeregleringen fungerar inte.
Ventilation saknas vänster fram.
Indikeringen på oljetryck och laddning pendlar beroende på hur hårt jag belastar fläkten. (Dåliga koplingar kanske)
Kopplingen är svajig.
Någonting från där bak ligger och gnislar under färd (väldigt irreterande).
Ingen radio/stereo existerar.
Obalans i hjulen. Däck eller fälj är kass, nya däch/fäljar behövs.
Bakrutetorkaren fungerer inte.
Värmen på bakrutan fungerar inte.
Tryckaccumulatorn till bränslesystemet är kass.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Thörn on 2013-12-29 21:00:22, edited 2 times in total.

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#2 Post by Thörn »

Då var det dags att börja på projektet.

Jag tog bort tändkablarna och kollade på dom och då såg jag vad jag trodde var att tändstiftshatten satt fastärgad i tändkabeln. Detta resulterade i byte av tändkablar så ny sitter det 4 fina blå från biltena på.

När jag nu i efterhand dissikerade en tändkabel så såg jag att det var inte alls så att tändstiftshatten hade ärgat fast, det var så som konstruktionen såg ut.
DSC_0527.jpg
DSC_0532.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#3 Post by Thörn »

Tänkte att jag skulle försöka få bilen och gå bra i motorn också så jag hade ut spridarna och körde dom i ultraljudstvätten i ett par timmar.

Glad i hågen så moterade jag tilbaks spridarna och trodde att problemet nu skulle vara löst men tyvärr blev det ingen skilnad.
DSC_0526.jpg
DSC_0523.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#4 Post by QV_ »

Motorn går som skit.

byt bränslefilter

Kolla upp bränsletryck och funktion på WUR och AAR

Byt oringar till spridarna och kolla sprutbilden innan du monterar tillbaka dom.
Så länge sprutbilden och mängden är OK så gör det inget om de ser gamla ut....

/Jan

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#5 Post by gegge »

Köp nya spidare. Jag valda "guld" till Ferrari och Mercedes. Fungerar utmärkt. Du kommer få helt nya lågvarvs egenskaper.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#6 Post by Thörn »

gegge wrote:Köp nya spidare. Jag valda "guld" till Ferrari och Mercedes. Fungerar utmärkt. Du kommer få helt nya lågvarvs egenskaper.
Är det dessa du menar? http://www.bildelar-online.se/689905-bosch" onclick="window.open(this.href);return false;

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#7 Post by Thörn »

Igår så började min hastighetsmätare att hoppa lite och idag så tog jag och monterade ut skiten och började demontera för att se om jag kunde hitta felet.

Det visade sig att 2 drev var dåliga. 1an var sprucket på mitten och det gjorde så att inte trippmätaren fungerade.

2an var så sletet så att dreven inte linjerade upp rigtigt en gång per varv, därav min hoppande hastighetsmätare. Jag ska försöka att demontera detta och se om det räcker att vända på det för att det ska få ny fin slityta. Jag tror att det ska funka bara jag kan få det av från axeln uttan att förstöra det.

Undra hur långt bilen har gått när hastighetsmätaren är helt utsliten????
1 (21).jpg
1 (23).jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Thörn on 2013-12-30 20:38:17, edited 2 times in total.

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#8 Post by Thörn »

Jag har nu koplat ihop den trasiga kabeln till bakrutevärmen men tyvärr så fick jag det inte att fungera. Jag får ingen späning bak till rutan när jag mäter.
1 (17).jpg
1 (18).jpg
1 (19).jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#9 Post by gegge »

Drevet till hastighetsmätaren går att köpa. Tror min bil har en från http://www.odometergears.com" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.odometergears.com/documentat ... Repair.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Det viktiga gällande spridarna är att de fysiskt är likadana. Äldre och modernare har olika beroende på om det är stålomspunna slangar eller metallrör och gummislangar.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#10 Post by Thörn »

gegge wrote:Drevet till hastighetsmätaren går att köpa. Tror min bil har en från http://www.odometergears.com" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.odometergears.com/documentat ... Repair.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Det viktiga gällande spridarna är att de fysiskt är likadana. Äldre och modernare har olika beroende på om det är stålomspunna slangar eller metallrör och gummislangar.
25 dollar för det lilla drevet till trippmätaren är ju snuskigt dyrt. och drevet till hastighetsmätaren har jag inte hittat till försäljning.

Nej här blir det nog till att lära sig tillverka egna drev.

Vad menar du med spridarna???? I min värld spelar det ingen roll om du har slang eller rör fram till spridarn.
Var det spridarna jag länkade till som du hade köpt???

Mvh

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#11 Post by gegge »

Det som skiljer är invändiga vs. utvändiga gängor om jag minns rätt. Fick byta från de tidiga stålomspunna till senare metallrör för att kunna byta till 0-437-502-047 som är jämförbara med Volvos special Gr. A för 240 turbo :D

Kanske billigare att byta hastighetsmätare?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#12 Post by Thörn »

Det passar att byta rakt över till dom guldiga spridarna då jag har utvändiga gängor på dom som sitter i nu.

Jag ska göra ett sprutest på spridarna innan jag byter dom, vill ju inte byta ngt som fungerar!


Nu när jag tog bort drevet nr2 som jag benämt det så fungerar hastighetsmätaren utan problem igen. Men om jag vill ha en fungerande trippmätare så måste jag byta båda dreven. Dock så känner jag mig ganska nöjd bara jag får en fungerande hastihetsmätare. Jag har ju igentligen inte så mkt nytta utav en trippmätare.

Mvh

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#13 Post by QV_ »

Det är väll både tripp om vägmätaren som stannar.

Drevet är ju ett standardfel på 924.
Alla 924 med tripp på "noll" har detta fel och det är många....

Dreven är dyrare än guld men eftersom (på min) även vägmätaren stannar så är det lite svårt med serviceintervallerna.

/jan

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#14 Post by Thörn »

QV_ wrote:Det är väll både tripp om vägmätaren som stannar.

Drevet är ju ett standardfel på 924.
Alla 924 med tripp på "noll" har detta fel och det är många....

Dreven är dyrare än guld men eftersom (på min) även vägmätaren stannar så är det lite svårt med serviceintervallerna.

/jan
Jo du har rätt det är både tripp och vägmätarstälningen som är ur funktion. Men service gör jag en gång om året oach allt annat är "on condition" enligt min service filosofi. så det är ju funktioner jag inte riktigt behöver och därför kommer jag inte i detta skede lägga ner tid/pengar på att fixa dom.

Got nytt år på er alla.

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: 924-80 min först porsche

#15 Post by Thörn »

Då vad det dags för lite mera fixande ute i garaget.

Idag så var det intrumentbelysningen som skulle fixas. Det har ju varit lite svårt att veta hur fort man har kört när jag helt saknade belysning på hastighetsmätaren och varvräknaren.

Det var lite blandat med dioder och vanliga glödlampor innan men nu så är det enhetligt. Några lampor hade trillat ur och många av LED-lamporna var felvända och lös därför inte. Hastighetsmätaren fick jag ta ut för att komma åt att byta lampor men på dom andra två behövdes det inte.
dac (15).jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users