924 TURBO -79 Chassi nr:0970
Posted: 2013-10-20 12:35:24
Hej på er.
Tycker väl inte att det är optimalt att ha en hobby bil som var långsammare och slöare än vardagsbilen. (läs presentationen av min 924 -76 chassi nr 3753) därför letade jag efter en lämplig 928. Men efter självrannsakan och provkörning konstaterade jag att en stor och tung GT-vagn var allt för lik vardagsbilen som har ungefär samma prestanda, vikt och effekt så därför började mina blickar riktas mot 931:an som är sportigare att köra.
Min styvmor hade en sprillans ny Porsche 924 Turbo -79:a, två färgad, silver med grå topp. Hösten -80 två år gammal såldes den till en överlycklig yuppie för 90.000 kr trots/för den var helt slut då. Hundar hade tuggat sönder inredningen, den hade använts som stall bil att köra hö och havre med, hade krockats och gått av vägen ett antal gånger.
Efter ett ganska långt sökande hittade jag min 924 TURBO -79.
Eftersom bilen är ny för mig så vet jag inte så mycket ännu men den är uttagen i Tyskland den 25/5-79 och togs till Sverige som flyttgods i september -85. Den har haft 10 brukare inkl. mig.
Förra ägaren köpte bilen -96 av sin bror efter ett turbo ras och försåg den med en turbo från en Audi200. Efter att topplockspackningen gick någon gång -98 lämnades toppen för planing och portning till ENEM som också försåg den med en kam med sportprofil ”Porsche 924 profil V16”. Den försågs även med topplocks bultar från ” raceware-fasteners”. Sedan dess har bilen används mycket sparsamt mest till bankörning. Vilket passar mig utmärkt.
Annars är bilen i stort sett orörd.
Det finns en hel del att göra men den är i ett mycket gott grund skick. Det följde med full dokumentation. Till och med service protokoll från 5000 mila servicen gjord i München i april -83 och en massa andra service kvitton samt alla besiktningsprotokoll från -85 till nu.
Om det är någon som har ett par fina framskärmar liggande så är jag spekulant för det är där den enda rosten finns och dom är nog slut.
Det känns bra att Porschen lätt hakar av min Audi... Vilket är ett stort plus då Audin är skrämd till lite över 300 dieselhästar...
Jag återkommer med frågor för det lär det bli.
Om det är något som ni undrar eller har några tips så hör gärna av er.
Med vänliga hälsningar Sebastian
Tycker väl inte att det är optimalt att ha en hobby bil som var långsammare och slöare än vardagsbilen. (läs presentationen av min 924 -76 chassi nr 3753) därför letade jag efter en lämplig 928. Men efter självrannsakan och provkörning konstaterade jag att en stor och tung GT-vagn var allt för lik vardagsbilen som har ungefär samma prestanda, vikt och effekt så därför började mina blickar riktas mot 931:an som är sportigare att köra.
Min styvmor hade en sprillans ny Porsche 924 Turbo -79:a, två färgad, silver med grå topp. Hösten -80 två år gammal såldes den till en överlycklig yuppie för 90.000 kr trots/för den var helt slut då. Hundar hade tuggat sönder inredningen, den hade använts som stall bil att köra hö och havre med, hade krockats och gått av vägen ett antal gånger.
Efter ett ganska långt sökande hittade jag min 924 TURBO -79.
Eftersom bilen är ny för mig så vet jag inte så mycket ännu men den är uttagen i Tyskland den 25/5-79 och togs till Sverige som flyttgods i september -85. Den har haft 10 brukare inkl. mig.
Förra ägaren köpte bilen -96 av sin bror efter ett turbo ras och försåg den med en turbo från en Audi200. Efter att topplockspackningen gick någon gång -98 lämnades toppen för planing och portning till ENEM som också försåg den med en kam med sportprofil ”Porsche 924 profil V16”. Den försågs även med topplocks bultar från ” raceware-fasteners”. Sedan dess har bilen används mycket sparsamt mest till bankörning. Vilket passar mig utmärkt.
Annars är bilen i stort sett orörd.
Det finns en hel del att göra men den är i ett mycket gott grund skick. Det följde med full dokumentation. Till och med service protokoll från 5000 mila servicen gjord i München i april -83 och en massa andra service kvitton samt alla besiktningsprotokoll från -85 till nu.
Om det är någon som har ett par fina framskärmar liggande så är jag spekulant för det är där den enda rosten finns och dom är nog slut.
Det känns bra att Porschen lätt hakar av min Audi... Vilket är ett stort plus då Audin är skrämd till lite över 300 dieselhästar...
Jag återkommer med frågor för det lär det bli.
Om det är något som ni undrar eller har några tips så hör gärna av er.
Med vänliga hälsningar Sebastian