931 -81 | Projekt Silberpfeil

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Uffemannen
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2010-08-02 08:58:36
Bilmodell: Cyklar numera
Årsmodell: Vet ej
Location: Umeå
Contact:

931 -81 | Projekt Silberpfeil

#1 Post by Uffemannen »

Efter 24 år utan Porsche och några års hängande på detta forum slog jag till på en 931:a, årsmodell 1981. En rätt fin fåägarbil (förrförra ägaren hade den i 27 år) med ca 13000 mil på mätaren (det mesta tyder på att miltalet stämmer). Bilen är omlackad för okänt antal år sedan. Lacken i sig är fantastisk, men grundarbetet på vissa ställen lämnar en del att önska. Som brukslack känns den mer än ok. Målet med bilen är att behålla det fina orginalskicket och bara köra och njuta av bilen. Hoppas på att få tips via denna tråd från er övriga :D

Jag är inte helt nöjd med körkänslan. Har gjort en hjulsinställning, men camber på höger och vänster hjul matchar inte, ska tillbaka för åtgärd. Styrningen känns även lite diffus - tips? Minns min 944 (1983) som betydligt mer känslig i styrningen. Men den hade bara gått 1500 mil å andra sidan. Vill helst fräscha upp förarstolen. Främst få till spänsten - finns renoveringssatser, utbytestyg? Har oljeläckage från turbon, beställt o-ringar.
IMG_1507web.jpg
IMG_1509web.jpg
IMG_1503web.jpg
IMG_1491web.jpg
IMG_1506web.jpg
IMG_1500web.jpg
IMG_1498web.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)

F.d. PCS-medlem 1874

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil

#2 Post by [Bobo] »

Kul med en 931:a till! :D
Den ser riktigt fin ut.
Ska bli spännande att följa din uppfräschningsresa!

Originaltyg kan din lokala bilklädselmakare få tag i. Om det inte finns en där du bor kan du kontakta Bil- & marintextil i Linköping. De tar 3000spänn för att klä om i originaltyg. Jag vet att exakt det du söker går att få tag på, då jag sökte exakt samma för ett år sedan. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil

#3 Post by patand »

Grattis! Ser fin ut och färgen är förstås en jag gillar! :-D

Körkänslan kan påverkas av hjulvinklar och slitna delar. Glapp i styrstången är relativt vanligt har jag förstått (men ej upplevt själv) och jag har för mig det ska gå att justera styrväxeln.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil

#4 Post by Janne J »

patand wrote: och jag har för mig det ska gå att justera styrväxeln.
Om det är samma som på min 88:a så sitter det en justerskruv på kuggstången, mitt mot där rattstången går in.
Jag hissade upp bilen och justerade till glappet var minimalt utan att ratten började gå trögt.
Hjulvinklarna har stor betydelse på körkänslan, för mycket toe in gör att styrningen mister en del känsla.

Snygg bil förresten!

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Uffemannen
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2010-08-02 08:58:36
Bilmodell: Cyklar numera
Årsmodell: Vet ej
Location: Umeå
Contact:

Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil

#5 Post by Uffemannen »

Stort tack för alla tips! Ska försöka hålla ångan uppe i detta projekt. Även om jag, mest p.g.a orutin, kommer att skynda långsamt.
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)

F.d. PCS-medlem 1874

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil

#6 Post by Bathory »

Instämmer med övriga här :D
Kul med en 931:a till.
Ser fin ut också.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Uffemannen
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2010-08-02 08:58:36
Bilmodell: Cyklar numera
Årsmodell: Vet ej
Location: Umeå
Contact:

Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil

#7 Post by Uffemannen »

Amatören (jag) har beställt reparationshandbok och o-ringar för att försöka fixa oljeläckaget, som jag tror kommer från turbon. Men eftersom körförbud och ombesiktning hotar runt hörnet så började jag krypa under bilen redan ikväll, för att se om jag kunde hitta något. Peter Utzon hade vänligheten att skicka en sprängskiss där han märkt ut var de tre o-ringarna sitter. Vid den nedre o-ringen har jag fått för mig att det läcker. Det stället som Peter anser vara det minst sannolika stället. Se nedersta pilen på skissen.

Jag lossade bultarna och nog finns det lite olja där. Frågan är hur man enklast kommer åt att byta denna o-ring? Bara att få ur bultarna (trångt vid styrstaget) verkar vara svårt. Om jag nu måste lossa turbon, hur gör jag det på rätt sätt?
IMG_0658web.jpg
IMG_0662web.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)

F.d. PCS-medlem 1874

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil

#8 Post by patand »

Den nedre o-ringen (nr 18) är en barnlek att byta jämfört med den övre (nr 9). Det brukar gå att trockla ner skruvarna tillräckligt för att lossa den har jag för mig.

Annars är det enklare att lossa framvagnen än att lossa turbon. Framvagnen sitter bara med fyra skruvar i rambenen sen kan man sänka den en bra bit och får därmed gott om plats för att lossa den undre oljeanslutningen mot turbon.

Ska du ha bort turbon så är en del jobb, men faktiskt görligt med motorn kvar i bilen. Man får såklart ta ner avgasystemet, lossa turbon mot grenrör och oljeanslutningar och även kallsidans rör och gummibälgen från luftvågen måste lossas förstås.

Det är trångt och bökigt med framförallt turbo mot grenrör och den övre oljeanslutningen, men med rätt vilja och rätt verktyg så går det. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil

#9 Post by makkanftw »

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=15772" onclick="window.open(this.href);return false; :)
- Marcus

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil

#10 Post by Cédric »

Minns inte exakt hur nära det är, men går det inte losas styrväxlen annars? 4 lättåtkomliga skruvar.. Testa byta oringar först, ha av turbon är inte kul, nästan så jag hellre drar ur motorn för att kunna göra jobbet ordentligt :)

Kul med ytterligare en 931, tråden följs med intresse :)

User avatar
Uffemannen
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2010-08-02 08:58:36
Bilmodell: Cyklar numera
Årsmodell: Vet ej
Location: Umeå
Contact:

Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil

#11 Post by Uffemannen »

Tack för tipsen grabbar! Börjar inse att man ska åka till Sundsvall för att köpa värmeljus på IKEA, inte spontanhandla gammal Porsche. :D

Kontentan är alltså: för att byta de 3 o-ringarna så behöver jag inte lossa turbon.
Jag börjar med den nedersta o-ringen och håller tummarna.
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)

F.d. PCS-medlem 1874

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil

#12 Post by [Bobo] »

Uffemannen wrote:Börjar inse att man ska åka till Sundsvall för att köpa värmeljus på IKEA, inte spontanhandla gammal Porsche. :D
Gosse, gosse, gosse... din resa har bara börjat! :wink:
Det tar tid om man vill att allt ska bli bra, men det lönar sig varje gång man får köra några mil! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil

#13 Post by gegge »

Vad fin! Vilken orginalbil.

Kosta gärna på den orginaltyg, de pengarna får du säkert igen den dag du bestämmer dig för att sälja.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil

#14 Post by patand »

gegge wrote:den dag du bestämmer dig för att sälja.
Det är väl å andra sidan aldrig aktuellt när man fått tag i en fin 931... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Uffemannen
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2010-08-02 08:58:36
Bilmodell: Cyklar numera
Årsmodell: Vet ej
Location: Umeå
Contact:

Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil

#15 Post by Uffemannen »

Ikväll fortsatte letandet efter "oljefynd". Dropp hittades under en slanganslutning som går in i en "svart burk" (skratta inte :oops: ) som väl har med vevhusventilationen att göra? Verkar vara en slangklämma som saknas. Det finns två anslutningar till burken - den som verkar läcka olja kommer från undersidan av motorn - vad är det för anslutningar?

Dessutom är locket fixerat med en strip, vilket uppenbarligen är någon slags nödlösning. Packningen där locket sitter är torr och söndersmulad.
IMG_0663web.jpg
IMG_0667web.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)

F.d. PCS-medlem 1874

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users