924 -76 | Chassi nr:3735
Posted: 2013-10-19 09:40:39
Hej på er.
Jag köpte en gammal 924 -76 med chassi nr: 3735 år 2010 mest för att ha något att skruva med på vintern.
Det visade sig att den enligt uppgift kan vara Sveriges (näst) äldsta 924 i trafik, bilen har varit ett misslyckat projekt för många. Den hade inte klarat besiktningen sedan 2003.
Bilen hade gått 73 mil sedan senaste kamremsbytet -99.
Jag pillade lite med bilen under vintern (läs halv renoverade) och besiktigade utan anmärkning till våren. Hittade även full ägar historik på bilen sedan den kom till Sverige 1984.
Har beställt ny klädsel till stolar och baksäte när dessa hade löst upp sig fullständigt. Dom var dessutom från en -80 tals modell. Där är det nu lite stopp för tapetseraren är sjuk. han har varit det ett tag nu... Annars är den i ett förvånansvärt gott skick med tanke på att 18 ägare varit och skruvat i bilen. Elsystemet var helt keff men det var lätt åtgärdat när man har original schema att gå efter.
Har renoverat alla bromsar samt bytt handbromsvajrar, fixat spräckt grenrör, justerat insprutningen, bytt remmarna, satt nya hjul, kodat om låsen så att det bara bli blir en nyckel till bilen. Sen har det varit en del annat pyssel med att hitta torkararmar, innerbackspegel och dylikt. Hade tur att en ingift släkting i dalarna körde folkrace med 924 så där fanns en del att hämta.
Tycker väl inte att det är optimalt att ha en hobby bil som var långsammare och slöare än vardagsbilen så därför letade jag efter en lämplig 928. Men efter rannsakan och provkörning konstaterade jag att en stor och tung GT-vagn var allt för lik vardagsbilen som har ungefär samma vikt och samma effekt så därför började mina blickar riktas mot 931:an som sportigare att köra.
Jag återkommer med frågor för det lär det bli.
Om det är något som ni undrar över så hör gärna av er.
Med vänliga hälsningar Sebastian
Jag köpte en gammal 924 -76 med chassi nr: 3735 år 2010 mest för att ha något att skruva med på vintern.
Det visade sig att den enligt uppgift kan vara Sveriges (näst) äldsta 924 i trafik, bilen har varit ett misslyckat projekt för många. Den hade inte klarat besiktningen sedan 2003.
Bilen hade gått 73 mil sedan senaste kamremsbytet -99.
Jag pillade lite med bilen under vintern (läs halv renoverade) och besiktigade utan anmärkning till våren. Hittade även full ägar historik på bilen sedan den kom till Sverige 1984.
Har beställt ny klädsel till stolar och baksäte när dessa hade löst upp sig fullständigt. Dom var dessutom från en -80 tals modell. Där är det nu lite stopp för tapetseraren är sjuk. han har varit det ett tag nu... Annars är den i ett förvånansvärt gott skick med tanke på att 18 ägare varit och skruvat i bilen. Elsystemet var helt keff men det var lätt åtgärdat när man har original schema att gå efter.
Har renoverat alla bromsar samt bytt handbromsvajrar, fixat spräckt grenrör, justerat insprutningen, bytt remmarna, satt nya hjul, kodat om låsen så att det bara bli blir en nyckel till bilen. Sen har det varit en del annat pyssel med att hitta torkararmar, innerbackspegel och dylikt. Hade tur att en ingift släkting i dalarna körde folkrace med 924 så där fanns en del att hämta.
Tycker väl inte att det är optimalt att ha en hobby bil som var långsammare och slöare än vardagsbilen så därför letade jag efter en lämplig 928. Men efter rannsakan och provkörning konstaterade jag att en stor och tung GT-vagn var allt för lik vardagsbilen som har ungefär samma vikt och samma effekt så därför började mina blickar riktas mot 931:an som sportigare att köra.
Jag återkommer med frågor för det lär det bli.
Om det är något som ni undrar över så hör gärna av er.
Med vänliga hälsningar Sebastian