924 -80 | "Silver Fangs"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
MatsMikael
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2013-08-16 21:19:47
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

924 -80 | "Silver Fangs"

#1 Post by MatsMikael »

"Om sanningen ska fram..." som låten antyder, så var det väl kanske inte helt genomtänkt och kanske inte heller tänkt att vara längre än nån månad eller två. När jag ändå biktar mig ska erkännas att både Ford Capri och Saab Turbo (veteranklassade) stod högre upp på listan. Men nu ligger jag ändå här, under den bakmonterade växellådan och skrapar bort underredsmassa från nån av de tidigare ägarna för att komma åt de så kallade "spline"-bultarna som håller drivknuten på plats...

Porsche 924, veteranklassad sen 3 år (i skrivande stund). 5-växlade lådan och nån säger helgalvade karossen. Jovars. Helspruckna instrumentbrädan säger jag - och en helt galet charmig bil. Det är något helt annat att köra och att äga en 924:a. Den har nåt speciellt, den här gamla frontmotor Porschen - precis som alla de andra. Bespottad ("jaha, du har köpt en Audi/Volkswagen) men beundrad i smyg lixom. Så relationen blev lite längre än det var tänkt, men antagligen helt som det ska vara.

Vi ses på vägarna, de dagar vi inte spenderar i garaget.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -80 | "Silver Fangs"

#2 Post by [Bobo] »

Snygg! :D
Skönt att se att en till har blivit smittad!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924 -80 | "Silver Fangs"

#3 Post by robinkjellstedt »

Fint beskrivet :)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -80 | "Silver Fangs"

#4 Post by gegge »

Saabs "minilite" fälgar? Snyggt i alla fall. Ser att du har clubsport speglarna med. Lackade. Trevligt med en till 924 :D
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
MatsMikael
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2013-08-16 21:19:47
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -80 | "Silver Fangs"

#5 Post by MatsMikael »

Tack för alla glada tillrop!

Bilen är som sagt ett riktigt charmtroll, relativt enkel att förstå och jobba med - så nog är jag biten alltid. :D

Ja, något som liknar Saabs klassiska mackaronfälgar sitter där - inte helt enligt boken men de sköter sig. Planen är nog att slå på ett par "original"-fälgar, oklart vilka som är mest tilltalande. Reservhjulet sitter på en fälg som jag gillar skarpt, men den har jag inte hittat bland de vanligaste. Ekerfälgarna är ju annars en favorit.

User avatar
MatsMikael
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2013-08-16 21:19:47
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

924 -80 | "Silver Fangs"

#6 Post by MatsMikael »

I august byttes en sprucken drivknutsbälg. Mest spännande är ju de tolvkantade "insex"-bultarna som håller drivknutarna på plats. Och som sagt, nån tidigare ägares övertro på underredsmassa... Några bilder:

Image

Image

Image

User avatar
MatsMikael
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2013-08-16 21:19:47
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

924 -80 | "Silver Fangs"

#7 Post by MatsMikael »

Sen dag ett har Silver Fangs haft lite bekymmer med varmstarter (låter som ett vanligt problem med dessa skönheter). Med på köpet fick jag följande bit silvertejp - helt utan extra kostnad:

Image

En självklar misstanke var ju att hon tillåts dra tjuvluft och på så vis påverkar luftmängden (och i förlängningen plattan som styr bränslemängden). Efter lite jobb blottade sig anledningen till tejpen:

Image

Efter ännu lite mer jobb med att täta upp runt skadan så har jag upplevt en ordentlig förbättring i startviljan - speciellt när bilen är varm. Kan vara ett tips att kika över tätheten i systemet för er som upplever liknande problem.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users