944 -82

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Adamj
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2013-11-02 17:32:10
Telefon: 0730363859
Bilmodell: porsche 944
Årsmodell: 1982
Location: Blåviksjön
Contact:

Re: 944 -82

#31 Post by Adamj »

Finns det någon viss procedur för detta?

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 -82

#32 Post by Janne J »

Japp. det finns en luftskruv på böjen strax till höger om fördelaren framifrån sett. Det är en 12 mm skruv som man öppnar helt och ser till att all luft kommer ut och att du får fram kylvätska.
Låt inte bilen stå i nerförsbacke, då är det omöjligt att lufta.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Adamj
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2013-11-02 17:32:10
Telefon: 0730363859
Bilmodell: porsche 944
Årsmodell: 1982
Location: Blåviksjön
Contact:

Re: 944 -82

#33 Post by Adamj »

OKI hittade skruven, den är ju röd och lätt att se. det blir nog morgondagens jobb. Idag blev det gräsklipparna som fick lite kärlek. Jag håller på att elkonvertera en Stiga Garden också.

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -82

#34 Post by Sebastu »

Adamj wrote:Jag håller på att elkonvertera en Stiga Garden också.
Haha, mecka som mecka :)

Adamj
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2013-11-02 17:32:10
Telefon: 0730363859
Bilmodell: porsche 944
Årsmodell: 1982
Location: Blåviksjön
Contact:

Re: 944 -82

#35 Post by Adamj »

Lite som ett missbruk :)

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -82

#36 Post by Sebastu »

Jo det blir lätt det :)

Adamj
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2013-11-02 17:32:10
Telefon: 0730363859
Bilmodell: porsche 944
Årsmodell: 1982
Location: Blåviksjön
Contact:

Re: 944 -82

#37 Post by Adamj »

Idag luftade jag Kylsystemet, blev dock ingen skillnad. Upptäckte då att tempmätaren, voltmätaren och i viss mån tankmätaren reagerade med att ändra mätvärde då jag slog på lyset. Det verkar som ett jordfel.
Däremot fixade jag ljusinställningen och besiktigade om bilen så nu får jag köra till 2017-06-30!!

Adamj
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2013-11-02 17:32:10
Telefon: 0730363859
Bilmodell: porsche 944
Årsmodell: 1982
Location: Blåviksjön
Contact:

Re: 944 -82

#38 Post by Adamj »

Min växelspak var väldigt glapp i sidled och väldigt trög i längsled så jag fixade glappet. På köpet blev den lättare i längsled också. Den är inte lättväxlad men det blev bättre.
växelspak 1.jpg
här ser man hur sliten pinnen är. Jag plockade fram en M10x70 med bricka och nylockmutter.
växelspak 3.jpg
Den skruven har lagom längd utan gänga och passar fint i växelstagets hylsa.
växelspak 11.jpg
Original pinne bortslipad och här monterar jag M10:an.
växelspak 22.jpg
Här är den monterad och överflödig gänga bortkapad. Känslan i växelspaken är helt annorlunda, skitkul!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Adamj
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2013-11-02 17:32:10
Telefon: 0730363859
Bilmodell: porsche 944
Årsmodell: 1982
Location: Blåviksjön
Contact:

Re: 944 -82

#39 Post by Adamj »

Det blev en hel del draperande med fuktiga trasor för att skydda mot sprut och brand, vinkelslipen är ju inte direkt ett snällt verktyg men effektivt.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -82

#40 Post by fälgen »

Kul när man märker stor skillnad på jobbet man gör, behöver nog göra detsamma på min 84a. Ett tips är att det är enkelt att plocka ur spaken, sitter bara med två skruv in i transaxelröret.

Blev det tillräckligt stabilt utan att svetsa?

Adamj
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2013-11-02 17:32:10
Telefon: 0730363859
Bilmodell: porsche 944
Årsmodell: 1982
Location: Blåviksjön
Contact:

Re: 944 -82

#41 Post by Adamj »

Jag funderade på att ta lös spaken men min inredning är inte särskilt fin så det blev slip på plats. Spaken blev väldigt stabil även utan att svetsa. Dessutom blir det enkelt att byta skruven igen om det behövs. Bara röret håller så går det ju bra.

Adamj
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2013-11-02 17:32:10
Telefon: 0730363859
Bilmodell: porsche 944
Årsmodell: 1982
Location: Blåviksjön
Contact:

Re: 944 -82

#42 Post by Adamj »

Jag kollade en sväng på bildelsbasen som jag brukar och noterade att det fanns en s2-motor där. Snabbt som ögat frågade jag om priset (via sidan) Fick svaret 40.000 plus frakt. Det var rätt dyrt för en sådan motor.

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 -82

#43 Post by Janne J »

Adamj wrote:Jag kollade en sväng på bildelsbasen som jag brukar och noterade att det fanns en s2-motor där. Snabbt som ögat frågade jag om priset (via sidan) Fick svaret 40.000 plus frakt. Det var rätt dyrt för en sådan motor.
Håller med, ½ den summan känns mer rimligt.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Adamj
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2013-11-02 17:32:10
Telefon: 0730363859
Bilmodell: porsche 944
Årsmodell: 1982
Location: Blåviksjön
Contact:

Re: 944 -82

#44 Post by Adamj »

Ja de begär så mycket att det inte ens är någon ide att pruta.

Adamj
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2013-11-02 17:32:10
Telefon: 0730363859
Bilmodell: porsche 944
Årsmodell: 1982
Location: Blåviksjön
Contact:

Re: 944 -82

#45 Post by Adamj »

Jag blir lite förvånad över hur nöjd jag blir varje dag då jag ser porschen, den är ju inte så snygg med alla färger. Jag har inte hunnit skruva i bilen något, en granne envisades med att vilja köpa min Xantia Hdi. Det blev en del jobb för att besikta den, byta däck bygga om tändningslås och rattlås, lura transpondern o.s.v. Sedan semester och laga andras bilar. Efter att grannen ägt bilen en månad gick vevaxelremskivan sönder, han blir sur och vill att jag ska betala kalaset. Jag blev irriterad över hans dumhet och köpte tillbaka bilen, mer jobb.

Jag planerar att byta kamrem snart på porschen, grejerna har jag på jobbet så det är bara att ta sig i kragen och göra jobbet. Inredningen kräver en hel del jobb, instrumentbrädan är den som är finast i bilen med endast ett fåtal små sprickor. Mattorna är gräsligt smutsiga och paneler trasiga. Innertaket trasigt. Jag undrar om man kanske ska ta ut all inredning ur den och göra en raceinspirerad bil.
Det verkar inte lätt att få tag i en hel inredning.
Utsidan är också ganska risig. Inte rostig med full med bucklor, vit stötfångare, vit framskärm och ett par röda artefakter.

Hur som helst får jag ändå ett leende på läpparna då jag närmar mig den, hur kul som helst att köra. Den låter trevligt och går fint på vägen. Kanske lite mjuk i baken..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users