Page 1 of 4

924 TURBO -79 Chassi nr:0970

Posted: 2013-10-20 12:35:24
by sebtho
Hej på er.
Tycker väl inte att det är optimalt att ha en hobby bil som var långsammare och slöare än vardagsbilen. (läs presentationen av min 924 -76 chassi nr 3753) därför letade jag efter en lämplig 928. Men efter självrannsakan och provkörning konstaterade jag att en stor och tung GT-vagn var allt för lik vardagsbilen som har ungefär samma prestanda, vikt och effekt så därför började mina blickar riktas mot 931:an som är sportigare att köra.

Min styvmor hade en sprillans ny Porsche 924 Turbo -79:a, två färgad, silver med grå topp. Hösten -80 två år gammal såldes den till en överlycklig yuppie för 90.000 kr trots/för den var helt slut då. Hundar hade tuggat sönder inredningen, den hade använts som stall bil att köra hö och havre med, hade krockats och gått av vägen ett antal gånger.

Efter ett ganska långt sökande hittade jag min 924 TURBO -79.
Eftersom bilen är ny för mig så vet jag inte så mycket ännu men den är uttagen i Tyskland den 25/5-79 och togs till Sverige som flyttgods i september -85. Den har haft 10 brukare inkl. mig.
Förra ägaren köpte bilen -96 av sin bror efter ett turbo ras och försåg den med en turbo från en Audi200. Efter att topplockspackningen gick någon gång -98 lämnades toppen för planing och portning till ENEM som också försåg den med en kam med sportprofil ”Porsche 924 profil V16”. Den försågs även med topplocks bultar från ” raceware-fasteners”. Sedan dess har bilen används mycket sparsamt mest till bankörning. Vilket passar mig utmärkt.
Annars är bilen i stort sett orörd.

Det finns en hel del att göra men den är i ett mycket gott grund skick. Det följde med full dokumentation. Till och med service protokoll från 5000 mila servicen gjord i München i april -83 och en massa andra service kvitton samt alla besiktningsprotokoll från -85 till nu.

Om det är någon som har ett par fina framskärmar liggande så är jag spekulant för det är där den enda rosten finns och dom är nog slut.

Det känns bra att Porschen lätt hakar av min Audi... Vilket är ett stort plus då Audin är skrämd till lite över 300 dieselhästar...

Jag återkommer med frågor för det lär det bli.

Om det är något som ni undrar eller har några tips så hör gärna av er.

Med vänliga hälsningar Sebastian

Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970

Posted: 2013-10-20 12:43:47
by sebtho
Som ni ser så har den hel röda bakljus. Har inte bestämt mig ännu om det är snyggt. :?
Fick dom tydligen efter att förra ägarens granne backat in i bilen. Där av bucklan på hörnet till höger.
Som flyttgods så kan man göra lite som man vill med bilen.
Trimma också... :twisted:

Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970

Posted: 2013-10-20 12:48:36
by sebtho
Skinnsportstolarna satt redan i bilen när den kom från Tyskland -85.
Är det någon som känner igen dom och vet vad/var det kommer ifrån?
Dom kramas skönt i alla fall. :wink:

Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970

Posted: 2013-10-20 19:59:48
by Cédric
Kul bil, får hoppas det går hitta dig på nåt banmöte nån gång:-) coola tidsenliga stolar, ser ut att behöva lite lädervård dock..

Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970

Posted: 2013-10-21 06:48:54
by patand
Verkar vara en trevlig bil! :) Alltid kul när det finns historik också!

Är det något gjort åt chassiet eller är det original?

Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970

Posted: 2013-10-21 08:29:09
by sebtho
Skall jag var riktigt ärlig har jag ingen aning om det är något gjort åt chassit.
Har konstaterat att det kan sitta någon form av ställbara stötdämpare fram som man justerar a la coilovers fast fjädern inte är med. Ska undersöka senare. Nu kör jag så mycket som möjligt för att känna vad som ska fixas i vinter.

Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970

Posted: 2013-10-21 12:15:30
by patand
sebtho wrote:Nu kör jag så mycket som möjligt för att känna vad som ska fixas i vinter.
:d=:

Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970

Posted: 2013-10-21 14:52:01
by Bathory
Kul med ännu en 931a :D
Tycker stolarna ser ut som dom kommer ifrån en Cosworth-mercedes.
Kan ju självklart vara ngt annat också.
Vad står det för märke i ryggen på dom?

Sven

Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970

Posted: 2013-10-21 18:47:26
by sebtho
Kommer inte ihåg vad det stod på emblemet på ryggarna. Har för mig det stod B&W eller något sådant.
Ska kolla när jag går till garaget nästa gång.

Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970

Posted: 2013-10-23 21:13:25
by Joakim.S
Hej!
Grattis till bilen turbon kommer från en Audi 200 turbo och har följdaktligen ingen avlastningsventil

Stolarna har jag för mig kommer från DW och är väldigt sköna, i alla fall för 10 år sedan.

Ja han köpte bilen av mig hoppas att du får roligt med den och inte höjer laddtrycket mer än vad det är så att den inte spikar sönder.

MVH Joakim

Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970

Posted: 2013-10-24 06:24:47
by [Bobo]
Kul med en 931:a till! :D
Hur mycket laddar den idag med auditurbon?

Bobo

Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970

Posted: 2013-10-24 09:49:08
by Joakim.S
[Bobo] wrote:Kul med en 931:a till! :D
Hur mycket laddar den idag med auditurbon?

Bobo
har för mig att det var 0,9 bar

/Joakim

Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970

Posted: 2013-10-24 09:58:34
by [Bobo]
Joakim.S wrote:
[Bobo] wrote:Kul med en 931:a till! :D
Hur mycket laddar den idag med auditurbon?

Bobo
har för mig att det var 0,9 bar

/Joakim
Det är ganska mycket i en 931:a... :shock:
Är allt standard i övrigt?

Bobo

Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970

Posted: 2013-10-24 10:10:07
by Joakim.S
[Bobo] wrote:
Joakim.S wrote: har för mig att det var 0,9 bar

/Joakim
Det är ganska mycket i en 931:a... :shock:
Är allt standard i övrigt?

Bobo
kamaxel och lite gjutskägg borta ur toppen, har även för mig att även systemtrycket är höjt

Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970

Posted: 2013-10-24 13:06:55
by sebtho
Idag laddar den 0,75.
Regleringen för att höja laddtrycket är borta. :(

Joakim.S Hur gjorde ni för att höja trycket? :roll:

Det blir laddluftkylare först och ev knacksensor/lambda mätare sen ska det ökas laddtryck. :twisted:
Renovera och ev uppgradera original turbon var tanken.
Räcker original turbon eller bör man uppgradera? :#944burn: