944 -86 | Tiefschwarz
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 -86 | Tiefschwarz
Snyggt kopplat!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Rhodin-Gbg
- Turbo-Poster
- Posts: 502
- Joined: 2012-11-18 21:48:07
- Telefon: 0705810303
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg - Vallda!
- Contact:
Re: 944 -86 | Tiefschwarz
Jag undrar om den lilla tråden som kommer ihop med antennkabeln. Du var ju uppenbart sarkastisk om flera saker i ditt inlägg, men skall den ha plus eller minus?
Mvh Fredrik
Mvh Fredrik
Porsche 944 Turbo 1986 återuppstår snart igen!
- Bathory
- Addict
- Posts: 3569
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 944 -86 | Tiefschwarz
Jag har för mig att den skall ha + ifrån stereon & att den går till en antennförstärkare (m.a.o ej konstant +)
Kolla med fler innan då jag inte är helt säker.
Mvh
Sven
Kolla med fler innan då jag inte är helt säker.
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- S-Poster
- Posts: 104
- Joined: 2013-09-10 20:49:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Tiefschwarz
Stämmer braBathory wrote:Jag har för mig att den skall ha + ifrån stereon & att den går till en antennförstärkare (m.a.o ej konstant +)
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla
- Larry Kosilla
- Rhodin-Gbg
- Turbo-Poster
- Posts: 502
- Joined: 2012-11-18 21:48:07
- Telefon: 0705810303
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg - Vallda!
- Contact:
Re: 944 -86 | Tiefschwarz
Tack boys!
Nu ska jag bara stoppa i en framruta, så jag har nån glädje av min snart inkopplade antennförstärkare!!
F.
Nu ska jag bara stoppa i en framruta, så jag har nån glädje av min snart inkopplade antennförstärkare!!
F.
Porsche 944 Turbo 1986 återuppstår snart igen!
-
- S-Poster
- Posts: 104
- Joined: 2013-09-10 20:49:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Tiefschwarz
Hade planerat att byta bränslerör lite senare, tyckte inte dom såg såå farliga ut men det var dom tydligen ovanför bakaxeln
Bara att byta allting...
Vissa verkar ta ner tanken för att få in returslangen som är inklämd mellan tank och golv men det hade jag ingen lust med så jag fäste en dragfjäder i slangen och tryckte upp
och drog från andra hållet
Visade sig att bakaxeln måste ner för att få in nya rören, blev plötsligt ett rejält mycket större jobb än jag räknat med. Var lagom kul att borra igenom en 115mm lång M12a där man inte kommer åt men efter flera veckor var allting nere
Sen var det bara att skruva ihop allt
Utblåsen fick en liten polering när avgaset ändå var nere
Finns tre paneler på bilen som inte behöver lackjobb så dom trestegspolerades och opti-coatades
Framskärm
Motorhuv
Stötfångaren bak var full med röda färgprickar efter att nån lackat om baken så den fick våtslipas innan polering
Bakspoilern var vissen och fästena spruckna
... minst sagt
Nya skruvar inspacklade med armering, glasfiberförstärkt och nytt gummi
Popup lyktan som jag lackat om fick för mycket struktur. Handslipad med 800, 1200, 2000, maskingslipad med 2000, 3000 och 4000
Polerad. Prickarna i himlen är pollen trots att jag torkade 10 sekunder innan
Om jag ska fortsätta lägga 50 timmar per panel blir den aldrig klar och jag tröttnade på att åka repig bil så jag gjorde en fuskpolering av hela bilen. Mjuk lack och mycket ytliga repor så en dryg dags jobb gjorde stor skillnad.
Ett pass:
Vänster baklykta var rejält vissen så den fick en ordentlig polering, efter det såg högerlyktan vissen ut:
Så den fick också en ordentlig polering
Efter midsommar börjar semestern så då blir det att lacka om baken
Bara att byta allting...
Vissa verkar ta ner tanken för att få in returslangen som är inklämd mellan tank och golv men det hade jag ingen lust med så jag fäste en dragfjäder i slangen och tryckte upp
och drog från andra hållet
Visade sig att bakaxeln måste ner för att få in nya rören, blev plötsligt ett rejält mycket större jobb än jag räknat med. Var lagom kul att borra igenom en 115mm lång M12a där man inte kommer åt men efter flera veckor var allting nere
Sen var det bara att skruva ihop allt
Utblåsen fick en liten polering när avgaset ändå var nere
Finns tre paneler på bilen som inte behöver lackjobb så dom trestegspolerades och opti-coatades
Framskärm
Motorhuv
Stötfångaren bak var full med röda färgprickar efter att nån lackat om baken så den fick våtslipas innan polering
Bakspoilern var vissen och fästena spruckna
... minst sagt
Nya skruvar inspacklade med armering, glasfiberförstärkt och nytt gummi
Popup lyktan som jag lackat om fick för mycket struktur. Handslipad med 800, 1200, 2000, maskingslipad med 2000, 3000 och 4000
Polerad. Prickarna i himlen är pollen trots att jag torkade 10 sekunder innan
Om jag ska fortsätta lägga 50 timmar per panel blir den aldrig klar och jag tröttnade på att åka repig bil så jag gjorde en fuskpolering av hela bilen. Mjuk lack och mycket ytliga repor så en dryg dags jobb gjorde stor skillnad.
Ett pass:
Vänster baklykta var rejält vissen så den fick en ordentlig polering, efter det såg högerlyktan vissen ut:
Så den fick också en ordentlig polering
Efter midsommar börjar semestern så då blir det att lacka om baken
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla
- Larry Kosilla
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3878
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -86 | Tiefschwarz
Bra jobbat!
Bobo
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- S-Poster
- Posts: 193
- Joined: 2011-06-13 19:16:45
- Bilmodell: 944 n/a targa
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 944 -86 | Tiefschwarz
Tjusigt!
-
- S-Poster
- Posts: 104
- Joined: 2013-09-10 20:49:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Tiefschwarz
Baken var tidigare lackad av värsta proffset...
Slipa ner och spackla
Happ. Värsta proffslacken var det också...
Gick inte att slipa bort allt, smetade bara så var tvungen att ta bort gamla lacken kemiskt. CRC Gasket remover funkade bra, 3 appliceringar så var all skitlack bort och orginallacken framme.
Vet inte hur man smartas sätter på dekalen men jag satte finlinjetejp 8mm från nederkant med hjälp av skjutmått och klippte dekalen 2mm nedanför bokstäverna. Tejpade fast vänstersidan och klistrade fast åt höger.
Resultat
Lacken sprack på några ställen till där jag inte fått bort all skitlack innan men det ser ändå betydligt bättre ut nu
Här hade tomte-elektrikern dragit en ny jordkabel
Hittade anledningen...
Inte så bra med en skavd strömkabel bredvid en skavd jordkabel, därför bör man inte bara dra en ny kabel om man inte kan koppla ur den på båda sidorna
Ena jordkabeln gick mellan skyltlamporna så den byttes
... och dom andra klippdes och skarvades. Om man tvinnar upp härvan en bit brukar man få fram tillräckligt mycket extra kabel för att kunna skarva
Omlindad härva
Slipa ner och spackla
Happ. Värsta proffslacken var det också...
Gick inte att slipa bort allt, smetade bara så var tvungen att ta bort gamla lacken kemiskt. CRC Gasket remover funkade bra, 3 appliceringar så var all skitlack bort och orginallacken framme.
Vet inte hur man smartas sätter på dekalen men jag satte finlinjetejp 8mm från nederkant med hjälp av skjutmått och klippte dekalen 2mm nedanför bokstäverna. Tejpade fast vänstersidan och klistrade fast åt höger.
Resultat
Lacken sprack på några ställen till där jag inte fått bort all skitlack innan men det ser ändå betydligt bättre ut nu
Här hade tomte-elektrikern dragit en ny jordkabel
Hittade anledningen...
Inte så bra med en skavd strömkabel bredvid en skavd jordkabel, därför bör man inte bara dra en ny kabel om man inte kan koppla ur den på båda sidorna
Ena jordkabeln gick mellan skyltlamporna så den byttes
... och dom andra klippdes och skarvades. Om man tvinnar upp härvan en bit brukar man få fram tillräckligt mycket extra kabel för att kunna skarva
Omlindad härva
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla
- Larry Kosilla
-
- S-Poster
- Posts: 104
- Joined: 2013-09-10 20:49:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Tiefschwarz
Skulle fixa en rostfläck på bakskärmen
Hittade mera rost. Bara kapa loss tillverka nytt
Innerplåten bytt och ytterplåten passas in
Epoxyprimer
Svetsprimer innan plåten svetsades fast, epoxyprimer, 3M seam sealer
3M penselbar tätningsmassa, plastbaserat rostskyddsmedel
Klar
Anledningen var att därneringen till tanklocken gått av
Nån mekaniker hade haft väl intimt umgänge med framskärmen
Hade lacken framme så jag gick på ganska hårt med våtslipning och polering
Prova inte detta hemma om du inte är beredd att lacka om
Hittade mera rost. Bara kapa loss tillverka nytt
Innerplåten bytt och ytterplåten passas in
Epoxyprimer
Svetsprimer innan plåten svetsades fast, epoxyprimer, 3M seam sealer
3M penselbar tätningsmassa, plastbaserat rostskyddsmedel
Klar
Anledningen var att därneringen till tanklocken gått av
Nån mekaniker hade haft väl intimt umgänge med framskärmen
Hade lacken framme så jag gick på ganska hårt med våtslipning och polering
Prova inte detta hemma om du inte är beredd att lacka om
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla
- Larry Kosilla
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 944 -86 | Tiefschwarz
Slit lönar sig! Va fint det blir!
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
-
- S-Poster
- Posts: 193
- Joined: 2011-06-13 19:16:45
- Bilmodell: 944 n/a targa
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 944 -86 | Tiefschwarz
Imponerande!
-
- S-Poster
- Posts: 104
- Joined: 2013-09-10 20:49:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Tiefschwarz
Läste igenom tråden och undrar vart sjutton jag fick tid, pengar och framförallt energi ifrån. Under vintern och våren har jag bytt instrumenthus och servorem... Har haft ångest inför detta års semesterjobb att byta tröskeln.
Stenskoddsskyddet har gjort ett bra jobb med att skydda lacken från rost...
... Synd att dom inte använde det på insidan också för att skydda plåten mot rost. Tryckte hål med ett stämjärn och rev upp resten av plåten med händerna
Suck, inre strukturen måste bytas också
Borra svetspunkter
Tillverka ny plåt
Lappa A-stolpen
Pussel där man får tillverka pusselbitarna själv
Nya tröskeln fick epoxyprimer och seamsealer
Hade 2K lack med för dålig kulörmatchning så den fick komma till användning
Är verkligen inte stolt över den bakersta plåten. Den är olika konvex i två ändar och olika konkav i två andra. La en hel dag på att få till det någorlunda, borde ha skaffat en kapdel från en annan bil
Efter spackling blev den godkänd
Epoxy och stenskottsskydd
Lackat
FLA...
Slipat
Polerat. Notera lackskarven i höjd med nederkant av listen
Framskärmen hade lite rost som togs om hand när den ändå var av
Lackat
Slipat och polerat
Klart
Tog 18 dagar totalt men då gjorde jag bara plåtjobb mitt på dagen för att det låter en massa och blev hämmad en del av vädret. Fick nån form av muskelinflammation av allt slipande och polerande så jag kan inte röra höger underarm nu, tur att jag hann bli klar.
Stenskoddsskyddet har gjort ett bra jobb med att skydda lacken från rost...
... Synd att dom inte använde det på insidan också för att skydda plåten mot rost. Tryckte hål med ett stämjärn och rev upp resten av plåten med händerna
Suck, inre strukturen måste bytas också
Borra svetspunkter
Tillverka ny plåt
Lappa A-stolpen
Pussel där man får tillverka pusselbitarna själv
Nya tröskeln fick epoxyprimer och seamsealer
Hade 2K lack med för dålig kulörmatchning så den fick komma till användning
Är verkligen inte stolt över den bakersta plåten. Den är olika konvex i två ändar och olika konkav i två andra. La en hel dag på att få till det någorlunda, borde ha skaffat en kapdel från en annan bil
Efter spackling blev den godkänd
Epoxy och stenskottsskydd
Lackat
FLA...
Slipat
Polerat. Notera lackskarven i höjd med nederkant av listen
Framskärmen hade lite rost som togs om hand när den ändå var av
Lackat
Slipat och polerat
Klart
Tog 18 dagar totalt men då gjorde jag bara plåtjobb mitt på dagen för att det låter en massa och blev hämmad en del av vädret. Fick nån form av muskelinflammation av allt slipande och polerande så jag kan inte röra höger underarm nu, tur att jag hann bli klar.
Last edited by siverby on 2016-07-14 20:14:00, edited 1 time in total.
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla
- Larry Kosilla
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
944 -86 | Tiefschwarz
Blev ju riktigt bra det där! Störtsnyggt!
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
944 -86 | Tiefschwarz
Snyggt jobbat.. Svarta bilar är de absolut roligaste att polera om man ser till resultat. Våtslip och ordentlig polering så har du en spegel.. Men det är mindre kul att tvätta och hålla efter då ALLT! syns.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users