Page 1 of 1

924 -76 | Chassi nr:3735

Posted: 2013-10-19 09:40:39
by sebtho
Hej på er.

Jag köpte en gammal 924 -76 med chassi nr: 3735 år 2010 mest för att ha något att skruva med på vintern.
Det visade sig att den enligt uppgift kan vara Sveriges (näst) äldsta 924 i trafik, bilen har varit ett misslyckat projekt för många. Den hade inte klarat besiktningen sedan 2003.
Bilen hade gått 73 mil sedan senaste kamremsbytet -99.
Jag pillade lite med bilen under vintern (läs halv renoverade) och besiktigade utan anmärkning till våren. Hittade även full ägar historik på bilen sedan den kom till Sverige 1984.

Har beställt ny klädsel till stolar och baksäte när dessa hade löst upp sig fullständigt. Dom var dessutom från en -80 tals modell. Där är det nu lite stopp för tapetseraren är sjuk. han har varit det ett tag nu... Annars är den i ett förvånansvärt gott skick med tanke på att 18 ägare varit och skruvat i bilen. Elsystemet var helt keff men det var lätt åtgärdat när man har original schema att gå efter.
Har renoverat alla bromsar samt bytt handbromsvajrar, fixat spräckt grenrör, justerat insprutningen, bytt remmarna, satt nya hjul, kodat om låsen så att det bara bli blir en nyckel till bilen. Sen har det varit en del annat pyssel med att hitta torkararmar, innerbackspegel och dylikt. Hade tur att en ingift släkting i dalarna körde folkrace med 924 så där fanns en del att hämta.

Tycker väl inte att det är optimalt att ha en hobby bil som var långsammare och slöare än vardagsbilen så därför letade jag efter en lämplig 928. Men efter rannsakan och provkörning konstaterade jag att en stor och tung GT-vagn var allt för lik vardagsbilen som har ungefär samma vikt och samma effekt så därför började mina blickar riktas mot 931:an som sportigare att köra.

Jag återkommer med frågor för det lär det bli.
Om det är något som ni undrar över så hör gärna av er.
Med vänliga hälsningar Sebastian

Re: 924 -76 | Chassi nr:3735

Posted: 2013-10-19 17:56:42
by patand
Tack för att du skapade separata trådar! :-) (jag uppdaterade rubriken så den följer rätt standard)

Jättekul med en tidig 76:a till på forumet! :-D Om den var äldst i trafik när du köpte den så är den tvåa nu, jag köpte i somras en 76:a med chassienummer 1298 som numera är i trafik (den hade stått still i 15 år när jag köpte den). :-) Har fått lära mig att de tidiga bilarna har en del speciella delar.

Kolla gärna in mina biltrådar om du vill, vi har ju samma kombo med en tidig 924:a och en 931:a. :#cheers:

Re: 924 -76 | Chassi nr:3735

Posted: 2013-10-24 14:03:38
by sebtho
Så, har talat med sadelmakaren, han har kommit hem från sjukhuset...
Skulle vara kul att ta med båda bilarna på någon träff till våren. 8)

Re: 924 -76 | Chassi nr:3735

Posted: 2013-10-25 12:18:24
by Harpin
sebtho wrote:Så, har talat med sadelmakaren, han har kommit hem från sjukhuset...
Skulle vara kul att ta med båda bilarna på någon träff till våren. 8)
Du har ju TP80 i september. Ett måste. Våren vet jag dock inte om det finns något för oss. Gå med i PCS så kan vi hålla sällskap. Tunnt med 924or.

Re: 924 -76 | Chassi nr:3735

Posted: 2013-10-25 13:14:46
by sebtho
Pcs är lite dyrt. På fem år har avgiften betalt bilen?!?
Har ju två 924:or nu så jag kanske ska överväga det.